Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-5 -02 stereo tappat parning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    9-5 -02 stereo tappat parning

    Hej
    Har en stereo som är låst. Har förstått att man behöver en Tech2 för att para den med bilen, eller finns det andra sätt?
    Testade att låta den stå på, enligt uppgift skulle den gå igång efter en timma, men problemet är ju att den stänger av sej innan det gått en timma. Funkar kanske inte på min modell i vilket fall...
    Någon i Göteborg/Kungsbacka trakten som har Tech2 som vill göra en god gärning...?

    Ce lampan har också lyst några gånger. Körde 25 mil i helgen utan att den tändes, kan man anta att det inte är så allvarligt fel i alla fall? När den tänds så tänds den alltid vid kallstart iof...

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det krävs Tech2 för att gifta in stereon. Om CE-lampan lyser så finns det minst en felkod lagrad. Passa på att läsa ut felkoder med Tech2 samtidigt som du gifter in stereon.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och är stereon från den bilen? dvs har den tappat minnet?
    Kommer den från en annan bil måste det vara frånskild från donatorbilen innan du kan gifta in den.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Den kommer från denna bilen. Har en annan men den är låst, så den kommer väl garanterat inte funka...
    Kan stereon vara trasig också, om det står "kod"?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Stereon måste vara ingift i bilen den sitter i. Har den tidigare suttit i annan bil måste den skiljas från den först.

    Det händer att radion tappar minnet, alltså att backup-batteriet i den ger upp. Då blir den över en natr ogift och behöver giftas in igen även om den aldrig lämnat bilen.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det händer tydligen att de tappar minnet och behöver giftas in igen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tack för svar, men finns det ingen i Göteborgsområdet som skulle kunna hjälpa mig med Tech2...
    Vad gäller felkoder så kan man väl köpa en dosa för typ 150kr bara, och läsa av på mobilen?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Tack för svar, men finns det ingen i Göteborgsområdet som skulle kunna hjälpa mig med Tech2...
    https://www.google.com/maps/d/viewer...C0h1A&hl=en_US

    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Vad gäller felkoder så kan man väl köpa en dosa för typ 150kr bara, och läsa av på mobilen?
    Japp, felkoder i motorstyrsystemet (de som ger CE-lampa) går att läsa av med en generisk ODB2-läsare. Har du tålamod att vänta ett par veckor för frakt från fjärran östern kommer du undan ännu billigare:
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...tooth&_sacat=0
    Bra att veta är att dessa inte kan läsa andra felkoder än från motorstyrsystemet (felkoder från airbag-, PDC-, larmsystem- och liknande får du inte ut).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tusen tack! Här kommer precis de svar man vill ha på löpande band...)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    En undran. Kan man köpa vilken ODB2-läsare som helst? Rätt stor skillnad i procent mellan de olika. Stabilare med en kabel till mobilen? En del har cd rom också. Vad är det?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Vet att det inte hör till tråden, men kan någon snäll själ svara på frågorna i mitt förra inlägg...?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    För att "bara" läsa ut drivlinefelkoderna så skulle jag säga att "alla" läsare funkar, det är mer frågan om generell kvalitet på grejjen du köper (som alltid) och om det är en fristående läsare, en läsare man kopplar till en PC via USB och ett windowsprogram, eller via blåtand eller (som jag tror jag läst) på en i(diot)Phone via WiFi eller nåt. Så själva felkoderna tror jag alla klarar att läsa. Finns en variant som heter OPCOM som ska läsa OPEL felkoder och den klarar av att läsa även några andra GM felkoder från andra system, men det fungerar sådär, så jag säger att om du har en android telefon, köp en blåtands ELM läsare att ha i bilen jämnt för att läsa just drivlinefelkoder.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag har bara provat "billigaste möjliga bluetooth ELM327-kopia från kina" tillsammans med appen torque i min androidtelefon. Funkar utmärkt till mitt ytterst begränsade användningsområde som är att läsa ut motorfelkoder. Jag har sett att den kombon kan visa motorparameterar såsom varvtal, laddtryck o.s.v. live i telefonen men den och andra funktioner i Torque har jag inte utforskat något närmre.

    Grundkonceptet är att du behöver en ODB2-adapter för att ansluta till bilen och omvandla ODB2-protokollet till hanterbart data. Sedan behöver du föra över datan (antingen via sladd, wifi eller bluetooth) till en enhet med skärm där ett program på ett människoläsbartsätt presenterar datat. Programmet innehåller ibland efterbehandlingsfunktioner och programmeringsfunktioner.

    Så programmet (på CD-rom, nedtankat via nätet, eller som en app i telefonen) beror på vilka funktioner du vill ha, men felkodsutläsning är en såpass fundamental funktion att alla (?) har det.

    Det viktiga är att välja en kombo som funkar tillsammans. D.v.s. köper du en bluetoothadapter, kolla att den klarar android och torque om du nu vill ha funktionerna i torque.

    Jag nämnde det tidigare, men kan vara värt att påminna om: En generisk ODB2-adpater kan bara kommunicera med motorstyrsystemet. Tech2 med rätt kort är det enda som med säkerhet når alla bilens funktioner. OPCOM klarar lite mer än en generisk ODB2a.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-03-04 klockan 13:47.

Liknande ämnen

  1. Tech2 hjälp
    Av bjorn.ax i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-03, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •