Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte till stora stereon/navigator OG9-5 facelift

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Byte till stora stereon/navigator OG9-5 facelift

    Fundera på att byta till stora stereon i min
    9-5 06;a Bara o byta eller måste de gifta in sig med varandra och hur går man i så fall till väga?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Välkommen till STCS Krakmaro

    Du måste gifta ur din gamla huvudenhet om du inte avser att kassera den annars går den inte att montera i annan bil.
    Och den du monterar måste vara frånskild och sedan giftas in i din bil med Tech2

    Notera att det det kan behövas lite mer runtomkring än bara huvudapparaten
    Vad har du för modell idag?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Har en biopower 2,0t

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Nu tänkte jag förstås på stereon eftersom det är den du undrar över

    Finns flera nivåer
    70W Popular
    150W Premium
    200W Prestige

    Och det kan skilja på mer än huvudapparaten, dvs slutsteg och högtalare

    Edit: Nyttig läsning för att sätta sig in i ämnet
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-10 klockan 20:40. Anledning: Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nej den är ett stycke. Verkar vara standard modellen

    - - - Uppdaterad - - -

    Är i ett stycke, troligen standard modellen

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag förstår nog inte vad du menar med ett stycke, alla originalapparater är en blaffig dubbelDIN och det finns ju flera standardmodeller att välja på.
    Frågan blir väl vad du menar med "standard" sniknaste snik kanske, 70W utan växlare och utan dörrhögtalare fram?

    Men som svar på din ursprungliga fråga så behöver du Tech2 för att göra ett byte + erforderliga delar
    Lycka till!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Högtalare i alla dörrar samt uppe vid vindrutan men ingen växlare

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Då borde du ha Premium 150 (ES52)

    De som har växlare har det i huvudenheten vilket vissa missar och det tar 6 skivor
    man identifierar det på knappen vid CD springas vänstra sida LOAD, den utan har inte LOAD utan en klocksymbol
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Stämmer jag klocka där

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Stockholm sedan 15 år tillbaka.
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej, jag hoppar på denna tråd då den verkar hyfsat fräsh och lik min topic. Är ny här på forumet så rätta mig om jag gör fel...

    Först undrar jag till Krakmaro. Lyckades du byta till Denso-navin?

    Sen undrar jag massa saker till HeRmAN som verkar ha lite koll på grejerna.

    Jag har en Presige 200 i min 9-5 Aero 07a kombimodellen. Jag hade tänkt sätta i en Denso Navi. Vad jag förstått så sitter det två kontakter när jag rycker ur min Harman Kardon huvudenhet. Dessa måste jag byta ut. Kan jag använda mig av befintlig dragning av kablage? Jag har finkammat forumet men det finns bara trådar hur man byter på en äldre variant av typen As2 och liknande. Men utifrån vad jag läst i dessa trådar har jag nu sett till att få med kontakter och kablage från donatorbilen. Jag har förstått att detta är bra vart fall.

    Behöver jag ett slutsteg? Har läst i andra trådar att det är externt steg man måste ha till Denson. Utifrån att jag har Prestige 200 enheten från HarmaKardon med växlare. Har jag då externt slutsteg eller inte sedan innan? Vad ska man ha för steg i så fall och var sitter det jag har om jag har ett. I andra trådar står det att det sitter till höger på passagerarsidan i fram. Men det har varit äldre modeller. Är det samma för mig nu? Dvs är det externt eller internt slutsteg? Jag ser då inget sådant.

    Sen har jag förstått att jag kan klippa till vaggan stereon jag har nu sitter i så DE TRE kontakterna man behöver ansluta till Denson passar. (Ska försöka få fram vaggan från donatorbilen men det verkar kört)

    Sen har jag läst att jag behöver hastighetssignalen. Utifrån andra trådar så står det att den ska finnas i "a-stolpen" jag förstår inte riktigt detta? Förlåt om jag inte vet vad en A-stolpe är. Jag är bättre på att koppla el än att meka med bilar. Jag har vart fall två stycken svarta kontakter som hänger ner till höger vid fötterna på passagerarsidan i fram. Gissar att det är under A-stolpen då? Kan det vara någon av dessa man kopplar på sig på? Detta kräver då lite dragning av kabel för att ta mig in bakom stereon. Vilken väg är lättast att dra detta?

    Sen har jag förstått att jag behöver en adapter till antennen för FM-radion. Denna har jag oxå klurat ut ett ställe där man kan köpa en sådan. ("Skyddet" som ligger här i sthlm hade en sån adapter, de har även en anordning så man får till blåtand och kan spela musik som jag tänkte trycka dit, men det blir ett senare kapitel)

    Sen undrar jag om det enklaste sättet att koppla in gps-antennen. Jag har läst i andra trådar att man kan få tag på små sådana med rätt kontakt alltså ej orginal och lägga den under gallret i mitthögtalaren framme i vindrutan (sitter det inte en högtalare där?). Jag har ju förmodligen ingen sådan antenn dragen från min s.k. Hajfena. Men vad vet jag, jag kanske har tur och har en hajfena med gps antenn? (Det är ju trotts allt en Aero med ALL utrustning ink fläktar i stolarna osv lull lull så de kanske bara snikade ur i sista sekunden på navin.

    Sist men inte minst! Har läst i lösa trådar här om ställen där man kan köpa skivor med rätt firmware och med hyfsat nya kartor. Nån som har en bra länk till nånstans där de absolut senaste finns?

    Hur som det vore kul om nån ville svara på allt detta! Jag kan ju inte vara ensam om att vilja ha orginalnavi i min älskade Saab!

    Vänliga hälsningar/

    SaabAero07

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Välkommen till STCS SaabAero07

    Vi är många som har hyffsad koll så jag ger andra chansen att svara
    Och just bytet har jag faktiskt inte behövt göra och du och Loffe i samma by som du verkar ha samma planer, läs hans tråd Söker hjälp med montering av originalnavigator OG9-5
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hur vet man om en bil har stora stereon?
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 10:01
  2. Frågor efter byte till navigator 9-3SC -09
    Av wikander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 09:52
  3. "Uppgradering"/info av stora stereon(nav) i 9-3 SS
    Av Peren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 10:03
  4. Byte till Stora färddatorn i en 9000
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •