Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Problem med dieselvärmare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13

    Problem med dieselvärmare

    Har en 9-5 1,9 TiD -06 där dieselvärmaren inte fungerar som den ska.

    Det hela började för några veckor sedan när jag märkte att det kom ovanligt mycket rök i samband med att värmaren gick igång och jag tyckte att den gav låg värme i kupén när jag programmerat den innan avfärd.

    Bilen körs till 90% endast sträckor på minst 5 mil men för ca två veckor sedan körde jag en kortare tur med bilen (5 km). När jag sedan skulle köra igen fick jag ett "check engine" felmeddelande men bilen gick inte in i limpmode. Jag kollade felmeddelandet med min billigare OBDII läsare och felet var P1901. Utifrån vad jag kunnat hitta på nätet skulle detta kunna bero på att en regenerering av partikelfiltret avbrutits. Då det hände i samband med en kortare körning i stadstrafik så släckte jag felkoden och tänkte att det kanske löser sig genom en fullständig regenerering vid nästa längre körning. Jag har nu kört kanske 100 mil (nästan bara motorväg) och felkoden har inte kommit tillbaks.

    Men (till mitt problem) i samband med att detta hände försämrades även dieselvärmaren ett snäpp.
    Lampan till värmaren tänds vid körning och jag kan tända lampan genom manuell start och programmering (allt som vanligt här mao). Men fungerar gör den inte. Om jag sätter igång den manuellt så hör jag att någon tystare fläkt sätter igång. Men jag hör inte längre det här tickandet där bak till bränslepumpen (?) och jag hör inte heller att det här kraftiga "JET motor" ljudet sätter igång efter en stund (vad detta nu egentligen är?). Det kommer inte heller någon rök som det gjorde tidigare utan den verkar vara helt död.

    Känner jag på vattenslangarna jag kan komma åt bakom motorn så kan jag känna att vatten cirkulerar i någon av dom men vattnet är kallt. Jag tror inte det har någon betydelse, men fick för ca en månad sedan även upp en varning om att jag hade en låg nivå av kylarvätska, jag fyllde på denna och varning försvann. Men detta problem kan väl inte ha med någon luftficka eller annat som kan ha uppkommit av det.

    Problemet är samma när jag kör bilen, har tidigare tydligt kunnat höra när värmaren satts igång under körning men gör inte detta heller. Jag tror att värmaren i nuläget inte ger någon värme alls.

    Detta blev ett långt inlägg men om någon sitter inne på några bra idéer hade jag varit tacksam.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Brännaren har en startspärr efter viss antal misslyckade start försök. Det kan vara så att du måste radera felkoden för detta för att få den att start igen. Det är samma problem med min. Min startar inte dock för att jag misstänker att styrdonets lödpunkter är glappa, det kan vara så att styrdonet är trasigt på din med, men med tanke på att du säger att den fungerat tidigare så kanske det inte är det som är problemet.

    Att köra korta sträckor där värmaren inte hinner gå en längre tid är inte bra för värmaren då problem just som denna kan uppkomma.

    Om du har någon med Autocom eller Delphi med tillhörande obd-läsare kommer du åt att radera ev. felkoder för värmaren.


    Arman

    1 användare gillar detta inlägg

    wof


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13
    Vet du om det finns något annat vis att nollställa startspärren?
    Tänkte om man kan åstadkomma det genom att rycka ut någon säkring eller koppla bort batteri. Mest för att se om den i så fall återgår till läget innan där den inte heller fungerade tillfredsställande men den lät som den skulle och för mycket rök kom.
    Såg ju denna tråd angående dieselvärmare med vit rökutveckling, http://forum.saabturboclub.com/showt...D5WS-som-ryker

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Jag tror inte det finns något annat sätt än Tech 2 eller Autocom/Delphi variant av OBD-läsare.

    Var bor du? Är du nära nog kan jag koppla upp min till din bil.


    Arman

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av IR655 Visa inlägg
    Jag tror inte det finns något annat sätt än Tech 2 eller Autocom/Delphi variant av OBD-läsare.

    Var bor du? Är du nära nog kan jag koppla upp min till din bil.

    Arman
    Tack, har skickat PM till dig

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13
    Tror ni det räcker med en Delphi läsare typ denna för att kunna komma åt och nollställa dieselvärmaren?
    http://www.ebay.com/itm/DS150E-delph...3D322028261423

    Eller är det kanske någon som vet något bra ställe kring Malmö där man kan få hjälp med detta?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Det är en snarlik sådan jag har. Du kan använda en sån på alla bilar sen så dom är bra att ha.

    Tänk bara på att du behöver en bärbar dator som du ska koppla allt till för att läsa av koder/testa funktioner etc.

    Jag köpte min från Aliexpress.com lite billigare!


    Arman

    1 användare gillar detta inlägg

    wof


  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Oftast går bilen fem mil i stöten. När frugan kommer till jobbet så ryker det inte från tillsatsvärmaren för den har ju slutat att gå. Går bilen korta sträckor så rycker den från motorrummet. Om värmaren står några dagar utan körning är den tjurigare. Ibland har jag fått manuellstarta den 5 gånger och ibland startar den med en gång. Problemet är ju att det läcker ut rök där det aldrig rökt innan.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av IR655 Visa inlägg
    Det är en snarlik sådan jag har. Du kan använda en sån på alla bilar sen så dom är bra att ha.

    Tänk bara på att du behöver en bärbar dator som du ska koppla allt till för att läsa av koder/testa funktioner etc.

    Jag köpte min från Aliexpress.com lite billigare!


    Arman
    Har fått hem en delphiläsare från aliexpress nu (tack för tipset).
    Testade igår och hittade felkoden b0484 - starttid överskriden 7 gånger, därefter kom felkoden b0486 - starträknare utanför område/system låst.
    Så ska väl testa att radera dessa och se om det går att få igång den då.

    Är det inte märkligt att där inte är någon mer felkod som mer visat vad som är fel/varför starttiden överskridit?

    Vilka felkoder fick du på din Arman?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Tja! Jag fick oftast B0452 fläkt kortis till B+ och B0449 fläkt blockerad.

    Jag har lyckats låsa den den nån gång utan andra koder som du fick. Lite lustigt.


    Arman

    1 användare gillar detta inlägg

    wof


  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13
    Rensade värmaren på felkoderna imorse och satte igång värmaren manuellt medan jag körde en sträcka på 50km/45min. Utifrån hur det lät så verkade det som att värmaren fungerade som den skulle, inga felkoder fanns att utläsa efter att jag kommit fram heller. Men det rök en del svart sot.
    Upprepade samma procedur sen igen, inga felkoder, inte mörk rök men däremot en viss doft glykol tyckte jag kunna känna utanför bilen (något jag aldrig känner annars men har upplevt förr när värmaren används).

    Så behöver värmaren rengöras?
    Har problemet med sotig rök uppstått från att jag använt värmaren även när jag kört kortare sträckor?

    Doften av glykol jag tycker mig känna utanför bilen, är detta normalt vid användandet eller har jag ett läckage där kylvätskan går in/ut från värmaren?

    Jag har ännu ej testat värmaren innan användning av bilen, tänkte att det kanske var bättre förutsättningar att börja testa så här.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Det bästa just nu under dessa temperaturer (10-15 grader) är nog inte sätta på värmaren när man kör bilen då bilen kommer upp i arbetstemp väldigt snabbt.

    Värmaren slår av precis under kl. 9 strecket på vattentemp mätaren.

    Jag skulle sätta timern och låta den gå 30 minuter så brännaren får gå utan hjälp från motorns förbränning så den hinner sota ur sig. Det KAN vara så att den behöver sotas ur, men jag skulle prova detta först innan jag river ner den.

    Ang glykol lukten så är min egen erfarenhet att det kan läcka lite vid vatten-pumpen (som drivs av kamremmen). Detta märkte jag när jag bytte kamrem på min -06:a (var 12000mil). Jag såg då att det läckt lite vid vatten-pumpen och hunnit dunsta innan det droppar ner på marken (orange stearin liknade klet runt och nedanför vatten-pumpen).

    Om du inte varit och rivit bort kylslangarna på värmaren är det inte sannolikt att det skulle komma därifrån.

    Håll koll på kylarvätska nivån och avvakta. Vet du när det är dags för nästa kamremsbyte?


    Arman

    1 användare gillar detta inlägg

    wof


  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    På min 05 tdi, räckte det att riva ut säkringen för att nolla. Tror det var säkring nummer 19, min kunde gå perfekt en stund sen kunde den helt plötsligt börja ryka något fruktansvärt! Jäkligt pinsamt när folk kommer fram och ropar att bilen brinner Drog ut säkringen, då det är ganska kostsamt att laga..

  14. #14
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Vit rök från värmaren beror ofta på att glödstiftssilen, som ska fördela bränslet runt glödstiftet, är sliten/sönderbränd. Det är en billig reservdel och borde inte vara speciellt dyr att byta.
    http://www.dieselservice.nu/shop/?pr...sil-quickstart

    Om värmaren börjar sätta felkoder på avbrott, t.ex. avbrott på förbränningsfläktskrets, så brukar det vara styrenheten som är dålig. Då blir det dyrare. En ny styrenhet har jag för mig kostar drygt 5000kr, en reparation av densamma kostar runt hälften.

    1 användare gillar detta inlägg

    wof

    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av IR655 Visa inlägg
    Det bästa just nu under dessa temperaturer (10-15 grader) är nog inte sätta på värmaren när man kör bilen då bilen kommer upp i arbetstemp väldigt snabbt.

    Värmaren slår av precis under kl. 9 strecket på vattentemp mätaren.

    Jag skulle sätta timern och låta den gå 30 minuter så brännaren får gå utan hjälp från motorns förbränning så den hinner sota ur sig. Det KAN vara så att den behöver sotas ur, men jag skulle prova detta först innan jag river ner den.

    Ang glykol lukten så är min egen erfarenhet att det kan läcka lite vid vatten-pumpen (som drivs av kamremmen). Detta märkte jag när jag bytte kamrem på min -06:a (var 12000mil). Jag såg då att det läckt lite vid vatten-pumpen och hunnit dunsta innan det droppar ner på marken (orange stearin liknade klet runt och nedanför vatten-pumpen).

    Om du inte varit och rivit bort kylslangarna på värmaren är det inte sannolikt att det skulle komma därifrån.

    Håll koll på kylarvätska nivån och avvakta. Vet du när det är dags för nästa kamremsbyte?


    Arman
    Bytte faktiskt kamremmen och vattenpumpen för ca en vecka sedan så där ligger nog inte felet får jag hoppas.

    Ska testa värma upp den innan jag ska köra en längre tur nästa gång, men inga felkoder än i varje fall så det är ju lite lovande.

    Har ju inte mycket användning av värmaren nu det närmsta halvåret men skönt om den fungerar till nästa vinter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Vit rök från värmaren beror ofta på att glödstiftssilen, som ska fördela bränslet runt glödstiftet, är sliten/sönderbränd. Det är en billig reservdel och borde inte vara speciellt dyr att byta.
    http://www.dieselservice.nu/shop/?pr...sil-quickstart

    Om värmaren börjar sätta felkoder på avbrott, t.ex. avbrott på förbränningsfläktskrets, så brukar det vara styrenheten som är dålig. Då blir det dyrare. En ny styrenhet har jag för mig kostar drygt 5000kr, en reparation av densamma kostar runt hälften.
    Hade vit rök vid något tillfälle innan systemet låstes i vintras, märkte det när jag stod vid rödljus.

    Inga felkoder än, de enda som kom tidigare var "b0484 - starttid överskriden" tills systemet låste sig.

  16. #16
    2008 9-3 TiD. Får felkoder: B0484 00 (A) samt B0485 00 (A). Efter radering av felkoder kan dieselvärmaren startas men den går endast i 2 minuter (såväl det tickande ljudet samt jetmotorljud hörs). Avgasrök (normalfärgad) kommer. Därefter slocknar dieselvärmaren (inkl indikatorlampan på MIU) och B0484 kommer åter. Vad kan det vara som är fel? Bilbatteriet är bra liksom bränslefyllnaden i tanken.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Samma problem. Har du kommit någonstans med problemet ?

  18. #18
    Deportivo, svar nej. Men felkoderna i bilen har ändrats till B0484 00 (A) samt B0449 00 (H). Tidigare B0484 00 (A) samt B0485 00 (A). Någon som har art nr på reservdelar till dieselvärmaren?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •