Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fel på AC (9-5)

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181

    Fel på AC (9-5)

    Hej alla glada!

    Min AC har ballat ur, den kyler ingenting alls.

    Jag har provat att avprogrammera samt kalibrera ACC utan något lyckat resultat.

    När jag kör kalibrering/felsök så hittar den inga fel utan det står endast 0 i vänster display.
    När jag stänger av "Econ" så märks det att kompressorn slår till för tomgång dippar lite innan den justerar upp sig.

    Alla säkringar är hela.

    Jag antar att jag har en läcka på systemet (?) eller kan det vara något annat?
    Kan man se med Tech2 om det är någon kärvande magnetventil eller liknande?

    Bilen ifråga är en gammal 9-5:a.

    /Daniel
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Upp och hoppa!

    Fråga:

    Kan man se felkoder på ACC med Tech2 t ex ifall det är någon specifik del som har lagt av?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Min ACC slutade kyla förra sommaren. Eller såhär: När det blev riktigt varmt ute förra sommaren upptäckte jag att min ACC inte kylde. Jag åkte till en kylfirma och fick kontrollerat nivån. Det fanns nästan inget R134 (heter det väl?) kvar i systemet så de fyllde på. Sen visade det sig att torkluftfiltret var trasigt vilket gjorde att gasen läckte ut... Det byttes på SAAB och jag fick goodwill-rabatt på både matrial och arbete.

    Mitt tips är att åka till en kylfirma (sök på nätet, jag hittade flera stycken som var certifierade för kylsystemsunderhåll på bilar och den jag åkte till hade t.o.m. drop-in) och fyll på kylmedia MEN VAR NOGA MED ATT KOLLA ATT DE PROVTRYCKER SYSTEMET!! Det gjorde inte "min" kylfirma... Eller så är det så att ett trasigt torkluftfilter inte upptäcks genom att man provtrycker. Hursomhelst kunde jag lika gärna eldat upp de 1000 spännen kylfirman tog betalt.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Vet Du vart torkfiltret sitter/ser ut?

    Kan man kolla nivån på kylmedium, vart?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    167
    Vet inte om det ser ut som det gör på 9-3an men där gör man ialla fall följande!

    1 - Lyft på motorhuven!
    2 - Ta bort grillen (Sitter med 2 clips!)
    3 - Skruva bort en svart plastplopp som sitter raktframför ögonen
    4 - Tryck med en nyckel eller dylikt på ventilen som sitter där, ser ut som en däckventil! Det skall komma ut gas och skall lukta, luktar det inget eller inte kommer nått tryck så har du en läcka!

    Mvh Anders Sandstig

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Sandstig
    Vet inte om det ser ut som det gör på 9-3an men där gör man ialla fall följande!

    1 - Lyft på motorhuven!
    2 - Ta bort grillen (Sitter med 2 clips!)
    3 - Skruva bort en svart plastplopp som sitter raktframför ögonen
    4 - Tryck med en nyckel eller dylikt på ventilen som sitter där, ser ut som en däckventil! Det skall komma ut gas och skall lukta, luktar det inget eller inte kommer nått tryck så har du en läcka!

    Mvh Anders Sandstig
    Tackar!
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    217
    Har en fråga ang ACC när tråden ändå finns!
    Man kan genom att hålla inne vissa knappar ställa in "somamrläge" eller "vinterläge". Någon som vet hur dessa knappkombinationer skall vara??
    9-5 2,0t -98

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Gas finns det i varje fall, det sprutande en vit dimma med ganska högt tryck.

    Ungefär samma tryck som när man tämmer ett bildäck.

    Kan man kolla med Tech2 ifall det är något som spökar eller är det provtryckning och påfyllning som gäller?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Västerås
    Har en fråga ang ACC när tråden ändå finns!
    Man kan genom att hålla inne vissa knappar ställa in "somamrläge" eller "vinterläge". Någon som vet hur dessa knappkombinationer skall vara??
    Vad jag förstår av WISen så gör man det med TECH-2. Vad som skiljde sig var kalibreringen av spjället till värmen. I vinterläget så kalibreras den så att det med 100% säkerhet går att få 100% värme och i sommarläget precis tvärtom. Därmed inte sagt att det går att få 100% värme eller 100% kyla i något av lägena. Det är bara vid kalibreringen av stegmotorn som man har dessa val. Funkar stegmotorn till 100% så skall det inte vara några problem och det skall egentligen inte ha någon betydelse vad man väljer.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Re: Fel på AC (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Hej alla glada!

    Min AC har ballat ur, den kyler ingenting alls.

    Jag har provat att avprogrammera samt kalibrera ACC utan något lyckat resultat.

    När jag kör kalibrering/felsök så hittar den inga fel utan det står endast 0 i vänster display.
    När jag stänger av "Econ" så märks det att kompressorn slår till för tomgång dippar lite innan den justerar upp sig.

    Alla säkringar är hela.

    Jag antar att jag har en läcka på systemet (?) eller kan det vara något annat?
    Kan man se med Tech2 om det är någon kärvande magnetventil eller liknande?

    Bilen ifråga är en gammal 9-5:a.

    /Daniel
    På min 9-5 så är det efter felsökning en tryckgivare till ACC som gått den slutade fungera i samband med en viltolycka men detta var inget verkstaden trodde på och jag kommer få stå för det själv, dock har jag väntat på den där förbannade tryckgivaren i snart ett år och tänker ta me fan inte betala ett dugg för att de byter den! Hoppas bara att kompressor mm har klarat sig så länge utan att det blir nåt annat fel!

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    41
    torkmedelsbehållaren på 9-5 sitter nere i högra hörnet (sett fraifrån) i fronten, en silvrig behållare som ser ut som en gastub eller liknande. är den orginal så ska du ha ett "siktglas" det spricker lika ofta som tändkassettera går åt skogen på samma bil. blanda lite diskmedel med vatten och spruta på siktglaset, bildas det bubblor så måste behållaren bytas. är det inte den så åk till saab och be dom fylla spårvätska. då löser dom detta problem. hoppas detta är till hjälp
    Saab 9-3 Aero -01.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Syncmaster
    är den orginal så ska du ha ett "siktglas" det spricker lika ofta som tändkassettera går åt skogen på samma bil.
    Saab har tagit bort siktglaset på senare årsmodeller, så torkfilter utan siktglas kan vara en originaldel (dock inte den som monterades på fabriken om den är en gammal 9-5).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •