Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Köpråd 2,0t eller 2,3t Biopower

  1. #1

    Köpråd 2,0t eller 2,3t Biopower

    Jag hade tänkt att byta upp mig från min 9-5 2,3t -03 till en nyare (-07 och framåt) men vet inte vilket motoralternativ jag ska välja.

    Det är frun som ska pendla med bilen ca 3 mil motorväg enkel resa till jobbet. I övrigt är det väl dagis, affärn, och lite längre resor som görs ibland, som bilen används till.

    Tänkte lägga mig nånstans mellan 30 - 50 tusen, och på blocket finns ju massor att välja på.
    Det ska vara automat, halv, men helst helskinn osv. Fullutrustad mao.

    Vill ha lite råd och tips på vilken motor jag ska välja, lite pulver skadar ju inte men är inget krav.
    Etanol kommer jag (frun) nog inte köra på öht.

    Skatten verkar vara samma på bägge motoralternativen, och förbrukningen är inte avgörande.

    Så, vilken motor ska jag rikta in mig på, eller spelar det ingen roll utan kan jag bara se till skick / utrustning?

    2,0t verkar det finnas fler av, iaf på blocket, och hittills har jag valt bort dem, utan egentlig anledning.

    Mvh

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är samma motorer. Man har ändrat volymen genom att ändra slaglängden så det är bara några få komponenter som skiljer. Vet du inte redan vilken variant du vill ha så tycker jag lika gärna det kan kvitta. Fokusera på viktigare saker, som bilens skick.

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Du skriver att du vill ha ordentligt med utrustning, men varför? Ska det här vara vardagspendlaren så borde en 2.0t SE vara mycket lämplig, mindre risk att den buskörts och ser du till att få den lyxiga plyschen som SE-paketet innehöll så är den mysigare på vintern

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Helskinn är bäst, rätt skött håller bilen ut

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Du skriver att du vill ha ordentligt med utrustning, men varför? Ska det här vara vardagspendlaren så borde en 2.0t SE vara mycket lämplig, mindre risk att den buskörts och ser du till att få den lyxiga plyschen som SE-paketet innehöll så är den mysigare på vintern
    SE hette första 9-5 orna. Från M02 kom Linear, Vector och då försvann även plyschen..
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Det fanns väl även en designlinje som hette Arc mellan Linear och Vector innan faceliften -06 samt då även Aero förstås
    Info finns här om varianter
    Och se upp med att Aero blev ett designpaket -09 som nödvändigtvis inte har 260hk motor

    Men jag säger som Brisse, fokusera på skick före utrustning
    låga mil, skött service och är det en BioPower skall service vara utförd med kortare intervall oavsett vilket bränsle det varit i tanken i praktiken, det går ju inte att kontrollera efteråt och det förekommer att folk kör på E85 och använder det långa intervallet som bensinbilar har.
    Kommer pendlingen att se i mörker eller på vältrafikerade vägar? Halogen ger inte lika bra ljus men är bekymmersfritt och billigare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av änga326 Visa inlägg
    Men återigen, jag är osäker på valet av motor, mellan 2,0t och 2,3t.
    Vad är det som gör att du blir osäker? Är du rädd att 2.0t 150hk är för slö för vanlig vardagspendling? Är du ute efter en räser?

    Jag tycker iallafall att ingen Saab med turbo har någonsin varit för slö för vardagspendling. Samtidigt är en 2.3t inte ens i närheten av min definition på räser. Därför tycker jag som sagt det kan kvitta.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och båda går att komplettera med steg1 men som sagt titta på skicket snarare än .0t eller .3t
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Vad är det som gör att du blir osäker? Är du rädd att 2.0t 150hk är för slö för vanlig vardagspendling? Är du ute efter en räser?

    Jag tycker iallafall att ingen Saab med turbo har någonsin varit för slö för vardagspendling. Samtidigt är en 2.3t inte ens i närheten av min definition på räser. Därför tycker jag som sagt det kan kvitta.
    Är det bara jag som tycker att en 2,3t känns betydligt råstarkare än 2,0t? En 2,0t behöver varv för att vakna. Även om inte hästkraftsantalet är någon jätteskillnad mellan de bägge modellerna anser jag nog att 2,3 är betydligt trevligare. Speciellt i kombination med automat.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  10. #10
    Min röst går till 2.3t!

  11. #11
    Ok!
    Tack för de snabba svaren.

    Det är ju ingen räser jag är ute efter, men det är ju skönt att kunna dra på lite vid behov utan att det känns som att åka en gammal 740..

    Det blir nog att titta efter skick och utrustning före motor.
    Utrustningen är nog så viktig då bilen blir ''förstabil'', och kommer att användas vid alla längre körningar. Nuvarande 95a är fullutrustad med allt utom Navi och elstolar, (helskinn, sportstolar, taklucka osv) så att ''byta ner'' sig i utrustningsväg är inte aktuellt. Skinn har ju för och nackdelar men är kanon med småbarn.

    Pendlingen kommer ske på 110-väg, stadskörning fram till jobbet kanske 5 km.

    Har senare generationer samma oljeproblem som de äldre?

    En av anledningarna till bilbyte är förmodade koksade ringar. Bilen drar kopiöst med olja, och skatten är en annan anledning, som ligger på ca 2800:-

    Bilen är i övrigt i bra skick.

    En fundering jag haft är, att om man hittar ett bra exemplar men utan skinn, kan man flytta över stolar/baksäte från min -03a?

    Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Tillägg:

    Är det något spec. miltal man ska vara observant på ?

    Mvh

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av änga326 Visa inlägg
    Har senare generationer samma oljeproblem som de äldre?
    Från och med årsmodell 2004 så fick de någorlunda fungerande vevhusventilation som minskar risken för oljeproblem.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Från och med årsmodell 2004 så fick de någorlunda fungerande vevhusventilation som minskar risken för oljeproblem.
    Ok! Inget särskilt att tänka på då, förutom rätt intervall på servicearna?

    Är det något spec. miltal man bör se upp för? Finns ju bilar som gått mellan 11 - 25 tusen, så det är ju ett väldigt spann.

    Kamkedjan är väl som i äldre motorer gissar jag, går långt men kan behöva bytas?

    En annan sak är Navin som sitter i en del bilar, är det något att leta efter? Lite töntigt kanske, men den verkar trevlig, men är den något att ha?

    Mvh

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Är servicearna skötta (OBS! inte bara miltalet, utan minst en gång per år) så är 9-5or från -04 och framåt inte mer utsatta för oljeproblem än andra bilar.

    Miltal att se upp med? 12000-milaservicen (också 24000mil) är stor och dyr, främst för att då byts multiremmen. Så var det iaf förr, men med nya 3D-servicekonceptet anser vissa att det räcker med en visuell inspektion och den byts vid behov.

    Annars är det nog ingen särskild brytpunkt att ta hänsyn till mer än det gamla vanliga att ju längre en bil gått, desto mer har den slitits. Og9-5an har ju (som alla bilmodeller) ett par kända svaga punkter, se här och ofta har delar av bakvagnsupphängningen, tändkassett och turbo behövt bytas under bilens livslängd. Så hittar du en långmilare där dessa delar aldrig är bytta är den antingen ovanligt välskött eller så kommer du själv behöva byta dessa snart.

  15. #15
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Eftersom det tydligen "inte är aktuellt" med mindre utrustning är det väl bara att leta efter en bil med maximalt med lull-lull (Christer G. R.I.P) och sedan hålla tummarna för att det mekaniska är bra?

    Jag prioriterar tvärtom för en begagnad och billig bruksbil som måste fungera varje dag: Bästa mekaniska skick och den utrustning som följer med är enbart en bonus. Alla är vi olika och det är väl antagligen bra.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Angående navin: 2002-2004 fanns en modell (Kenwood) som är helt värdelös eftersom det inte finns några nyare kartor än från 2008 till den. Från 2005 och framåt kom en annan modell (Denso) som ska vara lite bättre, men om den är värd att leta efter eller inte får någon annan gärna fylla i.

  17. #17
    Ojoj, snabba och bra svar! Uppskattas verkligen, tackar!

    Då har jag lite mer att gå på när jag letar, har själv bytt både tändkassett och turbo på nuvarande Saab.

    Visst är det samma (sämre om jag förstått rätt) turbo i de nyare motorerna som i de äldre?

    Anledningen till val av utrustningsnivå beror mycket på att det just inte kostar något extra vid beg köp.
    Skinn är som sagt kanon då vi har småbarn, och stolarna är otroligt sköna.
    Egentligen är det väl just skinn jag är ute efter, elstolar osv kvittar men är väl ingen nackdel.
    Det känns som att man får mycket ''på köpet'' med just skinn. Kanske det är någon form av paket?

    Naturligtvis sätter jag skicket främst, jag resonerar väl som så att jag sållar bort de som inte har den utrustning jag är ute efter och kommer välja den som verkar bäst av de som är intressanta så att säga.

    Trots allt finns det relativt många bilar till salu och jag har tid på mig att leta, så det borde dyka upp någon som blir bra.

    Har sett att -09 ligger ganska högt i pris om man jämför med -07, nästan dubbelt i vissa fall (runt 70- 80 tusen) men är de verkligen ''dubbelt bättre''?

    Mvh

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av änga326 Visa inlägg
    Visst är det samma (sämre om jag förstått rätt) turbo i de nyare motorerna som i de äldre?
    Alla B205E och B235E använder Garrett GT1752 oavsett årsmodell. Det innebär att det var samma turbo från 1998 till 2009.
    Aero (B235R) är en annan historia. Den har TD04 15T #5 och den fanns i två olika varianter beroende på årsmodell. Den ändrades till årsmodell 2006 i samband med att Aero fick 260hk.

  19. #19
    Letar vidare, och har hittat några intressanta ex.

    Var första årsmodellen med facelift 2006 ?
    Kan man även titta efter en av den årsmodellen vad gäller motorn (oljeproblemen)?

    Har hittat en för 30 000:- som verkar vara intressant.

    Hittade en 09a, som skatten låg på 3000 någonting, hur kan det komma sig?
    Den hade inte heller tilläggsinfon på Transportstyrelsen om att den kan köras på etanol.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av änga326 Visa inlägg
    Var första årsmodellen med facelift 2006 ?
    Sista faceliften ("dame Edna") kom till årsmodell 2006, ja.

    Citat Ursprungligen postat av änga326 Visa inlägg
    Kan man även titta efter en av den årsmodellen vad gäller motorn (oljeproblemen)?
    Nej, fr.o.m. årsmodell 2004 anses vevhusventilationen vara fullgod för att slippa oilsludgeproblemen.

    Citat Ursprungligen postat av änga326 Visa inlägg
    Hittade en 09a, som skatten låg på 3000 någonting, hur kan det komma sig?
    Det är nog en bensinare (ej biopower) med automat, de ligger strax över 3000-kronorsstrecket i skatt.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-03-15 klockan 22:46.

Liknande ämnen

  1. Köpråd; 9-5 BioPower Sedan 06- vs. 9-3 BioPower SS/SC 08-
    Av sebsun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 22:34
  2. Köpråd 9-3 1.8 BioPower
    Av perb68@gmail.com i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 10:15
  3. Köpråd Ny bil, diesel eller biopower
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 15:51
  4. Köpråd beg 9-5. Biopower eller bara bensin?
    Av putte57 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •