Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan man se om turbon är bytt? Pinnbult grenrör av...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Kan man se om turbon är bytt? Pinnbult grenrör av...

    Jag biter mig kvar i forumet med alla möjliga funderingar...

    Gjorde kanske ett dåligt bilköp uppe i Vänersborg trots att jag blev varnad. Men det måste väl finnas ärliga människor även där...
    Det som gjorde det till en tråkig upplevelse om inte annat var att han ljög om allt som gick att ljuga om, och en sådan människa existerar inte i min värld, så jag var den perfekta spekulanten på denna 9-5 2.0 -02 för 9000 kr som gått 26000 mil. Var för trött för att ta tåget tillbaka...
    Dock, som jag skrivit om på andra ställen här, så går bilen bra och snålt, men han påstod sig ha kvitto på att turbon var bytt, vilket han inte hade. Kan man på något sätt upptäcka eller dra slutsatser om turbon skulle kunna vara bytt? Kanske är det pinnbulten längst ut, som är av? Varför har grenröret demonterats, vilka reparationer kan det röra sig om, och andra frågan är, kan det börja läcka vilken sekund som helst, bör det åtgärdas, eller chansa och åtgärda om det börjar läcka?

    Service skulle vara gjord på bilen 2 veckor innan jag köpte den, enligt stämpel i boken, men oljan var väldigt mörk. Hur fort blir oljan mörk om man kör ca 2 mil om dagen?

    Sista frågan denna gång: är det någon större skillnad på olika luftfilter eller köra samma princip som med oljan, byta lite tidigare...

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Ifall du nu var medveten om att säljaren ljög så får du ju faktiskt skylla dig själv lite, har vänt på hälarna ett fler tal gånger när ja misstänkt en säljare börja ljuga om saker eller pratar om saker han inte har en susning om.

    Om turbon nu blev bytt nyligen så bör du enkelt kunna se på turbon om den är ny lr inte.
    Att pinnskruven är av behöver inte betyda att man vart där och skruvat det är rätt vanligt att dom går av utan att man pillar på dom, och ja det kan börja läcka massor när som.
    Ang. oljan så beror det ju lite på hur grisig motorn är på insidan, har man slarvat med oljebyten tidigare så är den nog rätt svart på insidan och då tar det inte länge förän nya oljan oxå är svart.

    Ja sköter olje byten på min och motorn är väldigt ren på insidan, men det tar inte värst länge för oljan att mörkna lite efter byte.

    Kör original luftfilter och sen välj olja som är klassad GM-LL-A-025 lr Dexos2
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Självklart får jag skylla mej själv, du behöver inte tycka synd om mej... Det sista var att han skulle skicka extranyckel och kvitto som inte fanns....

    Man får plocka isär turbon då...inte värt det....
    Ska jag tolka det som att man bör fixa pinnbulten så fort som möjligt då?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Skulle turbon vara bytt till en ny så lär den vara ren och fin. Är det bytt till en begagnad så lär det bli svårt att se skillnaden. Tråkigt att inte pinnskruvarna till grenröret byttes samtidigt, om den nu varit isär. Det är en väldigt liten kostnad i sammanhanget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Ja, tråkigt i så fall. Det verkar som om pinnbulten sticker någon cm ut från topplocket. Antar att man inte försöker borra och fästa något med grenröret på plats...eller har någon försökt sig på det?

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Biltema har en bra pinnbultsavdragare. Jag har en själv! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000021489/

    Fungerar så länge man har tillräckligt lång stump att få grepp om. Spänner åt ju mer man drar.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-03-16 klockan 05:59.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •