Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Hur hastigt rasar en turbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Hur hastigt rasar en turbo?

    Har en 95 2.0 -02 som gått 26000. Tror inte turbon är bytt, men den svarar bra på gasen och går snålt, så jag antar att den fungerar bra, trots att vevhusventilationen inte är uppgraderad.
    Turbon måste väl hålla betydligt längre om man inte använder den, kanske hur länge som helst... Finns det någon nackdel förutom att det inte är så roligt.
    Om turbon skulle rasa går det väldigt långsamt oftast eller kommer det hastigt på, när man drar järnet tex. Vad är de första tecknen på en dålig turbo och hur långt kan man köra efter det?
    Jag kör ca 2 mil en väg till jobbet och inga korta körningar för det mesta. Bör jag uppgradera vevhuset ändå?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    En turbo kan vara dålig i flera tusen mil, och en turbo kan rasa på ett ögonblick, så det är svårt att svara på frågan. Oftast brukar det vara ett ganska utdraget förlopp, där bilen drar en del olja och blåryker mer och mer.
    Turbon laddar på rätt bra även om man inte tokkör, så enda sättet att inte använda turbon är genom att inte använda bilen.
    Drar bilen olja i dagsläget? Det är alltid att rekommendera att uppgradera till senaste vevhusventilationen, men om den inte drar någon olja så skulle jag nog låta bli att byta.
    Se även till att göra regelbundna oljebyten, gärna oftare än vad som rekommenderas.
    /Johan

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 324
    Våran rasade från en dag till en annan. Bara ett litet tag innan hade jag loss turbon och inspekterade den. Såg jättefin ut utan några som helst olje-dregel. Någon dag senare såg bilen ut som en rökmaskin på en dålig nattklubb.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Den drar ingen olja på de 100 mil som jag kört nu, i alla fall.
    Visst, täta oljebyten tänkte jag. Biltemas bästa ska väl duga då...
    Daspunner, hur många mil hade den gått. Varför skar turbon tror du när den såg så bra ut?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Har en 95 2.0 -02 som gått 26000. Tror inte turbon är bytt, men den svarar bra på gasen och går snålt, så jag antar att den fungerar bra, trots att vevhusventilationen inte är uppgraderad.
    Turbon måste väl hålla betydligt längre om man inte använder den, kanske hur länge som helst... Finns det någon nackdel förutom att det inte är så roligt.
    Om turbon skulle rasa går det väldigt långsamt oftast eller kommer det hastigt på, när man drar järnet tex. Vad är de första tecknen på en dålig turbo och hur långt kan man köra efter det?
    Jag kör ca 2 mil en väg till jobbet och inga korta körningar för det mesta. Bör jag uppgradera vevhuset ändå?
    Hur långt är ett snöre?

    Vevhusventilation behöver INTE uppgraderas till vad som tydligen alltid anses som ett spel med Bergmans´s "döden".

    Det handlar ALLTID om skötsel.

    Skulle tro att det i ditt fall kommer att handla om gradvis ökande rykande

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    "Det handlar ALLTID om skötsel"

    Då kan ju turbon hålla länge...om jag sköter den :-)
    En kompis saab har gått 34000 med samma turbo...

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 324
    En 9-5a?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-10 klockan 09:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Ja

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Varför köra på Biltemas olja när du kan köpa märkes olja för nån hundring mer?
    Det är nu vi de miltalen som din turbo är som känsligast, så jag skulle inte slå i nån billig skit olja.
    Nabil

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 324
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    "Det handlar ALLTID om skötsel"

    Jag vet faktiskt inte varför den gav sej. Vart rätt förvånad. Bilen i fråga har 25-26k mil på mätaren. Kommer inte exakt ihåg.
    Då kan ju turbon hålla länge...om jag sköter den :-)
    En kompis saab har gått 34000 med samma turbo...
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Den drar ingen olja på de 100 mil som jag kört nu, i alla fall.
    Visst, täta oljebyten tänkte jag. Biltemas bästa ska väl duga då...
    Daspunner, hur många mil hade den gått. Varför skar turbon tror du när den såg så bra ut?
    Jag vet faktiskt inte varför den gav sej. Vart rätt förvånad. Bilen i fråga har 25-26k mil på mätaren. Kommer inte exakt ihåg

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    B-motor, självklart köper jag oljan med rätt kvalitets specifikation. Ingen skitolja, men billig...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Har nu kört 100 mil och lyckats att inte dra på en enda gång, utan bara långsamma och fina accelerationet. Lönen förutom att jag sparat turbo o motor: 0,74 i snitt. Rätt ok eller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde fråga vad ni tycker om att chiptrimma för att kunna köra ännu snålare...

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 324
    Yo bro! Det är bra. Ungefär vad jag brukar snitta på motorvägen. Börja använda farthållare så kanske du kommer ännu lägre ner. Vad har du för motor förresten? 2.3 el 2.0?

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det är verkligen osäkert hur länge en turbo håller. Jag har haft 2 9-5 där turbon gett sig först vid 24-25000 mil och då efter en stunds trimmad körning. TD04orna verkar dock hålla för mycket mer än GT17. Fast å andra sidan är GT17 i min cabbe helt frisk efter 10000 mil trimmad körning, men där är det oljebyte varje år, oavsett körsträcka som gäller, samt att jag ser till att oljenivån är rätt under hela tiden däremellan, så service verkar göra skillnad.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av B-motor Visa inlägg
    Varför köra på Biltemas olja när du kan köpa märkes olja för nån hundring mer?
    Det är nu vi de miltalen som din turbo är som känsligast, så jag skulle inte slå i nån billig skit olja.
    Biltemas behöver inte vara skit .. dom har ju en Dexos2 olja.. för att få den klassningen så bör den väl uppfylla kravet för det.
    däremot tycker jag väl inte biltemas är så jäkla billiga längre. kostar som GM orginal... ca 395:-
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-12 klockan 00:16. Anledning: Fixade citatet
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    3471
    Slår ett slag för större inköp från Öldepot24.de el likn och får bra pris på bra olja till våra maskiner. Ska man ändå äga bilen ett tag så köp 5x5 liter på ett bräde.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    5-40 oljan på biltema för 279 kr överskrider ju Saabs egna rekommendationer...borde ju räcka då! Verkar inte vara billigare på Öldepot24...
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...40-2000022954/

    Lite kommentarer på mitt tidigare inlägg då!

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    5-40 oljan på biltema för 279 kr överskrider ju Saabs egna rekommendationer...borde ju räcka då! Verkar inte vara billigare på Öldepot24...
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...40-2000022954/
    Tyvärr, men den oljan uppfyller varken GM-LLA-025 eller Dexos2. Ska du köpa olja till din Saab på Biltema ska du ha den som kostar 139kr/l (enlitersflaska) och det är väldigt dyrt jämfört med t.ex. öldepot där du får bättre olja än Biltema kan erbjuda för mindre än en hundralapp per liter. T.ex. så kostar Mobil1 ESP 0W40 83kr/l (enlitersflaska) där just nu. Är du rädd för att beställa från utlandet så finns det alternativ i Sverige också. Ett exempel: Original GM Dexos2 5W30 kostar 74kr/l (femlitersdunk) hos oljemagasinet.se.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Men min 9-5 är ju rån 2002. då fanns väl inte den oljan ens...?

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    däremot tycker jag väl inte biltemas är så jäkla billiga längre. kostar som GM orginal... ca 395:-
    Fel. Biltema tar 419kr och då måste du tänka på att det bara är fyralitersdunk! Det blir 104,75kr/l.
    GM Original Dexos2 kostar 369kr på oljemagasinet, och då är det FEMLITERSDUNK. Det blir 73,8kr/l.
    När ska folk inse att Biltema tar ockerpriser på motorolja?
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-12 klockan 00:22.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motortemperatur stiger hastigt OG9-5
    Av ZaphodB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 22:16
  2. Laddtrycksvakt vid hastigt gaspådrag
    Av jensii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 14:04
  3. Om en turbo rasar...?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 13:51
  4. Rasar fortfarande T7-motorerna?
    Av Zoomdriver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 22:44
  5. Varför rasar så många turbo på 9-5???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •