Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Turboras

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    222

    Turboras

    Hjälpte en kompis med att byta turbo efter att den hade rasat, han beställde en utbytesturbo turbo mitsibishi, vi gjorde som man ska rengjorde det som går att rengöra, satte dit nya turbon och det funkade bra ca 30mil sen blidde det ras igen, tog bort den och det visar sig att muttern till kompressorhjulet har lossnat och slagit sönder kompressorhjulet, mutter finns inte längre, det finns inte ett spår av gänglåsning på axeln så jag utgår ifrån att den har blivit slarvigt ihopsatt. Upptäckte att den var metall smulor i oljefiltret, nu till frågan kan det vara från det senaste raset som smulorna kommer? Företaget som turbon köptes ifrån ifrågasätter hur det kan finnas metall smulor i oljefiltret. Vad säger ni?
    Saab 9-5 2005

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 328
    Lagerflisor är min teori. Vad tror du om att skriva vad rör sej om för bil?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    222
    Det gäller saab 9-3 2006. Lagerflisor från turbon? eller vevstakar?
    Saab 9-5 2005

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Lagerflisor är min teori. Vad tror du om att skriva vad rör sej om för bil?

    Det kan inte oxå eller vara flisor ifrån kompressor-raset som följt trycksystemet genom insug/ventiler förbi kolvar och ner till lager och sump?

    Eller tänker jag galet?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    222
    Ja det är just det vi funderar på om det är möjligt, för tanken är att om det kan vara från raset att dom som sålt den ska få stå för rengöring av motorn och givetvis en ny turbo..
    Saab 9-5 2005

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av aran Visa inlägg
    Ja det är just det vi funderar på om det är möjligt, för tanken är att om det kan vara från raset att dom som sålt den ska få stå för rengöring av motorn och givetvis en ny turbo..
    Det tippar jag på.

    Jag är ingen expert....

    Sen rengöring av motor.... Tror mer renovering isåfall.
    OM flisor ev större bitar smitit igenom så kan ju ventiler, och cylinder ev kolv se bedrövliga ut.. Lagerna kanske inte hunnit ta så mycket stryk.

    Men säkrast att veta är nog att försöka hitta spår längs vägen och följa ev skador !
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Turboras ?
    Av Jonas 75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 11:18
  2. turboras på 9-5 2.0-03
    Av putteb i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •