Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Opel Z20NET (B207L) problem efter toppbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Opel Z20NET (B207L) problem efter toppbyte

    Har testat lite Opel-forum utan resultat men eftersom motorn i min Vectra 2.0T är samma som B207L så kanske kunskapen finns här.

    Har monterat en nyrenoverad topp och får inte bilen att gå som den ska. Startar den och till en början går den fint, varvar och låter hur bra som helst i motorn. Men, efter en 20-30 sekunder börjar den hosta och gå dåligt, den bluddrar, tappar tomgång för att till slut lägga av. Låter jag den stå nått dygn så är det samma visa igen.

    Inga felkoder finns. Har testat leta luft/vakuum-läckor med startgas utan resultat.

    Idéer?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    låter ju som bränslet är strypt på nåt vis.............påminner om en bil jag lagade en gång, snudd på veteranbil men ändå. Det var en gammal 740. Hade varit in och ut hos massor med verkstäder men alla gav upp och så sa jag att jag kunde kolla på den och den gick ungefär likadant. Perfekt ett tag.........Felsökte ett bra tag jag också men sen visade det sig att nån gängat lös en bränsleledning och inte sett att inte muttern lossnade/lekte på anslutningen utan plastslangen hade snott sig inne i nåt skyddshölje så det inte ens syntes. Den var minst sagt strypt...........

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Något mer än bara toppbyte som är gjort samtidigt?
    Tänker på om något bränslefilter är bytt och monterat åt fel håll eller tryck och returledningar för bränsle förväxlats
    bara som idéer alltså
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hmm, enbart toppbyte är gjort, inte bytt nått bränslefilter. Bränslerören går ej att sätta fel. Men visst, "bränslebrist" är ju nått att gå på.

    //Thomas
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-14 klockan 18:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Var det inte något med bränsletrycksregulator & backventil i insuget som strulade på de motorerna? Micee vet nog mer.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Löst!! :-) En ren chansning men jag märkte att batteriet var klent och slängde i ett bättre begagnat. Bilen snurrade igång och går som en klocka!

    Lite skumt kan jag tycka att det är dock, det gamla batteriet orkade dra igång bilen. Sen tycker man ju att generatorn borde ta över. Men men, denna bil verkar kräva ett färskt batteri.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    NG9-3 är likadana. De ger alla möjliga skumma problem om batteriet är dåligt. Det behöver inte vara så dåligt att bilen inte startar för att symptomen ska komma.

Liknande ämnen

  1. Opel Vectra z20net 2006
    Av majidf i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-01-21, 21:07
  2. Topptock till Opel Z20NET (B207L = b207E?)
    Av nordsluttning i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-04, 16:02
  3. Og9-3 ym-00 svårstartad efter toppbyte...
    Av Red Devil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 21:10
  4. Bluddrig tomgång efter toppbyte
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 19:21
  5. knackar efter toppbyte...tystnar ej,...
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •