Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilka växlar kan man byta mellan medans man rullar? Saab 9-5 -05

  1. #1

    Vilka växlar kan man byta mellan medans man rullar? Saab 9-5 -05

    Hej

    Ja ni kan nog gissa att jag menar automat

    Har aldrig riktigt våga mig på att byta mellan några växlar alls medans jag kör. Vilka kan man byta mellan egentligen?

    Jag har ju P, R, N, D, M och L. Ligger jag i D så antar jag att jag inte kan/bör byta till P, R eller N. Men går det att byta till M utan problem i t.ex. 90km/h? Vad händer om man lägger i L i 90km/h eller hanterar styrsystemet det hela?

    Har läst lite i manualen men lyckas inte hitta något så hoppas på goda svar här

    Hoj!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Du kan veksle mellom D og M så mye du orker i hvilken som helst fart. Å legge inn L i lav fart har jeg gjort, og kan ikke se noe problem med det. Å legge inn L i 90 km/h vet jeg ikke om styresystemet håndterer. Jeg ville aldrig gjort det. Bilen bør stå stille når du veksler mellom PRND.

  3. #3
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Mellan N och D kan du växla fritt..var beredd på att bilen varvar upp till passande varvtal om du sitter i säg 90km/h, petar i N (då går den ned i varv till idle-varvtal) å sen petar i D, då kommer bilen varva upp och du får ett litet ryck/negativt/retarderat hugg då den lägger i rätt växel för hastigheten. (Detta fungerar på andra automatlådor jag kört med). Skulle personligen inte få för mig att lägga i L som jag då gissar står för Low(?) om jag kör mer än 30km/h (om ens det) då den växel är till för att driva med mer vridmoment i låg hastighet för att orka driva bilen framåt (med ex tung last) Rätta mig om jag har fel peeps.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Att gå mellan D och M är ju själva meningen. Att i viss lägen vilja växla manuellt för att se återgå till automatiskt är ju så det är designat. Jag brukar använda det när man vill motorbromsa bättre än automatläget, alltså att man går till M, och taggar ner 2 växlar och låter bilen sakta in.
    I instruktionsboken står exakt hur man kan/får växla med lådan. Om jag minns rätt skall man inte lägga i L över 150 eftersom den direkt väljer 3an eller 2an och sen går till ettan när farten minskat.
    Jag har också för mig att man inte bör växla till N under färd.
    Slutligen kan man ju också notera att man inte skall gå mellan R och D eller tvärtom med bilen rullande ens det minsta då detta kan sabba lådan.

  5. #5
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Någon(läs: bollman) som har mer erfarenhet än UT

    Jag tror bestämt det finns spärrar som förhindrar att man ska lägga i R eller P under färd just pga den överhängande risken att förstöra lådan.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Någon(läs: bollman) som har mer erfarenhet än UT

    Jag tror bestämt det finns spärrar som förhindrar att man ska lägga i R eller P under färd just pga den överhängande risken att förstöra lådan.
    Beror på om man trycker in knappen på växelväljaren eller inte. Utan att trycka in knappen så kan man växla "nerifrån och upp" tom N. Man kan även växla från R via N till D.
    Om man trycker in knappen så kan man växla hela vägen även under körning, och då vet jag inte hur lådan reagerar... Moderna lådor börjar inte driva "åt andra hållet" förrän hastigheten är riktigt låg, men hur Saabs lådor gör vete 17. Inget jag vågat prova.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    JSN: Mer än jag visste, kör inte automat vanligtvis. Härligt att få lära sig nya grejer
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att gå mellan D och M är ju själva meningen. Att i viss lägen vilja växla manuellt för att se återgå till automatiskt är ju så det är designat. Jag brukar använda det när man vill motorbromsa bättre än automatläget, alltså att man går till M, och taggar ner 2 växlar och låter bilen sakta in.
    I instruktionsboken står exakt hur man kan/får växla med lådan. Om jag minns rätt skall man inte lägga i L över 150 eftersom den direkt väljer 3an eller 2an och sen går till ettan när farten minskat.
    Jag har också för mig att man inte bör växla till N under färd.
    Slutligen kan man ju också notera att man inte skall gå mellan R och D eller tvärtom med bilen rullande ens det minsta då detta kan sabba lådan.
    Det beror lite på vilken låda man pratar om också, de gamla mekaniska eller de elektriskt styrda. Rimligen finns elektroniska spärrar på de elektroniska, på 9-5 98-01 så är det lugnt att växla ner med spaken oavsett hastighet, den lyder helt enkelt inte bara om hastigheten är för hög. Med stor sannolikhet samma på alla med elektronisk styrning.

    Med mekanisk styrning så är det nog "beror på". På 9000 finns det övervarvsskydd som gör att det inte ska gå att övervarva genom att lägga i för låg växel, finns beskrivet i instruktionsboken. Detta är dock egna ventilsystem som kan vara trasiga utan att man märker det, så provas på egen risk, det finns c:a 40 st kolvar och ventiler i den hydrauliska styrboxen...

    Däremot, om man passerar D (eller R) med motorvarv under det som kallas kraftanslutning sliter man på kopplingar i lådan, detta bör undvikas att göra mer än enstaka gånger. På aisin-warner-lådan som kom 2002 så var det t.o.m. så att Volvo använde samma låda i V70:n, och denna hade en bensinspararfunktion på de första årsmodellerna som gjorde att man släppte kraftanslutning när man höll nere bromsen vid stillastående (har kört en sådan bil), men denna funktion försvann illa kvickt som efter diverse haverier...

    R läggs in mekaniskt även på 9-5 98-01, detta kan observeras när lådan är i Limp-Home pga. trasig växellägesgivare, alla växlar N-3-2-L blir lika men inte P-R-N-D. P ska dock ska ha en spärr så att den inte ska kunna låsa i hög hastighet, har aldrig vågat prova.

    Om man lägger i R eller D i låg hastighet åt fel håll så klarar 9-5 98-01 detta genom att fördröja kraftanslutning (och den går in med ett ryck nära stillastående), medans på 9000 så går den på direkt men det verkar finnas någon form av överlastskydd som släpper om den gått in alldeles för tidigt. Inget av det är att rekommendera, men dessa två går inte sönder om man rullar någon enstaka km/h i fel riktning.

    Men i båda fallen finns det saker som riskerar att inte må bra, så att byta riktning på växellådan i lite fart ger troligen haveririsk, antingen i lådan eller hjulupphängningen (beroende på vad som ger sig först). Det finns lådor där det har gett haveri, så mycket vet jag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Så här står det i manualen till 9-5 2005 (har bara den på utrikiska):
    The reverse (R) position must only be selectedwhen the car is at a complete standstill.
    Och om L-läget:
    Select position L if you wish to drive in 1st gear.No upchanges will be made if you pull off in posi-tion L. If you move the selector lever from posi-tion D or M to L at a high vehicle speed, thetransmission will automatically shift downthrough 4th, 3rd and 2nd gears to 1st gear,depending on the car’s speed. Use this positionfor descending steep hills if the car is heavily loa-ded to spare the brakes.

    I bruksen till og9-3 2000 står det så här om 3-2-1:
    Läge 3: bör inte väljas i hastigheter över 150
    Läge 2: bör inte väljas över 110
    Läge 1: bör inte väljas över 50.

    Samtidigt står det att om man väljer läge 1 i vilken hastighet som helst så växlar den automatiskt neråt tills en kommer under 50 och kan välja läge 1 så det är lite tvetydigt.

  10. #10
    Tackar för goda svar allesammans!

    Då kan jag glatt och lugnt byta mellan D och M som jag framförallt ville kunna utan att stanna

    Tack ännu en gång!

Liknande ämnen

  1. Vilka däck rullar din bil på?
    Av Eyeball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 17:45
  2. Bilen växlar mellan att dra åt höger och vänster
    Av Semb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •