Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bra verkstad i Stockholm (+10-15 mil), helst en som kan Cadillac BLS

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Bra verkstad i Stockholm (+10-15 mil), helst en som kan Cadillac BLS

    Hej,

    Jag har 2 behov som jag försöker lösa vid ett verkstadsbesök.
    1. Jag vill ha en service på bilen
    2. Jag vill aktivera extraljus

    Jag har försökt kontakta två verkstäder i Stockholm, Lennart Rönn i Tyresö och Hedin Bil i Akalla.
    Jag har servat bilen vid några tillfällen (både nuvarande Cadillac BLS och förra Saab 9-3) hos Lennart Rönn vid några tillfällen och varit nöjd med deras arbete.
    Hedin Bil i Akalla, föredetta Svenska Bil har jag tyvärr tvingats anlita vid garantiåtgärder (de enda som kunde ta Cadillac BLS). Tyvärr, då de faktiskt inte gjort ett bra jobb en enda gång jag varit där (3-4 tillfällen). Sist jag tvingades anlita dem så avbokade de min tid pga av sjukdom och lovade att höra av sig om en ny tid. De hörde inte av sig. Jag ringde och fick komma samma dag, så jag stressade dit för att upptäcka att personen som skulle hjälpa mig saknade utrustning och licens att jobba med AC. När jag åkte därifrån stod temperaturmätaren på -40 grader. Det lilla som ACn kylde innan besöket försvann helt. Till slut lovade de att jag kunde lämna bilen någon annanstans, jag skulle betala och få pengar av Svenska Bil. Det tog över 6 månader att få dem pengarna, efter många påstötningar.

    Således är mitt förtroende för Hedin Bil noll, det är bara för att de har tech-2 med Cadillac programvara som de varit intressanta. De säger dock att den funktionen som finns på 9-3 inte finns i Cadillac. Det kan stämma, men jag vill helst verifiera med någon mer, då jag som sagt inte litar på dem.

    Så 13 februari mailade jag om en offert på en 3D-X service och aktivering av extraljus till båda företagen ovan.
    Jag skrev bil, modell, motor (2.0t flexifuel), årsmodell och miltal.

    25 februari skickade jag en påminnelse då ingen av dem svarat!
    2 mars fick jag svar från Hedin Bil (Lennart Rönn har än idag inte svarat). De ville veta reg-nummer och efter de fick det så fick jag priset på servicen: 10900 kronor!!!
    Jag mailade tillbaks och frågade vad det var för service de räknat på och vad som ingick i den, för 10900 för en 3D-X känns inte rimligt...
    1 vecka senare har jag inte fått något svar så jag ger upp, särskilt som de ändå inte kan fixa extraljusen, vilket var anledningen till att jag frågade dem överhuvudtaget.

    Så, efter en lång inledning, så letar jag efter en verkstad inom 10-15 mil från Stockholm som helst kan fixa extraljusen och som kan utföra en service för en lite lägre summa än 10900 ... Jag är alltså beredd att åka en bit för att få ett vettigt jobb utfört till en rimlig peng.

    Någon som har några förslag?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    För min del känns det som att Mats Riesel i Solna skulle varit det givna förstahandsvalet på norrsidan, men även Bilforum i Kungsängen kan definitivt övervägas eftersom de både haft bra rykte på Saab och har kvar Opel/GM. Någon av dem bör kunna tala om sanningen om hur det ligger till med extraljusen. Om inte, skulle jag försöka ringa Ana i Trollhättan Överby, det borde finnas någon där som i detalj vet hur det ligger till.

    Eller så fixar man fram en egen Tech2 med rätt programvara och labbar själv med extraljusen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Mats Riesel har jag varit i kontakt med förr, och haft bra erfarenhet av. Jag kan kolla där och se om de vet. Ska kolla bilforum i Kungsängen också, som jag hört gott om. Att köpa en Tech2 själv är inte något för mig. Jag har mina meckardagar bakom mig (inte för att de någonsin varit speciellt avancerade), så det blir väldig dyra extraljus då. Då löser jag det hellre på annat sätt.

    Fler förslag? Gärna på södra sidan då jag bor söder om stan och det är lättare att ta sig till Eskilstuna än Kungsängen i rusningstrafik på morgonen.

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Mats Reisel som tidigare förslag eller saabservice i Sundbyberg
    Www.saabservice.nu

    Kungsängen ska avveckla saabservicen
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ekman i Gustavsberg har gott rykte. Jag har aldrig anlitat dom men har en kollega som alltid varit nöjd med Ekman.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jag förstår det orimliga i att föreslå Mechanum för en stockholmare, men de i Göteborg har jag varit väldigt nöjd med. Outstanding pris och service, så har du vägarna förbi Göteborg eller Malmö är det mitt tips! Vet inte om de servar Caddies dock.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Det fick till slut bli en Mekonomen, då jag inte fick något svar från Saabverkstäderna och någon sa att de inte kunde serva eftersom de inte kom in i bilens dator.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Vad är det för service du ska göra ? Är det för att läsa av felkoder du behöver koppla in den i datorn ? Jag servade min bls själv och nollställa service varnaren gör man ju i inställningarna i bilen.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av victorwww Visa inlägg
    Vad är det för service du ska göra ? Är det för att läsa av felkoder du behöver koppla in den i datorn ? Jag servade min bls själv och nollställa service varnaren gör man ju i inställningarna i bilen.
    En vanlig mellanservice. Jag försökte ifrågasätta att de inte kunde göra det, men vill de inte så vill de inte. Om de anser att de inte kan byta olja och filter så kanske man ska gå vidare.
    Hedin Bil kunde iofs, men 10900 kronor för en 3D-X kändes inte helt lockande...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Helt sjuka priser... köpte service kitt från maptunparts för 1220 ink frakt då ingick

    6l olja
    4 tändstift
    Oljefilter
    Luftfilter
    Bränslefilter
    Kupeluftfilter

    Förstår att dem måste tjäna in sina lokaler gubbar osv men nästan 11000 låter ju helt galet.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Frånsett att knappast är originaldelar så är det en hel del saker till som kostar pengar som behövs vid en stor service. Detta utöver arbetstiden. Jag skulle inte säga att priset är extremt högt för en auktoriserad service, under förutsättning att man genomför alla punkter som ska göras enligt Saabs service-instruktion. Gissningsvis är kostnaden i mycket runda slängar hälften delar och hälften arbete.

    Att jämföra vad eftermarknadskit (som inte ens är komplett för en stor service, t.ex. saknas ju glykolen och bromsvätskan) kostar med vad det kostar att utföra en service är inte en relevant jämförelse.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Frånsett att knappast är originaldelar så är det en hel del saker till som kostar pengar som behövs vid en stor service. Detta utöver arbetstiden. Jag skulle inte säga att priset är extremt högt för en auktoriserad service, under förutsättning att man genomför alla punkter som ska göras enligt Saabs service-instruktion. Gissningsvis är kostnaden i mycket runda slängar hälften delar och hälften arbete.

    Att jämföra vad eftermarknadskit (som inte ens är komplett för en stor service, t.ex. saknas ju glykolen och bromsvätskan) kostar med vad det kostar att utföra en service är inte en relevant jämförelse.
    I mitt fall var det frågan om en mellanservice. Jag efterfrågade pris på en 3D-x och fick 10900 kronor i offerten. De är knappast ok. Nu betalade jag 3200 på Mekonomen för stift, olja, oljefilter, luftfilter etc.

    Om 10900 är rimligt för en mellanservice så blir det väl 20k för en huvudservice och 40k om man dessutom måste byta lite bromsar.
    Min gissning är att man gett mig ett pris på en annan service än den jag efterfrågat, men när jag frågade vad som ingick i servicen för 10900 fick jag aldrig något svar.

    När Hedin bil tog över Svenska Bil så lovade man att kvalité och service inte skulle förändras. Tyvärr så höll man vad man lovade. Man hade ju annars kunnat hoppas på en förbättring.
    Så här såg mailkonversationen ut (de vill gärna att man mailar):

    Jag: Hej, jag är intresserad av en 3D-X service av min bil. Det är en Cadillac BLS årsmodell 2008, motor 2.0t flexifuel, men X mil på mätare.
    Jag: Två veckor senare: Jag har inte fått något svar på min fråga så jag upprepar den
    Hedin Bil: Vad är det för registreringsnummer? (de hade redan information om bil, motor, årtal, mil etc?!)
    Jag: registreringsnummer är xxxxxx
    Hedin Bil: Då kostar det 10900 kr
    Jag: Det låter mycket. Är det verkligen för en 3D-X eller vad ingår i den servicen?

    Något svar på fick jag aldrig så jag antar att man inte är intresserad av att serva min bil. Man vill väl ha företagskunder som bara betalar utan att ifrågasätta!?

Liknande ämnen

  1. Bra mek i Stockholm, helst Ekerö, till entusiastsaab!
    Av Erik Sätre i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 20:41
  2. Verkstad i Stockholm under jul/mellandagar?
    Av linn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 19:16
  3. Verkstad i Stockholm
    Av calle_aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 12:00
  4. Söker verkstad för AC i Stockholm
    Av Mussla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 09:44
  5. verkstad i stockholm?
    Av Tobbsen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-29, 23:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •