Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bara Saabar vid trafikljuset!

  1. #1

    Bara Saabar vid trafikljuset!

    Det hände något rätt så kul igår vid ett trafikljus. Det var rött och två filer. Två Saabar i vänsterfilen och en i höger och jag fyllde på i högerfilen med min Saab. Tittade mot föraren i Saaben bredvid mig och räknade 1, 2, 3, 4 och pekade på alla våra bilar och gjorde tummen upp. Fick en tumme upp tillbaka och ett leende!

    5 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Har du funderat på sannolikheten för detta?

    Borde vara 0.1% om destinationen är slumpmässig och prevalensen av SAABar är 10% av fordonsparken i trafik.

  3. #3
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Det känns lite som det vart ett fint möte á la Alex Schulman
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #4
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Man ställer ju sig alltid bredvid en Saab på parkeringar med, om det finns någon lämpligt till

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Har du funderat på sannolikheten för detta?

    Borde vara 0.1% om destinationen är slumpmässig och prevalensen av SAABar är 10% av fordonsparken i trafik.
    Sannolikheten i ditt exempel är inte 0,1. Den är 0,0001.

    Jag tror inte det är 10% Saabar i trafik utan gissar snarare på mindre än 4%. Sannolikheten för fyra Saabar vid ett rödljus är då nere på 0,000064.

    Jag har med min ng9-5 hamnat bakom en annan ng9-5 vid ett rödljus. Då det i januari var 4666338 personbilar i trafik i Sverige men bara kanske 2000(?) ng9-5 så blir sannolikheten för det bara ca 0,00043. Det är m.a.o. också ganska liten chans att det ska inträffa. Men inget av våra exempel tar ju hänsyn till geografisk koncentration. Om alla på min gata köra ng9-5 är såklart sannolikheten betydligt högre än siffran här ovan.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Sannolikheten i ditt exempel är inte 0,1. Den är 0,0001.

    Jag tror inte det är 10% Saabar i trafik utan gissar snarare på mindre än 4%. Sannolikheten för fyra Saabar vid ett rödljus är då nere på 0,000064.
    Fel. Förarens bil är inte slumpmässig. Sannolikheten är 0.1% (om nu 10% är SAABar) i detta fall.

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Fel. Förarens bil är inte slumpmässig. Sannolikheten är 0.1% (om nu 10% är SAABar) i detta fall.
    Vet inte hur du tänker eller räknar men frågan gällde ju faktiskt fyra Saabar vid ett rödljus och då är det 0,0001 och inget annat. Sannolikheten för att en enda bil vid ett rödljus är en Saab(om Saab stod för 10% av alla personbilar i trafik) är däremot 0,1.

    Om du menar att din bil inte ska räknas med i sannolikhetsuträkningen för att den är given på förhand så räknar vi på tre ytterligare Saabar och då är vi ändå nere på 0,001.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast den beräkningen förutsätter väl att det alltid är 4 bilar vid ett rödljus? Med tanke på att det kan vara allt från 0 till rätt många vid ett rödljus så lär väl sannolikheten för att just 4st SAAB stannar vid ett rödljus vara betydligt mindre?

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Min beräkning utgår från att fyra bilar stannar vid ett rödljus. Ska vi räkna på alla varianter från att ingen bil stannar till det högsta antal som teoretiskt kan hinna stanna innan det slår om till grönt igen så blir sannolikheten självklart nåt helt annat. Det förutsätter ju även att man tar med i beräkningen hur länge det är rött, hur många bilar som ryms vid rödljuset och även att det kan komma bilar som inte egentligen är i trafik, att bilar kan komma från andra länder osv. En sån beräkning ska vi nog inte ens försöka oss på att göra.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2016-03-21 klockan 10:53.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ju färre som stannar, desto större sannolikhet. Bäst att låta bli att stanna vid rödljus så att oddsen ökar

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det måste hänga många ingenjörer här....

    många trådar blir snabbt doktorsavhandlingar, inget fel i det dock.
    Men ingen som tänker som Bosse som mest funderade över det glada bemötandet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Om du menar att din bil inte ska räknas med i sannolikhetsuträkningen för att den är given på förhand så räknar vi på tre ytterligare Saabar och då är vi ändå nere på 0,001.
    Frågan gällde ytterligare tre SAABar. Sannolikheten för detta är (i teorin kan ju även avställda bilar räknas då de kan vara på väg till/från bilprovning): prevalensen av SAAB ^ 3.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men ingen som tänker som Bosse som mest funderade över det glada bemötandet?
    Jodå. Att det hejades tillbaka är det som gör Bosses inlägg mest läsvärt.

    Vad gäller sannolikhetsuträkningarna så får ni inte glömma att ta med i beräkningarna var man befinner sig i det givna ögonblicket. Att stå vid ett trafikljus i Trollhättan tillsammans med tre andra Saabar är nog lättare än i till exempel Göteborg.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ju färre som stannar, desto större sannolikhet. Bäst att låta bli att stanna vid rödljus så att oddsen ökar
    En sanning med viss modifikation. Färre än fyra får det inte vara för då blir det helt osannolikt...


    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Frågan gällde ytterligare tre SAABar. Sannolikheten för detta är (i teorin kan ju även avställda bilar räknas då de kan vara på väg till/från bilprovning): prevalensen av SAAB ^ 3.
    Sannolikheten blir då som jag skrev 0,001.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    En sanning med viss modifikation. Färre än fyra får det inte vara för då blir det helt osannolikt...
    Ja, den dagen 4 av 3 bilar är SAAB lär vi väl aldrig uppleva!

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, den dagen 4 av 3 bilar är SAAB lär vi väl aldrig uppleva!
    Man vet aldrig. Tekniken går fort framåt. Om några år kanske t.o.m. 5 av 3 bilar är Saabar.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, med tanke på statusen på Stallbacka så skulle jag snarare tro att det går åt andra hållet till slut blir det negativt: -1 av 2 bilar är SAAB, fast då blir det jobbigt

  18. #18
    Om jag minns rätt var det två 93 og i första ledet och två 9-5:or i andra ledet. Han till vänster om mig i andra ledet var en svart kombi med de där fula kromet runt strålkastarna och jag har en 9-5 sedan av originalet 1998-2001. Om det stod fler Saabar i kön vet jag inte men vi stod längst fram i två led. Den svarta 9-5:an drog på lite extra och ut på E22. Själv var jag på väg till Biltema för att köpa bromsbelägg bak till bilen. Trafikljuset var dubbelljuset vid Gastelyckans trafikplats i Lund i riktning mot Dalby för er som känner till det.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Det där e rätt trevligt. Hände mig en kul sak häromdagen med. Har en svart 9-3 2008. Mötte en likadan, säger det till frun bredvid mig. Då ser jag att bilen blinkar till med helljuset lutar sig fram mot ratten o vinkar. Jag blinkar tillbaka o vinkar jag med. Frun frågar om jag känner honom. Jag säger nej, han hade ju likadan bil.
    I Eslöv var detta.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av 2,0T den 2016-03-26 klockan 21:16.

Liknande ämnen

  1. Sabb 9-5 2.0T dog i trafikljuset
    Av nyppa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 19:11
  2. Sabb 9-5 2.0T dog i trafikljuset
    Av nyppa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 21:29
  3. rwd 4x4 saabar
    Av Martinwide i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 22:40
  4. Två små Saabar.
    Av Flipman i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •