Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rostlagning tvärbalk Saab 9-3 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048

    Rostlagning tvärbalk Saab 9-3 -01

    Hej!

    Jag köpte nyss en av de mest misskötta 9-3 Aero som finns i detta land.
    Det finns nästan inte en del som inte är rostskadad. Skärmkanterna bak är lagde med silikon bl.a. Jag tycker det är synd att skicka den till skroten när det är en Aero -01. Den går bra och inredningen är fin.
    Jag testade iaf att besiktiga den, och fick en hel del anmärkningar. Den tråkigaste var "Stomme, tvärbalk fram båda sidor, rostskadad".
    Nu till min fråga:
    Är det någon som har erfarenhet av att lag detta? Det är den ihåliga balken som sitter bakom främre hjulhusen, typ vid domkraftsfästet.
    Som jag fattar det finns det inte att köpa ekonomiplåt utan man får väl tillverka balken själv?
    Jag är nyfiken på om någon gjort detta förut.

    Mvh
    Tobias

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Har man inget emot att svetsa så är det nog inga problem att laga en balk men man lär ju se till helheten också. En 900 eller 9-3 av den årgången som är rostig brukar vara rostig på mer än ett ställe och ganska gravt ibland också. Ingen större ide att laga en bil som jäser överallt och det är ju inget kul att lägga ner ett makalöst arbete på en kaross som det bara poppar upp nya rosthärdar på heller.
    Den enda tvärbalken jag hittade fram kostade fåniga 3800 plus moms.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Ja, det är lite så jag tänker också. Tänkte att om jag byter balkarna så kan jag ju använda bilen i ett år iaf och se om jag blir sugen på att renovera mer på den. Det är lite jobbigt att se en bil som blivit så misshandlad. Ville ge den en chans, men jag vet inte om det är värt det.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    På en bil som man bara skall äga i ett eller ett fåtal år är väl "det bästa" att bara lägga en ny plåt över stället där det är rost och sedan svetsa fast den. Verkar vara överkurs att byta hela balken om den (troligen) bara är rostig på ett eller ett par ställen.
    Det är en enkel operation.

    Per L

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Problemet är att det inte är en balk som är fyrkantig eller så. Det är mer som en förstärkt del av underredet. Se bild. Allt mellan hålen är borta kan man säga. Vet inte hur de vill att det ska lagas riktigt. Det är så dålig plåt i "balkarna" så man måste svetsa i golvet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja det går att svetsa i golvet också............nu ser jag inte hur den där balken fortsätter om det verkligen är den jag hittade pris på men de där påminner mig om nå förstärkningar som satt på samma ställe på volvo 343. Jämt rostskadade och alltid tvåa på det. Fanns som ekonomidel förvisso men nån gång skalade vi bara bort resterna helt och målade och guckade. Ser bra ut det här sa dom på sbp...........:-)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Är det bottenplåten mellan de avlånga hålen som är bortrostad? Är det rost även i sidorna? Ända upp till golvet? Verkar inte troligt!? Inte ens på min 50 år gamla P1800 med helt bortrostade bottnar på balkar behövde man byta hela balken ända upp till golvet (om man inte ville)

    Kapa bort delarna mellan de avlånga hålen. Bocka en plåt som ett U så att den går upp säg på halva höjden upp mot golvet (till där det inte är rostigt) och svetsa fast "skiten". Verkar inte alls svårt! Att balken blir plan mellan de avlånga hålen har ingen betydelse för hållfastheten. För mig verkar det osannolikt att balken är så rostig ända upp till golvet att det inte finns 1-2 cm att fästa den tillverkade U-balken i.
    Man behöver inte svetsa den nya plåten kant i kant med den gamla plåten utan den nya plåten kan överlappa den gamla plåten. Då blir det dessutom väldigt mycket enklare att svetsa jämfört med plåtar kant i kant. Man behöver inte heller helsvetsa den nya plåten. En rejäl svetspunkt med en till två centimeters mellanrum räcker.

    Om det är som jag beskriver skulle det ta mig max 2 timmar att bocka till en ny "balk" (i skruvstycket), kapa bort det som behövs av gamla balken samt punkta dit den nya "balken" (på båda sidorna). Detta förutsatt att man inte behöver göra en lagning som inte märks och att det inte behöver hålla mer än några år (kanske max 5 år). Svetsar man "plåt på plåt" som jag beskriver så vill det gärna rosta mellan plåtarna och det tar väl i värsta fall 2-5 år innan det rostat hål igen.

    Skall man laga en rostig balk snyggt och så att det håller "i evighet" som på min P1800 tar jobbet säkert 5-10-15 gånger så lång tid inklusive blästring, målning och dinitrolbehandlig

    Mvh
    Per L

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •