Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: AC Problem OG9-5

  1. #1

    Unhappy AC Problem OG9-5

    Köpte rätt nyligen en Saab 9-5 Aero 03. När jag kollade bilen så funkade inte Ac:n, eller det kom ingen kall luft.
    Men det är ju inte så ovanligt att dom på nått sätt gått sönder. Nu när jag försöker kolla efter kompressorn så ser jag den inte, ovanifrån.
    Sitter den under så man måste riva innerskärmen? Börjar tänka på om det kanske inte sitter någon ac på den.
    Vore ju lite pinsamt att åka till en verkstad och be dom kolla/fylla på den om det inte ens sitter någon på bilen hehe
    Jag gjorde ett felsökningstest i bilen och fick siffran 0, vilket borde visa att den inte kan visa några fel?
    Eller visar en nolla att det rent av inte sitter någon ac i bilen?

    Kan höra lite rassel från där jag tror den borde sitta så jag tänker att kompressorn kanske är slut och därför bytas ut så inte drivremmen nyps av.
    Någon som kan ge lite tips till en som inte är bilmeck, vore jag tacksam

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Har du ACC-panel med temperaturinställning med knappar så har du en AC-pump. Den sitter långt ner, långt fram på passagerarsidan (såklart).
    Att testet visar 0 är bara en indikation på att spjäll och fläkt fungerar som tänkt och att alla givare ger vettiga värden, det säger inget om pumpens funktion.
    På 9-5 är det 2 saker som brukar kunna vara fel: Förutom det mest uppenbara att gasen läckt ut så går styrsignalen till pumpen via en enda sladd som har en förmåga att gå sönder och då blir det ingen start av kompressorn och således ingen gas. Jag tycker du skall börja med att låta en auktoriserad AC-verkstad kolla om de kan pumpa ett hållbart vakuum på systemet. Då syns ju också om de får ut någon gas eller om den var tom. Om de sedan fyller på (med spårvätska iblandat) så märker du ju om kompressorn går och ger kyla. Om inte får man felsöka ledningen som går från Elcentralen i motorrummet till kompressorn.

  3. #3
    Tack för svaret bollman
    Jag tänkte att knapparna på panelen kanske kunde vara standard ifall men ville sätta dit en i efterhand.
    Men det låter ju bra att det finns en, så ska jag så klart göra som du skriver, åka till en auktoriserad AC-verkstad och låta dom göra en test och fylla på då om den visar sig hålla tätt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    glasögat på torkfiltret brukar vara syndabocken eller tätningen runt om man ska vara noga

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    glasögat på torkfiltret brukar vara syndabocken eller tätningen runt om man ska vara noga
    Tack då ska jag be en kompis kolla det innan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 031
    Medlem#
    10604
    Med största sannolikhet så är det någon del i kedjan som är trasig, då ACC är ett slutet system.
    Själv åkte jag på defekt och fastkilat torkfilter, tillsammans med påfyllning för några årsedan. Har för mig det blev runt 2500kr för mig.
    Men sen kunde man njuta på sommarn
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Jo jag misstänker också att det är något skit. Ska kolla med kontakten innan jag lämnar in den.
    Sista sommaren för två år sen när det var så otroligt varmt så hade jag ingen AC i den bilen och det tänker jag inte uppleva igen hehe

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •