Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta koppling på 9-5, 2.0t - 2005 - Vad behöver man tänka på

  1. #1

    Byta koppling på 9-5, 2.0t - 2005 - Vad behöver man tänka på

    Hej,

    Ska byta kopplingen på min Saab 9-5 2.0t -05 och behöver lite tips eller om det är något som man behöver tänka på.
    Jag planerar att byta hela satsen dvs tryckplatta, lamell och urtrampningslager.
    Spaken är otroligt sladdrig så funderar på om man ska byta plast/gummi bussningarna samtidigt, eller behöver man byta hela länken?
    Antar att enklast är att ta ned lådan underifrån och sätta ett motorok som håller i motorn?

    Tackar för tips.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tycker du gav bra svar på dina frågor själv. Vissa tycker även man ska byta slavcylindern till kopplingen när man väl är där och håller på. Om du gör det så är det jätteviktigt att du köper originalet. Finns billiga kopior, och de är riktigt dåliga.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Sladdret åtgärdas med denna sats
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Tycker du gav bra svar på dina frågor själv. Vissa tycker även man ska byta slavcylindern till kopplingen när man väl är där och håller på. Om du gör det så är det jätteviktigt att du köper originalet. Finns billiga kopior, och de är riktigt dåliga.
    Är inte slaven ihop med urtrampningslagret på dessa modeller? Tyckte att det såg ut så på bilderna.


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Sladdret åtgärdas med denna sats
    Ersätter dessa gummibussningarna? ser ut som någon form av mässing. Lite dyr sats men kanske kan vara värt det om det håller längre än de i plast.


    För övrigt är det inga packningar/tätningar som behövs bytas ut i förbyggande syfte när man ändå är där och håller på?

  5. #5
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av SaabCDE Visa inlägg
    Ersätter dessa gummibussningarna? ser ut som någon form av mässing. Lite dyr sats men kanske kan vara värt det om det håller längre än de i plast.
    Det är bussningar till länkaget vid lådan, värt varje krona
    Kolla bussningarna i momentstaget också, speciellt det rektangulära brukar tröttna och det är lätt att byta mot ett PowerFlex
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Tjohopp igen,

    Sitter och ska beställa koppling men efter googlande så förstår jag inte vilken det ska vara.

    Det finns två kompletta Sachs satser:

    Sachs 3000 990 156
    och
    Sachs 3000 990 149

    Tips från någon?

    Samt att bilen fortfarande är en 2005a 9-5 Biopower 2.0l 150hk

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Tänkte bara berätta att du måste köpa en OEM (original) slavcylinder. urtrampningslagret är integrerat i den.

    Köp en aero koppling kostar 1900 kr. från SP. (Mycket bättre koppling)

    Sen original slav.


    Jag köpte en kina pirat slav en gång, största misstaget jag gjort i mitt liv..
    Kolven som pressar är gjort i plast! Billigt skräp.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-04-01 klockan 10:03.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Jag tänkte helst köpa en komplett komplingssats dvs tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Vad jag har sett så säljs dessa satser bara av två tillverkare, Sachs och LuK.
    Dessa två tillverkare måste vara bland de största inom sitt område så jag antar att någon av de är den som tillverkar Saabs OEM kopplingssats. Sachs gissningsvis?
    Men bra tips angående tredjeparts slav, antar att den egentligen inte kostade mycket mindre än från ex. Sachs?

    Men nu när du nämnde Aerokoppling blev jag lite intresserad, passar den rakt på storleksmässigt?
    Någon annan skillnad eller är det bara bättre/grövre grejjer?

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Aerokopplingen passar rakt på, lamellen kommer ju ta på en större yta på svänghjulet så kan vara bra att rugga upp ytan lite med fint slipapper innan om det är ojämnheter eller konstigheter längst ut.

    Vad menar du med urtrampningslager , lagret sitter integrerat i Slavcylindern så ska du byta lagret måste du byta Slavcylinder , vill du inte göra om jobbet snart igen så köp en orginal.

    Ska du ha kvar bilen ett tag så investera i nya bussingar till spaken , ny slavcylinder och en bra olja till växellådan.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Köp en Aero koppling. tryckplatta och lamell. Allt i ett.
    Och en original slavcylinder från maptun.

    klart.

    Inget annat.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Vad menar du med urtrampningslager , lagret sitter integrerat i Slavcylindern så ska du byta lagret måste du byta Slavcylinder , vill du inte göra om jobbet snart igen så köp en orginal.

    Ska du ha kvar bilen ett tag så investera i nya bussingar till spaken , ny slavcylinder och en bra olja till växellådan.
    Ja, jag vet att urtrampningslagret och slaven sitter ihop det har redan diskuterats ovan. Anledning till att jag kallar det urtrampningslager är för att det heter så i Sachs kopplingskit.
    Men om Sachs nu gör dåliga slavcylindrar och Saab gör bättre så är det klart bättre med Saabs orginal. Men vem tillverkar då Saabs om inte Sachs?

    Tackar för tipsen angående Aerokopplingen det ska tas i beaktning vid beställning.

  13. #13
    Tjohej,

    En uppdatering utifall någon googlar fram tråden....
    Kopplingsdelarna tryckplatta och lamell (orginal) som satt i bilen hade instansat både Sachs och Saab. Jag köpte Sachs och nya delarna såg exakt likadan ut.
    Slavcylindern som satt i bilen (orginal) var av märket FAG. Jag köpte LuK och den såg och kändes lika som orginal.
    LuK & FAG ägs också av samma ägare, Schaeffler, så får se om de håller samma kvalité.

    MvH

Liknande ämnen

  1. Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka på?
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 22:06
  2. Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?
    Av Buddis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 16:41
  3. Ska byta koppling og900 -88, ATT TÄNKA PÅ??
    Av fog i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 17:34
  4. fixa kopplingen, vad behöver man tänka på?
    Av Dirq i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 23:03
  5. 9-5 Aero kombi 2005 -måste byta koppling nu !! var??
    Av snabb_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •