Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab ng9-3 -04 bränslepump får ingen elektricitet trots "ok" säkringar/reläer

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Saab ng9-3 -04 bränslepump får ingen elektricitet trots "ok" säkringar/reläer

    Hej.

    Har en Saab 9-3 1,8t 2004, bensin, som gått 20.000 mil. Förre ägaren bytte bränslepump precis innan jag tog över. Har kört ca 2.000 mil i min ägo, och förra veckan startade inte bilen på morgonen på väg till jobbet. Den hostade inte ens. Min första tanke var tändkassetten. Men tankarna fördes även till bränslepumpen. Och efter mycket letande så inser jag att det är bränslepumpen som inte får kräm. Bilen startar om jag direktkopplar el från batteriet till bränslepumpen, och dör några sekunder efter att jag plockar bort direktelen. Jag har kollat säkringar och reläer. Till och med lagt på 12 volt mellan 85/86 och mätt upp motstånd mellan 30/87 på reläerna, och de "klickar" på samtliga och visar motstånd. Vet inte om det finns andra relevanta reläer eller säkringar på andra ställen i bilen utöver i motorn bredvid samt framför batteriet?

    Så nu är jag helt slut på idéer. Jag tänkte att det kunde vara någon krocksäkring som kanske löst ut, men vet inte om de finns på saab eller (isf) var den/de sitter?

    Eller någon annan, vänlig själ som kan guida?

    Tack på förhand.

    Mvh Johan

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Johansaab!

    Din bil har ingen tändkassett. Men du verkar ju ha kommit fram till att det på något sätt är matningen till pumpen som strular. Jag kan tyvärr inte mer om just dom bitarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    ett kopplingsschema är ju ett måste såna här gånger.............så man kan mäta och se var det felar. Annars kan man ju bara gissa sig fram.

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    - Din bil har ingen tändkassett.
    Men siden dette er en 9-3 1,8t har den vel Simtec ECM og tändkassett?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Johansaab Visa inlägg
    - Jag har kollat säkringar och reläer. Till och med lagt på 12 volt mellan 85/86 och mätt upp motstånd mellan 30/87 på reläerna, och de "klickar" på samtliga och visar motstånd.
    Hei.

    Jeg antar at dette er motoren uten turbo, og i så tilfelle er styringen av drivstoffreléet noe ulik tilsvarende for B207 motorene.

    Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hvordan du har målt (rundt) reléet, men jeg har følgende forslag til målinger:

    - Motstand mellom selve pinnene 85/86 på reléet. Dette er spolen - hvilken verdi får du?
    - I sokkel (etter at reléet er tatt ut), pinne #85 til et godt, uisolert punkt på chassis. Skal bli <1 ohm, eller så.
    - I sokkel, med sort målepinne på #85 og rød på #86, mener jeg du skal få +12 V når tenningsnøkkel settes til "ON". #86 er styring av reléet, fra utgang på Simtec ECM.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    1.8t är en B207, i allt väsentligt samma som en 2.0t fast med annat program.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Takker så mye for korrektiv til min villfarelse! Det er faktisk ikke første gang jeg har gjort dette, og håper at jeg nå har lært det.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Ingen kyla trots gas och kompressor går. Felkod 13... 9-5
    Av Kalle LKPG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 01:07
  2. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43
  3. Startproblem, ingen elektricitet
    Av Robert1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 20:45
  4. Saknas reläer och säkringar... eller?
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •