Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sladdrig växelspak - Hur är era? - Saab 9-5 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Sladdrig växelspak - Hur är era? - Saab 9-5 SC

    Hej!

    Bil: Saab 9-5 SC 2007. Aero.

    Böt bland annat bussningarna i växellänkaget i höstas, blev väl relativt nöjd för stunden (framförallt för att jag tillslut lyckades få loss länkaget). Hur som helst, jag tycker att det går att röra runt oerhört mycket i min växelspak, justeringen blev väl inte perfekt då jag inte hade tiden/tålamodet när jag väl höll på. Tänkte dock följa upp det nu när det börjar bli lite varmare igen.

    Så, jag har spelat in ett videoklipp där jag "vickar" runt spaken för att visa hur mycket spelrum det är i varje växel + friläge. Det jag tänkte höra är hur era växellådor är i jämförelse? Original så som med maptuns bronsbussningar (som jag har, monterades med fet monteringspasta också).

    Ifall era spakar är betydligt bättre tänkte jag höra vad som kan vara fel med mitt, och ifall det går att lösa med en justering? Eller är det ett helt nytt länkage som gäller + mina bronsbussningar som gäller? Eller något annat?

    Angående hur växlarna är att lägga i brukar de för de mesta gå i utan problem, kan väl vara någon gång att man behöver prova någon extra gång för att få i växeln.

    Klipp:
    https://www.youtube.com/watch?v=Vnyc...ature=youtu.be

    /Eken
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det sitter väl ett par i huset under spaken samt de i länkaget som bl.a. Maptun har i bättre kvalité som du redan bytt.
    Syns det inte var det glappar?

    Och det verkar som det är dags för service på backsensorerna ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det sitter väl ett par i huset under spaken samt de i länkaget som bl.a. Maptun har i bättre kvalité som du redan bytt.
    Syns det inte var det glappar?

    Och det verkar som det är dags för service på backsensorerna ;-)
    Hm, vet inte riktigt vad du menar med dom som sitter i huset under spaken, kommer man åt de inifrån bilen genom att montera bort själva växelspaken? Eller sitter de ungefär som de som bosse bildoktorn byter i följande klipp?:
    https://www.youtube.com/watch?v=CUViDTRFQi0

    Ser jag glappet genom att vicka på spaken och titta ner på länkaget alternativt att ta bort växelspaksdamasken och titta ner där? eller finns det något annat ställe glappet visar sig?

    Haha jo tack, parksensorerna kommer och går med kylan, började faktiskt för första gången under hela vintern fungera nu idag efter att jag tvättade bilen. Om parkhjälp ur funktion kommer och går (nu har det förvisso varit icke fungerande sen det blev kallt förutom idag) är det fortfarande ett tecken på att de är någon sensor som är paj eller finns det något annat standardfel?

    @Lufto, haha, om du syftar på den inte allt för välbyggde handen är det min egen, och om du även syftade på armbandet har jag fått det av min sambo, för x antal år sedan tur att vi alla här på forumet inte ser likadana ut!
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-03-02 klockan 19:15.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bussningarna under spaken är de där stången är infäst 7559875
    Men antingen är det fel på priset eller så har de blivit dyrare, har för mig de kostade nån tia styck (2st) när jag beställde men jag har inte monterat dem än.

    OT: Ang. sensorerna så är det bekant och det är inte ovanligt att det är kablaget som glappar när det kommer och går med väder och vind. Själva sensorn är ju ordentligt kapslad.
    Tech2 ger svar på vilken pos som krånglar.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-11-30 klockan 18:15.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Har kikat lite i WIS och kommit fram till att de bussningarna du länkade till bör höra till denna del "Byte av bussningar i växelspaksleden"? Har jag lokaliserat rätt isåfall?

    Sen undrar jag om "allting", ex. bussningsbyte, lossning av skruv som håller växelstången i växelspaken görs inifrån bilen efter att du "lyft växelspakshuset"?, efter att man lossat klämförbandet vid länkaget dvs.

    Har jag förstått det hela rätt då?

    Ang. sensorerna, tack för infon! Får ta och göra en tech2 felsökning då helt enkelt.

    Edit: Om dessa bussningar byts, bör glappet vara borta? Eller finns det ytterligare möjliga felkällor? Hur stort spelrum bör det ungefär vara/hur stort har du?

    Stort tack Herman! En riktig Saab-hjälte är du.
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-03-02 klockan 22:00.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11163
    Efter lång tid lyfter jag denna tråd igen, löste det sig och hur gjorde du isf?
    Har själv samma problem på min 9-5 SC-07. Har bytt till Maptuns bronsbussningar men upplever slapphet/glapp i växelspaken ändå. Kände inte att jag fick den däringa ”woaw” känslan som vissa pratar om efter bytet till bronsbussning....

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •