Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Urkoppling av airbag 9-3 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Urkoppling av airbag 9-3 2006

    Hej.
    Jag har hört att urkoppling av airbag görs av aukt. saabverkstad för ca 5-6000kr. När jag frågade en oberoende verkstad med gott rykte så skulle de ta betalt för 1 t jobb bara. Inget nytt bilbälte eller andra reservdelar. Där tar de bort nån del och ersätter med en attrapp för att elektroniken ska fungera som vanligt. Bältesspännaren behövde inte bytas, enligt denne. Enligt en annan verkstad som är auktoriserad så skulle inget försäkringsbolag vilja pynta ifall något hände, men enligt mitt försäkringsbolag så ska det bara vara "fackmannamässigt gjort".

    Hur fungerar airbagen på passagerarsidan egentligen? Finns det nån synergieffekt som man går miste om om man inte kopplar ur som Saab/Orio vill? Vi betalar såklart mycket hellre 900kr än 6000kr om det inte innebär någon risk för barnet. Att en bältesspännare triggas vid krock och rycker in bältet lite grann borde inte vara någon fara för barnet.

    Nån som vet något om detta?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS krigus

    5-6kkr låter ju dyrt

    man demonterar helt enkelt airbagen och ersätter den med ett motstånd för att inte få larm i SRS-systemet
    Och jag antar att du refererar till airbag fram vid handskfacket på passagerarsidan, det finns ju fler i t.ex. stolarna


    Om en demontering registreras i bilregistret vet jag ej men där brukar det ju framgå att det finns airbag i bilen och t.ex. Räddningstjänsten använder sig av den informationen om jag inte fått det om bakfoten

    Annars är ju mitten bak i bilen den klart säkraste platsen för en barnstol och det är flera med NG9-3 som har det.
    Om det är praktiskt när man är själv i bilen med ett barn är en annan fråga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    På min -03 byttes bältet eftersom det sitter en spännare i den. I övrigt tror jag bara att airbagen kopplades bort. Kostade ca 3000kr inkl allt. Men det var ca 5 år sedan.



    /Christian
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Såhär ligger det till.....
    På 9-3 ska bältet bytas till en variant utan krutladdning som drar åt det på kollisson. Anledning är att barnstolar sitter fast med bältet hårt åtdraget så krutladdningen kan göra att fästen osv går sönder på barnstolen med lös stol som följd,den kommer garanterat flyga omkring i bilen om man tex voltar med bilen. Varken du eller nån av dina passagerare vill ha den stolen i skallen,tex storebror eller storesyrran. En klen tröst är att sålänge barnet sitter fast i stolen så klarar dom sig förvånansvärt bra!

    Airbagen går att koppla ur och ersätta med ett motstånd för att systemet inte ska indikera fel,en riktig Saabverkstad skickar även in protokoll till vägverket att airbag är urkopplad. Då kan en köpare som köper bilen begagnat veta hur det ligger till. Likaså om airbagen ska kopplas in igen ska det registreras hos VV,annars kan det få dåliga följder om en airbag utlöser vid en krock och en förälder satt sitt barn där i tron om att airbagen är urkopplad.

    MEN.... Du bestämmer egentligen själv hur du vill göra,sätt i ett motstånd istället för airbag och hoppas det går bra vid en krock. Och glöm inte att det är inte alltid du som krockar,det kan vara andra som kan krocka med dig.

    Mitt tips.... Sätt barnet bak.

    /M

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej, tack för svaret.
    Det låter som en rimlig anledning till varför de vill att man byter bälte. Hursomhelst så tror jag att i praktiken så skulle bältessträckaren aldrig kunna sabba bilbarnstolens infästning. Inte på vår bilbarnstol iaf. Kan tänka mig att det rycker till ordentligt och att stolen dras in/ner i sätet dock. Men bältessträckaren lär ju inte dra åt så pass att en människa skulle bli stympad av den. Således borde inte bilbarnstolen heller kunna gå sönder. Håller ni inte med? Vi har en Britax Hi-Way II.

    Helst ska ju barnen sitta bak, men bilbarnstol och babyskydd gör att vi inte kan sitta i sätet framför, så om båda var bak så skulle ingen kunna köra bilen :P
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-16 klockan 13:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av krigus Visa inlägg
    Håller ni inte med? Vi har en Britax Hi-Way II.
    Nej! Det finns en anledning till att instruktionerna ser ut som de gör. Är det verkligen värt att chansa?
    /Johan
    Senast redigerat av JSN den 2016-03-16 klockan 13:05.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Nej! Det finns en anledning till att instruktionerna ser ut som de gör. Är det verkligen värt att chansa?
    /Johan
    Får kanske bli en 9-5:a istället ^^

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    3440:- betalade jag på min 9-3 -08 i december Ville behålla originalbältet...det fick de inte ge mig eftersom det innehöll en krutladdning!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hej,

    Är det verkligen inget alternativ att sätta bilbarnstolen mitten bak? Britax Hi-Way II kommer sitta bra där.

    Jag har också en ng 9-3 och förtillfället har jag bakåtvänd stol bakom passagerarstolen. Väntar tillökning i Maj och då kommer jag att flytta bakåtvända till mitten bak och ha babyskyddet till höger bak.

    Min sambo envisas om att hon vill ha barnstol/babyskydd där fram men jag vägrar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Ytterligare en anledning till att inte ha barn fram är att man blir betydligt mer störd i körningen.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    3440:- betalade jag på min 9-3 -08 i december Ville behålla originalbältet...det fick de inte ge mig eftersom det innehöll en krutladdning!
    Känns som bullshit, det är tydligen en överenskommelse att skrotar och handlare ska verka för att minska andrahandsförsäljning av airbags.

    Jag kan säga att i cabben så är det ännu trängre, jag hade gärna kunnat ha stolen fram både därför och att det då gått att köra nedcabbat med barn i bilen, men till cabben finns inget bälte att byta till och det känns dumt att chansa. Jag tror som tidigare talare sagt, stolen bak i mitten. Det funkade iallafall bra på vår gamla og9-3. Då fick man bak framstolarna mera. Men har man 2st bakåtvända så blir det svårt. Går det ens att ha en stol i passagerarsäte fram och en stol bakom denna i baksätet? Känns som man måste ha framstolen långt bak om man ska ha en barnstol där, och tvärt om, framstolen långt fram om man ska ha en stol i baksätet... Tänk på att man säger att barnen kan vika ihop benen i stolen, de behöver av säkerhetsskäl inte ha stort benutrymme!

    Är man storvuxen så man inte får plats i fram med en stol bakom, är nog större bil tyvärr den rimliga lösningen.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Vi har en Hi-way II mitten bak och ett Graco babyskydd höger bak. Det är tight, men det går.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Vi har en Hi-way II mitten bak och ett Graco babyskydd höger bak. Det är tight, men det går.
    Vi har babyskydd fram och bakvänd barnstol bak....Det går, men inte mer om man säger så
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Såhär ligger det till.....
    På 9-3 ska bältet bytas till en variant utan krutladdning som drar åt det på kollisson. Anledning är att barnstolar sitter fast med bältet hårt åtdraget så krutladdningen kan göra att fästen osv går sönder på barnstolen med lös stol som följd,den kommer garanterat flyga omkring i bilen om man tex voltar med bilen. Varken du eller nån av dina passagerare vill ha den stolen i skallen,tex storebror eller storesyrran. En klen tröst är att sålänge barnet sitter fast i stolen så klarar dom sig förvånansvärt bra!
    Det där beror på modell vad som behöver bytas, på 9-5 byter man t.ex. inget.

    Om man letar på etiketten "Passagerarairbag urkopplad" (12797083) hos Orio kan man se vad som ska bytas på respektive modeller: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=12797083

    Tyvärr är alla färdiga kit slut på lager hos Orio, så antingen får man jaga delar eller leta NOS på nätet. För formalian behövs sedan en auktoriserad verkstad som skickar in papper till Orio och Transportstyrelsen (?), så det kan vara lite trassel att få till det. För 9000 så kan nämnas att alla svenska -94 utan passagerarairbag har urkopplingsmotståndet (passande 9000 94-9 sittande i bakkant på handskfacket, men för andra modeller är det inte lika enkelt.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-03-17 klockan 10:48.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Just nu när jag har stolen bakom passegerarstolen så är det tight där fram men en vuxen kan sitta där hyssat bekvämt.

    Dock blir jag osäker på hur det kommer att bli när jag är tvungen till att ha två bakåtvända där bak. Det kommer bli tight! Vi har en britax max way nu och jag hoppas att den inte är bredare än high way så jag kan behålla den stolen och köpa till en high way. För det verkar ju funka



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Urkoppling av airbag
    Av suburban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2021-01-22, 02:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •