Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Banräcer Og900

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Inte världens bästa med tig.. men har en kille som är rörmokare å svetsar dagarna i enda i industrin.. så får bli nått sådant.. det blir den sista pusselbiten

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Lite nytt då... kapa bort massa kass plåt samt in med ny färsk plåt...
    Inte det lättaste.. men det gick att få ihopa med lite tankeverksamhet...









    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Har tyvärr inte blivit så mycket gjort nu då man jobbar natt å sover på dagarna..

    Men en liten uppdatering iaf..

    Svets jobbet på främre delen är klar.. å ordentligt med rostskydd applicerat.. nu är det bara lite bakom stötdämpartornet och mot torpedväggen som skall fixas till..

    Sen har jag börjar riva ner 2.1 toppen för inspektion å rengöring.

    Efter ordentlig genomgång å högtryckstvätt så blev det konstaterat att den skall planas..
    Ventilerna skall ur å rengöras samt slipa in dem igen..

    Såg att det läckte genom vatten på avgas ventilerna när jag tvättade loppen å det är ju inte bra..

    Sen skall den även för syns skull glasblästras på utsidan så det blir en fröjd för ögat åxå å titta på..



    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Lite sidoprojekt till min racer..
    Övervakningsystem med div larm och styrningar för pumpar å ventiler å massa annat..
    Skall även kunna logga datan..

    Sista versionen kommer antingen inehålla 2 st sånna displayer.
    Eller 1st större tft lcd skärm eller OLed skärm..
    Då med färg å mer styrbarhet i vad som skall visas


    2 användare gillar detta inlägg


    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Jaha.. blev ett sidospår till här i meckandet....

    Blev å bygga en sandbläster mitt i alltihopa...
    ville inte betala massor med pengar för ett skåp som jag antagligen inte kommer använda många ggr...
    Så ett budget alternativ fick det bli..




    - - - Uppdaterad - - -

    Funka helt galant... lite småfix å justeringar så blir det riktigt bra,,,

    1 användare gillar detta inlägg


    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Nu är den fråga om mappningen å ev turboval...
    Vill ju ha lagg på turbon så jag inte har så mycket kräm i botten...
    Men vid vilka RPM är bäst att ladda på för växelådan??
    över 3500Rpm?==
    Pratar först å främst 5växlad nu...

    Sen turboval för lite högre rpm??
    Vad jag har att tillgå idag är:
    orginal 900S turbo som gärna trycker på vid låga rpm
    turbo från en 9000 2.0t från ca 1995 års modell.. kan ta reda på exakt nummer...
    Och en TD04 Aero turbo...

    har för mig att 9000 turbona var rätt trötta på lågt varv eller har jag fel??
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  7. #27
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tycker du har lite konstig inställning till detta med laddtryck, varvtal och val av turbo. Växellådan skiter i vad den ligger på för varvtal. Det viktiga är att du inte överstiger det maximala vridmomentet som den tål. Vridmomentet följer laddtrycket ungefär, därför ska du upp i max laddtryck vid så lågt varvtal som turbon klarar det. Det viktiga är att den håller ett jämt laddtryck, så att du inte får en översväng innan laddtrycket stabiliserar sig. Det är dessa överslängar som tar död på drivlinan. Tyvärr är dessa överslängar väldigt vanliga på slarvigt trimmade bilar.

    Sedan tycker jag det är lite ironiskt att du snackar om turboval och radar upp små originalsnurror som lätt når fullt laddtryck innan 2500rpm, men du vill inte ha laddtryck förrän 3500rpm? Om du inte behöver laddtryck under 3500rpm så kan du sätta dit en jättestor turbo jämfört med de du nämner. Med jättestor så menar jag typ ett aggregat kapabelt till att driva en motor med 600-800hk. Glöm detta med varvtal nu, och välj turbo baserat på hur mycket effekt du vill få ut ur motorn istället. Får jag fråga hur mycket effekt du siktar på?

    Redigerat: Jag såg nu att du nämner effektmål på förstasidan. Siktar du på 250hk så blir TD04'an perfekt. Den är kapabel till lite mer, men den jobbar väldigt effektivt vid 250hk. En liten T25'a klarar också 250hk men då är den hårt pressad, och jobbar inte i sitt mest effektiva område längre vilket gör att den alstrar mycket värme, vilket inte är bra på något sätt.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-22 klockan 00:31.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Fördelen med Trionic är att man enkelt kan styra var i registret man vill ha laddtryck.

    För 250hk skulle jag satsa på en TD04-15T
    Helst med 7# vinklat avgashus eftersom det passar på grenrörsflänsen.
    6# hus skulle också funka men då blir det mer pyssel mot grenröret
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Varför jag listar just dessa turbo modeller är just för att jag har dem på hyllan just nu.. å enbart därför.. hade jag haft kanske 8-10lax å lägga på en turbo så hade jag gjort det. Men det finns tyvärr inte med i dagens planering.. sen ville Jag ha en jämförelse mellan dem å det har jag fått.. å jag gillar turbo lagg å tycker om att köra med det..

    Å som jag nämnde innan så hade jag nån 9000 i mina ägor som jag tyckte var riktigt bra på att turbo lagga kan va så att det va en trubbnos 9000 för de hade väll nån modell med de äldre ej t25 turbo i...

    Jag uppskattar all input..

    Som det ser ut nu då så blir det en Aero td04 från saab alm får husa framför motorn.

    Har redan en adapter från t3-t25 fläns. Hoppas den inte bygger för mycket bara..

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Lite nytt införskaffat idag då.. väghållningskitt bilstein b6 med HR fjädrar. Bredbsndslamda MTX-L å så kom det ett paket från Asien med en liten racing startpanel med knappar å dyl.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82


    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82


    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  13. #33
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tror du att du måste lägga 8-10 papp för att få en snurra som är bättre än dom där myggorna du har hemma så förstår jag dig.

    Men du kommer lätt undan med hälften på en kinasnurra. presterar kanske inte exakt som en org men prisvärda är dom och betydligt bättre än dom där pyttesmås sakerna om du vill ha effekt som HÅLLER. att pressa ut 250 hk i 1 dyno runda är inte det svåra. att pressa ut det gång efter gång på banan är det svåra.

    jag skulle gå emot SaabAero och säga att 16-18t skulle vara det bästa för den effekten. just för att kunna få lite mindre stress på grejerna och få hållbarare och kallare gång.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Boxa in dina främre länkarmar när du ändå är igång.
    Keep up the good work!
    Nabil

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Boxning är på g. Har precis fått tag på bra länkarmar å blästrat dem.. nästa steg är boxning

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    jag skulle gå emot SaabAero och säga att 16-18t skulle vara det bästa för den effekten. just för att kunna få lite mindre stress på grejerna och få hållbarare och kallare gång.
    Alla har vi olika ideer hur man ska göra och vad som är bäst
    Att en 15T skulle vara stressad vid 250hk håller jag inte med om. Det finns ju originalmotorer med högre effekt än så ur den snurran. För ren banåkning kan en motor med snabb respons vara kvickare än en bil med hög effekt.
    Själv har jag inte märkt någon skillnad alls i temp när jag gått från 15T till 19T men det kanske säger mer om den som mappat än om snurran
    16T är ett vettigt val om man ska köpa en snurra. Brukar vara enklare att hitta än en 15T, framförallt om man letar ett avgashus med T3-fläns
    18T är jag skeptisk till.. Svår att hitta och enl kompressordiagrammen är 19T vassare både på lågt och högt luftflöde. Men visst, den är nog helt ok om priset är rätt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Nu är det så att jag har en t3 till t25 adapter som skräpar å är inte rädd att använda Den
    Så är inte direkt låst till t3 fläns

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    82
    Lite uppdatering då... hunnit med lite på min smygsemester

    Toppen har blivit planad å även slipat in alla ventiler då många av avgasventilerna inte var speciellt täta.


    Ventilerna putsade


    Hur det såg ut innan jag putsat å slipat in



    Boxat mina undre bärarmar åxå..


    Fixat det sista på höger sida innan lack



    Blästrat å lackat spindlarna. Samt nya lager.


    kollade lite på vänster sida åxå.. men förutom golvet i tunnlen ser det bra ut

    4 användare gillar detta inlägg


    9000T 90:a 2,0 Sneek tallangela

  19. #39
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    And theeen ... :-)

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 TCR Banracer
    Av Oscar88 i forum Projekt
    Svar: 359
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 01:07
  2. Nematod's banracer ng 900
    Av nematod i forum Projekt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 22:22
  3. 9-3 SS som banracer i Canada
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •