Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Erfarenhet av pirat kamkedjekit? b205 b235.

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    870

    Erfarenhet av pirat kamkedjekit? b205 b235.

    Är det någon här som köpt eller vet någon som brukat en pirat sats från exempelvis här.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ts/531003.html



    Är det värdelöst och kan räknas som byte snarast eller går det ?
    Jag har ingen erfarenhet av detta kit, när jag renoverar motorer har det alltid varit från orio och tydligen är det bättre grejer.
    Vore bra med lite information.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    469
    Medlem#
    10056
    Kan inte säga något om just det kitet, men om jag säger såhär. Jag sysslar med landsvägscykling, har en tämligen dyr cykel från Specialized. Rätt mycket dyrare än vad min Saab 9-5 i signaturen kostade i inköp. Kedja byter jag (förutsatt att den inte går sönder, då blir det mer ofta) 2 gånger om året. Där jagar vi gram på allt, så jag lägger ut mellan 500-800 kr per kedja, beroende på vad jag kan snacka till mig för pris hos min lokala cykelaffär. Men den ska även hålla. Vilket den inte gör längre än 100 mil. Kan en kedja som ska driva en bil med all den belastning den får utstå tillverkas till ett så lågt pris, och vara så mycket bättre än en hyfsat high-end cykelkedja? Med tanke på att du får med allt, som drev och glidskenor. Bara en reflektion från min sida.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384
    finns det ingen möjlighet att en sponsor till klubben kan göra ett dragprov på de olika kedjorna så man
    kan få ett värde på bristgränsen hos de olika kedjorna... eller är de för mycket begärt (dom kan t.o.m) kanske få från
    tillverkarna.. dom testar väl sina produkter.
    Finns som oftast väldigt lite info om sakerna..
    står typ "kedja" thats it.. ingen tillverkar uppgift eller sådant...

    lite trist när man både vill ha kvalutta och låga priser....
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Dragprov på en ny kedja är väl en sak mer intressant är väl hur lång tid det tar för kedjan att töjas ut och alltsammans att slitas, dvs hur många mil håller den vs OEM?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    870
    Om pirat företaget är lika dålig på kedjor som tändkasetter så har vi garanterat svaret. Skulle vara kul och veta om den håller 500 mil eller 5000 mil.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 286
    Har du för avsikt att skippa balansaxeldrivningen?
    Jag hade köpt en originalsats istället, vet inte hur just denna är men köpte till t5 för längesedan och det gör jag inte om. Ingen vidare kvalitet på skenor mm. Passa dig för att köpa deras pirat kamkedjesträckare, min höll inte ens 1000 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Dragprov på en ny kedja är väl en sak mer intressant är väl hur lång tid det tar för kedjan att töjas ut och alltsammans att slitas, dvs hur många mil håller den vs OEM?

    ett seg drag prov ger ju lite svar... att låta en kedja gå under belastning till brott/ej önskvärd sträckning kan ju ta väldigt lång tid.
    Hursom måste väl det finnas någon typ av dokumentation som man kan granska... att bara göra som i detta fall en kedja och inte testa sin produkt alls
    förekommer väl inte inom någon industri idag.

    men visst det optimala vore ju ett prov där artikeln testas under ett x antal mil och utvärdera resultatet..
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    jag tror inte att delarna är dåliga, det är nog inte anledningen till att de rear ut dem utan originalsatsen med ALLT är ju ändå ganska billig så marknaden för en sån där sats blir ju begränsad. Och då kanske liggandes osålt.

  9. #9
    Jag hade aldrig vågat..

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Min syn på det är att jag värderar min egen tid högre än att behöva göra om jobbet i förtid utan då skulle jag personligen välja OEM av den anledningen.
    Jag skulle förvänta mig en livslängd på över 20kmil och fick jag göra om jobbet efter 5kmil anser jag besparingen byttes till en dyrköpt erfarenhet.
    Den som dessutom lämnar bort och betalar för jobbet....

    Därmed inte sagt att denna sats är varken bra, dålig eller prisvärd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Med tanke på att jobbet att mäta hur sliten transmissionen är (mäta kamkedjesträckaren) på verkstad kostar mer än skillnaden vad man kan spara genom att inte köpa Saabs original ser jag det som ett lätt val.

    Om man dessutom känner till historiskt att det har varit problem med kedjor och drev som varit för dåligt härdade, och att andra tillverkare som VAG just för tillfället har just sådana problem i vissa motorer, så vill jag ha kedja (och drev) av en kvalisort som Saabs tekniker godkänt. Känns som en hyfsat hög risk att en besparing på denna del kan bli en ren förlustaffär.

    Sedan är ju Saabs sats till B2x5 ett specialfall, den säljs till närmast självkostnadspris p.g.a. oil-sludgeproblematiken. Piratkit till B2x4 (upp till -97, 98 fick samma balansaxlar som B2x5 och kan använda B2x5-kittet) är dyrare än Saabs B2x5-kit, och köper man delarna styckvis i Saabs B2x5-kit så närmar det sig 10k. För att konkurrera med priset på just Saabs originalkitt för B2x5 kommer det att vara mycket svårt att hålla samma kvalité, och om man tittar på Speedparts ordinarie pris för pirat-kiten inser man att de måste vart svårsålda, vem vill betala extra för pirat?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    870
    Skulle vara intressant och veta företaget.. vilka som tillverkad sakerna.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Så fantastiskt billigt är det väl inte ?
    En original sats inkl balansaxeldrivingen till T7 motorn kostar ca 2000kr och då får man även med div packningar och flänstätning.
    Har man t.ex. tänkt sig att samtidigt byta ventilkåpspackning, p-box vid oljepumpen mm är det nog lönt att köpa originalsatsen istället.

    Åker man T5 behöver man komplettera med ett drev till balansaxeldrivningen som tyvärr är ganska dyrt (ca 800kr)

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    688
    Medlem#
    116
    Sen finns ju den här.
    http://webshop.saabparts.com/9-5-199...enoveringssats

    Det är ju lite mer grejer som är med.

    Vi har ju rabatt där också.

    MVH Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Åker man T5 behöver man komplettera med ett drev till balansaxeldrivningen som tyvärr är ganska dyrt (ca 800kr)
    Bara upp till motornr -W002470 (tidiga -98 ) senare B2x4 har samma balansael och drev som B2x5.

    Det är dock två drev att komplettera satsen i kortmotorn med, 1 vardera av 9142035/93167191 (insug) och 9142068/93167190 (avgas). Eller du kanske menar att insugssidan är onödigt att byta (gissning från min sida, kedjan ligger ju 1/3 varv runt den)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 972
    Medlem#
    6220
    Och sen töjs inte en kedja utan den slits vid varje länk, en del av en millimeter på varje länk blir rätt mkt runt hela.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    870
    Jag har pluggat balanskedjan så därför behöver jag bara halva satsen, kamkedjesatsen.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Bara upp till motornr -W002470 (tidiga -98 ) senare B2x4 har samma balansael och drev som B2x5.

    Det är dock två drev att komplettera satsen i kortmotorn med, 1 vardera av 9142035/93167191 (insug) och 9142068/93167190 (avgas). Eller du kanske menar att insugssidan är onödigt att byta (gissning från min sida, kedjan ligger ju 1/3 varv runt den)?
    Jag hittade uppgiften i en annan tråd och missade att dubbelkolla
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Sen finns ju den här.
    http://webshop.saabparts.com/9-5-199...enoveringssats

    Det är ju lite mer grejer som är med.

    Vi har ju rabatt där också.

    MVH Sven

    Hur mycket rabatt har ni?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  20. #20
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 972
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Hur mycket rabatt har ni?
    Tror det handlar om 10-15% lr något sånt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Skillnad T7 kolvar b205, b235
    Av Netlarsa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 01:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •