Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Blåser säkring 13 gång på gång. 9000 A50 -97 B234E

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Blåser säkring 13 gång på gång. 9000 A50 -97 B234E

    Härom dagen ville den inte starta helt enkelt. Utgick ifrån det vanliga: Tändkasett, bränslepump och vevaxelgivare. Alla dessa antingen bytta eller uppmätta till delar som jag vet fungerar. Insåg sen att pictogrammet var släckt trots att dörren stod öppen. Aha tänkte jag, kolla säkringar. Mycket riktigt så var säkring tretton brusten. Ersatte den med en ny 10A, gjorde ett hostande för att sen dö. Kollade säkring igen o även den hade gått och provade en sista gång med ny säkring. Då kände jag att det inte var lönt o hålla på o bränna säkringar så jag satte mej framför datorn och där är jag nu och rådfrågar er!

    Säkring tretton täcker följande grupper:

    Instruments
    Edu
    Injection systems


    Några idéer?


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Något har gått och kortslutit, bara att försöka hitta genom att ge akt på när den går och koppla ur bit för bit. Biltema har automatsäkringar, kan underlätta felsökningen. Om tändkassett eller spridarna ligger på den gruppen (har inte kollat) så är väl något relaterat till dessa en god kandidat, Edu och instrumenten skulle troligen avge ljud, ljus eller rök om de var de som drog så mycket ström.

    FYI, du kommer f.ö. att behöva Tech2 för att rensa felkoden i SRS:en, den sätts när säkring 13 går om SRS:en hinner dra igång sitt självtestet, så
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Kan glatt berätta att med lite funderingar på vad jag gjort med elsystemet sen jag köpte fanskapet kom på vad felet var. Hade turbotrycksmätare när jag köpte den. Den skrotades bort och kablarna till den inbyggda belysningen i den fick vara kvar. Dessa gick på tändingen och isoleringen i form av ett par varv eltejp hade släppt och gått emot gods (jord). *pinsamt*


    /Dave

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Något har gått och kortslutit, bara att försöka hitta genom att ge akt på när den går och koppla ur bit för bit. Biltema har automatsäkringar, kan underlätta felsökningen. Om tändkassett eller spridarna ligger på den gruppen (har inte kollat) så är väl något relaterat till dessa en god kandidat, Edu och instrumenten skulle troligen avge ljud, ljus eller rök om de var de som drog så mycket ström.

    FYI, du kommer f.ö. att behöva Tech2 för att rensa felkoden i SRS:en, den sätts när säkring 13 går om SRS:en hinner dra igång sitt självtestet, så
    Jag var ut till bilen o kollade för o se hurvida SRS:en förblev tänd. Mycket riktigt som du säger så lyser ilsket röd numera!
    BLÄÄÄÄÄÄ! Dags o köpa en Tech2 själv då.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av daspunner den 2016-03-10 klockan 18:50.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Var köper man en tech2 och ungefär hur mycket kostar den?

    F.ö. var det ju skönt att du hittade felet. Tycker jag känner igen mig lite, allt som oftast är det ens eget meckande som ställer till det. :-)
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Sökning är fantastiskt, jag gör det åt dig
    Svar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  2. Varför samma fel gång på gång??
    Av Krozz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 22:56
  3. Min 9000 startar inte från gång till gång.
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 00:08
  4. Ryckig gång på 9000
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 07:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •