Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Maptuner 1.0 vs MaptunerX

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Maptuner 1.0 vs MaptunerX

    Hej!
    Tänkt att skaffa maptuns steg 1 mjukvara till min 9-3 SC 1,8T Biopower -08.

    Verkar som maptun har tagit fram en ny låda föra att ladda in mjukvaran.

    Så till min fråga, är det värt att lägga 700 kr för den dyrare MaptunerX eller kan jag nöja mig med Maptuner 1.0?

    Bilen får ju samma optimering och möjlighet att läsa ut felkoder. Finns det någon riktigt vettig fördel med maptunerx?

    Hoppas det inte blev allt för luddigt nu.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Antar du redan ställt samma fråga till Maptun själva?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572
    Yes, inte fått svar ännu men de är ju garanterat lite partiska eftersom dem säljer båda produkterna. Hade varit intressant och höra vad deras kunder tycker om de två olika dosorna.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det finns ju mer att läsa, kolla i menyn Design, Appar, Sync mm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572
    Tack! Den fliken missade jag. Klantigt av mig.

  6. #6
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Hur fungerar detta då?
    Hos Maptun låter vi dig prova uppgraderingen i 7 dagar! Du får hem en Maptuner X med programvaran till ditt fordon, efter installation kan du fritt känna på programvaran och skulle det inte kännas rätt får du pengarna tillbaka.
    Hur kan trimmet avinstallera sig efter 7 dagar?

    https://www.maptun.com/se/maptunerx/prova-kop
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Troligtvis får man avinstallera själv och skicka tillbaka boxen - maptun läser sedan av boxen för att verifiera att man lagt in original programmet. (Så fungerade det på den gamle.)

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572
    Körde på en Maptuner 1.0. Blev ca 6000 spänn för ett Steg 1 inkl. Maptunern.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Okej så det här kanske jag borde fråga Maptun istället, men är det någon som vet om det skulle gå att koppla in en backkamera till den där lilla prylen? Det står D/A outputs och A/D inputs, men jag är osäker på exakt hur dessa ser ut.

    Det jag tänker mig är alltså något i stil med (men inte nödvändigtvis exakt) :

    http://www.aliexpress.com/item/HD-CC...7-173b97b36ffb

    Nödvändigt? Nae, men det vore trevligt att ha en kamera framförallt framåt så man kan se till att inte aerofronten får smaka på kullersten. Men mest för att man kan givetvis.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Koppla den till Maptunern? Var ska du koppla in den då? Den behöver väl rimligtvis någon videoingång att presentera bild på, eller missförstår jag någonting...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Koppla den till Maptunern? Var ska du koppla in den då? Den behöver väl rimligtvis någon videoingång att presentera bild på, eller missförstår jag någonting...
    Ja alltså maptuner x har ju en (om än liten och ganska lågupplöst) färgskärm. Jag tänker mig alltså koppla in (om det går) en kamera till den, sådana som skickar trådlöst till telefonen är ju ett annat alternativ men det vore trevligt om det kunde vara en fast installation. Här står mer om Maptuner X: https://www.maptun.com/se/maptunerx/design

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572
    Fick hem mitt Maptun steg 1 kit idag. Fungerade jättesmidigt att ladda in mjukvaran. Tog ca 15 min inkl. backup. Och jäklar vilken skillnad det blev på bilen med 70 extra hk.



    1 användare gillar detta inlägg


    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Frågar du mig så är det inte ens värt med 20 kr med varken nån av dom..

    Vill man trimma bilen så åker man till MapTun,ser till att dom går genom bilen innan och godkänner att allting är ok..Sen ladda ner mjukvara och kolla även efteråt att allting är perfekt.

    Sen åker hem och njuter av en bil där man vet själv att allting fungerar och att bilen leverar!

    MapTunern är inte värt något i mina ögon. Om man kunde spela Super Mario eller fifa 16 på den ok då skulle jag tänka mig köpa den men annars inte.

    Man kan inte lösa problem med den.Man behöver inte återställa bilen till besiktning,kanske kan den vara bra vid nån uppdatering av nån mjukvara eller liknande men det sker inte så ofta.

    Tycker att folk har varit mer nöjda med sina bilar förut utan dessa leksaker som MapTuner ,PPC än nu.

    Många laddar ner mjukvaran och dom vet inte själva om dom laddar mjukvaran i en frisk och felfri bil,utan tror att bilarna går bra men egentliggen så har i många fall visat sig att dom går inte så långt ifrån orginal

    Det är i alla fall vad jag tycker !

    Mvh Kemal

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Aero++ den 2016-03-13 klockan 14:36.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Trådlyft 1,5 år senare ...

    Jag sitter här med en låneMapunerX sedan igår som de glömde skicka en returfraktsedel till. Deposition på 1 500 kr. Nu vet jag inte om jag ska behålla den eller be dem skicka en retursedel. Sedan innan har jag Maptuner 1.0 som jag köpte då för några år sedan till en annan 9-5 från 1999. Den innehåller tre steg men de gångerna jag ändrat till typ biosteget är få. Steg 2 bensin ligger i bilen. Nyttan med denna MaptunerX för mig ställer jag mig frågande till. Den ser ju cool ut i sin skrikgula färg men efter att ha lagt in steg 1 så är där inte mycket mer att göra med den för mig och 9-5:an från 2001.

    Någon revolutionerande uppdatering av mjukvaran lär aldrig ske. Den kan visst monteras i bilen och då ska man i realtid kunna ha koll på olika parametrar med det kräver väl antagligen en app som då ska köpas. Att kunna kolla felkoder är ju bra men jag äger ju en Tech2 som i klartext visar felkoderna och inte bara siffror. Flera billiga felkodsläsare har jag också som snabbt och lätt hittar ev. felkoder. Båda bilarnas steg ska kunna läggas i denna MaptunerX (Maptuner 1.0 bara en bil) vilket ju är praktiskt men ändå? Varför ha en om man nu inte bara måste ha en pryl till?

    Nördfaktorn är väl å andra sidan viktig den med?

  15. #15
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    264
    Medlem#
    5341
    Nördfaktorn skall väl aldrig underskattas.....
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Maptunern har sina fördelar.
    Vi som bor långt ifrån Örebro kan beställa uppdateringar i programmen, ladda ner dom i Maptunern och sen ladda upp dom i bilen och slippa åka 100 mil varje gång man vill ha en liten ändring eller justering.
    Den kan skapa loggar och visa värden som kan användas vid felsökning.
    Har man flera fordon kan man ha mjukvaran för samtliga i en enhet (kräver MaptunerX) och det funkar även för dom som har vattenskoter eller fyrhjuling.
    Lite extremare grader av trim kan innebära svårighet vid besiktning, så då kan man ha ett "besiktningsprogram" liggande i Maptunern som man byter till strax innan.

    Visst, kör man med ett steg1 och är nöjd med det så har man väl inte särskilt stor nytta av den så där har jag lite svårt att förstå varför man skulle köpa en, men för dom som trimmar mer och oftare är den helt klart användbar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Maptunern har sina fördelar.
    Vi som bor långt ifrån Örebro kan beställa uppdateringar i programmen, ladda ner dom i Maptunern och sen ladda upp dom i bilen och slippa åka 100 mil varje gång man vill ha en liten ändring eller justering.
    Den kan skapa loggar och visa värden som kan användas vid felsökning.
    Har man flera fordon kan man ha mjukvaran för samtliga i en enhet (kräver MaptunerX) och det funkar även för dom som har vattenskoter eller fyrhjuling.
    Lite extremare grader av trim kan innebära svårighet vid besiktning, så då kan man ha ett "besiktningsprogram" liggande i Maptunern som man byter till strax innan.

    Visst, kör man med ett steg1 och är nöjd med det så har man väl inte särskilt stor nytta av den så där har jag lite svårt att förstå varför man skulle köpa en, men för dom som trimmar mer och oftare är den helt klart användbar.
    Sant och jag skickade tillbaka den eftersom jag lagt in steg 1 och det fungerar fullt ut. 3 500 kr för steg 1 är ju inte så farligt tycker jag.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Trådlyft 1,5 år senare ...

    Jag sitter här med en låneMapunerX sedan igår som de glömde skicka en returfraktsedel till. Deposition på 1 500 kr. Nu vet jag inte om jag ska behålla den eller be dem skicka en retursedel. Sedan innan har jag Maptuner 1.0 som jag köpte då för några år sedan till en annan 9-5 från 1999. Den innehåller tre steg men de gångerna jag ändrat till typ biosteget är få. Steg 2 bensin ligger i bilen. Nyttan med denna MaptunerX för mig ställer jag mig frågande till. Den ser ju cool ut i sin skrikgula färg men efter att ha lagt in steg 1 så är där inte mycket mer att göra med den för mig och 9-5:an från 2001.

    Någon revolutionerande uppdatering av mjukvaran lär aldrig ske. Den kan visst monteras i bilen och då ska man i realtid kunna ha koll på olika parametrar med det kräver väl antagligen en app som då ska köpas. Att kunna kolla felkoder är ju bra men jag äger ju en Tech2 som i klartext visar felkoderna och inte bara siffror. Flera billiga felkodsläsare har jag också som snabbt och lätt hittar ev. felkoder. Båda bilarnas steg ska kunna läggas i denna MaptunerX (Maptuner 1.0 bara en bil) vilket ju är praktiskt men ändå? Varför ha en om man nu inte bara måste ha en pryl till?

    Nördfaktorn är väl å andra sidan viktig den med?
    Det kanske jag som har den skrikgula låne tunern just nu haha

    Står nu i samma kval som du hade, såg att du valde att returnera den.

    Jag ser i dagsläget inget behov utav den, då min lille fjant obd2-läsare kan läsa ut felkoderna och släcka.
    Men jag är ju dock lockad att ha uppsatt snyggt någonstans med live-data.

    Just nu blev det bara ett steg 1 så svårt att försvara ett köp av tunern just nu, då den inte kommer behövas användas särskilt ofta.
    Men med ett steg 3 nästa säsong så vill man ju gärna tänka om och kanske köpa en

  19. #19
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Får man nån mer funktioner än att kunna ladda in programvara för att trimma? Typ att den som Esid visar data i realtid och att man kan plocka ut info?

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nä. Egentligen inte. Grejen är just att ladda in ny programvara.

    Men man kan köpa till en app för realtidsdata, "Monitoring" dock framgår inte vad den kan visa så det känns som att köpa grisen i säcken. Har man en Android-stereo i bilen och en ELM327 i OBD 2 uttaget kan man få upp rätt mycket direkt på stereons skärm med lämplig app (Torque tex). Har någon koll på exakt vad "Monitoring" klarar av?

    Sedan finns en annan app "LED ENABLER APP" som skall göra det möjligt att ha LED lampor utan att få felkoder och blinkningar. Vilka lampor beror på bilmodell. Den kan bara användas en gång. Och bara på en bil. Hur man gör om man vill ändra tillbaka eller har fler än en bil hittar jag ingen info om. Det verkar av texten som att man måste köpa appen varje gång man vill ändra. Men så kan det väl inte vara?

    Rent generellt tycker jag informationen om MaptunerX produkterna som Maptun presenterar är undermålig. Man kan helt enkelt inte få reda på vad man köper.

    Eftersom det är Maptuns egna produkt finns det ingen "tillverkar-hemsida" att gå till. Så vad man får mer av funktioner tycker även jag är väldigt oklart.

    Det skulle vara väldigt intressant om någon med erfarenhet av produkterna kunde berätta. Fördelar, nackdelar, tips osv...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Prb med Maptuner
    Av Greatsnyggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 21:05
  2. Erfarenheter Maptuner/PPC
    Av Lythen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 11:58
  3. maptuner
    Av aenden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 00:37
  4. Besiktning+Maptuner
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •