Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ojämn och hackande gång OG9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Ojämn och hackande gång OG9-5 -02

    Hej!
    Har en Saab 9-5 årmodell 02 som börjat hacka och gå ojämt på låga samt höga varv ibland.
    När man kör på tomgång så låter det som att bilen ska dö.
    När man kör i 30km/h på 3:an så hackar bilen och måste trycka ner kopplingen för att den ska sluta.
    Bilen har även börjat hacka ibland när man ligger mellan 90-110km/h men det är inga problem att gasa då det känns som att hackandet lägger av för att sedan fortsätta när man släpper gasen igen.
    Har fått upp "dags för service" i bilen men ska besikta den i slutet på april så vill se om det är värt att serva den eller om det blir mycket fel på Saaben.
    Får en felkod 08-01 när man söker och motorlampan lyser.
    Hade den dock inne på verkstad för att kolla varför den lös, men de hittade inget fel.

    Tacksam för svar eller tips på vad det kan vara för fel då jag inte kan så mycket om bilar.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av JimmpaKnight Visa inlägg
    Får en felkod 08-01 när man söker och motorlampan lyser.
    Det låter som en konstig felkod. Motorfelkoder brukar heta Pxxxx. Vad är den utläst med?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Du skall få några tips att börja med
    a) Skriv en vettig rubrik när du postar
    b) Gör service inklusive byte av tändstift NGK BCPR6ES-11/BCPR7ES-11, de senare om bilen är trimmad
    c) Prova med en känt fungerande Original TK
    d) sök på forumet, du är förmodligen inte den första som har en bil som rycker
    e) Byt verkstad till en som vet vad de pysslar med och har rätt diagnosverktyg


    Jag fixar rubriken åt dig denna gång

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Felkod var fel utskrivet, menade att bilens skärm där fel visas så stod det 01-08. Alltså 1 fel och 08 är själva felet. Tror jag såg att det var någon reglator i motorrummet som reglerar värmen på vänster sida inne i hytten, kommer bara kall luft på förarsidan och varm på passagerar sidan så tror jag vet vad problemet är. Det tråkiga är att det kan gå på många 1000-lappar om man lämnar in den.
    ##UPDATE##
    Bytte tändstift och bilen gick som en ny igen!
    Kanske för tidigt att blir glad men verkar som att det funkade.

    Tack för tipset på rubriken, är ganska ny på forumet och kan ingenting om att meka med bilar så ska tänka på det i framtiden.

    Trevlig helg allihopa!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    UPDATE

    Problemet har nu kommit tillbaka efter några dagar.
    Det konstiga är att ibland hackar den inte alls och går hur bra som helst.
    Jag har kollat runt lite på google och andra inlägg och kommit fram till att det kan vara DI-kassetten som börjar gå sönder så har nu köpt in en annan begagnad som inte gått så långt.
    Får se om det blir bättre när den är bytt då jag återkommer för svar!

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Vad var det för fabrikat och modell på tändstiften du bytte till?
    Defekt TK (eller icke original) kan ge väldigt varierade och mysko fel som inte nödvändigtvis sätter felkoder.
    Notera gärna vad det är för version på nya och gamla TK'n

    Och när du monterar den du köpt låt den sitta monterad i motorn en stund innan du provstartar så att oljan hinner rinna ner i den.
    TK version.png
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tändstiften var av sorten NGK - 18-BCPR7ES11.
    Den nya Tk'n är av sorten i bilden du länkade, alltså av senare modellen TK 3,7. Den gamla är den som satt i original tror jag då det var av samma sort vad jag kan se. Ska bli spännande att se efter jag bytt den om motorlampan släcks och om den går bättre. Tack för tipset på att inte starta direkt efter!

    Är det några minuter eller något längre tid den ska sitta i innan start?

    Ett annat problem som kanske inte är kopplat till detta är att DICE-boxen är paj med tror jag då vindrutetorkarna går hela tiden så jag har fått dragit ur säkringen till de. Det sprutar även spolarvätska på lyktorna när jag lägger i backen, dock inte varje gång. Kan den ha något att göra med att bilen hackar?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Några minuter säger vissa 30min är mer än nog.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Okej tackar. Kanske var en dum fråga men bättre att fråga så det blir rätt än att göra fel anser jag. Återkommer när jag bytt detta och ser resultatet. Tack!

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Bytte tändkassett igår och har inte känt att det hackat än så får hoppas att problemet är löst! Återkommer jag inte så är det fixat!
    Tack för alla tips!

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jaha gud vad man tjatar här känns det som! Men problemet återkom igen igår natt när jag åkte hem. Däremot så har motorlampan slocknat när kassetten byttes, lös inte på hela dagen och natten igår så får hoppas den förblir släckt!
    Men vad kan problemet vara nu då?
    Ska tillägga att när den hackar så går tomgången ner runt 6-700 för att sedan gå upp runt 900 igen. När jag står still så är det som om den vill dö vissa gånger och det låter konstigt från själva motorutrymmer, typ som om det knäpper någonstans.

    Det som jag har bytt är:
    Tändstift - NGK
    Tändkassett - Saab original vers; 3,7

    Det som jag har kollat är:

    Slangar i motorutrymmet men jag kan ej se några trasiga eller om någon har lossnat.

    Vad är nästa steg tycker ni?
    Senast redigerat av JimmpaKnight den 2016-04-03 klockan 21:30.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Överum, Västerviks kommun
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    !!UPDATE!!
    Har nu hittat felet!
    Det är AC kompressorn som ör slut och försöker då få in kall luft i bilen men det går inte och då tar det motorkraft. Det gör så att bilen hackar! Kör nu med Econ knappen i och direkt går bilen bättre!
    Så AC:n var problemet, tryck av den om ni har liknande problem och testa!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ojämn gång, CE ibland OG9-5
    Av TheJopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 19:41
  2. [LÖST] Motorproblem, hackande gång och svårstartad varm OG9-5 B2x5
    Av Roobban91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 12:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •