Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ta ur motor 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384

    Ta ur motor 9-5

    Finns det någon som har bra tips till en som inte har pelarlyft. Någom som plockat ur och noteratbesvärliga situationer mm...
    Då motorn behöver lyftas ur ..antar jag att den ska lossas från subframen ... eller..

    Detta kan bli vad som känns det hehehehe
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 325
    Man lyfter inte ur motorn utan man släpper ner den på golvet med växellåda o allt fortfarande monterad i subframen.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113
    Men om man inte har lyft så borde det väl gå att ta den uppåt? Känns som en hel del att riva för att kunna dra fram motor-låda-subframe när det väl har kommit ner.
    Har inte lyft ur en 9-5-motor nångång (än), men min första omedelbara känsla är att det borde väl gå. Eller har jag fel? Vad isf hindrar? AC?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Inga som helst problem att lyfta ur motorn med låda på 9-5an.
    Snabba tips ja kan komma på nu direkt är att ta bort remhjulet på veven innan du lyfter, ist för att lämna kabelstammen för motorn i bilen så lossa dom stora kontakterna och ta med dig stammen ur.
    Sen kanske det inte är någon dum idé att montera av huven ger mer ljus och utrymme att lyfta och jobba.

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    ...Sen kanske det inte är någon dum idé att montera av huven ger mer ljus och utrymme att lyfta och jobba.
    Man kan väl, om man vill, borra ur två hål i huven (för kättingen) och sedan lyfta huven tillsammans med motorn.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    871
    Har du en lyft,(motorlyft) uppåt alla dagar i veckan. Du tar med lådan också.
    Det är ingen skoj att plocka dom kilona ner. på 9-5an är det smidigt uppåt.

    Drivaxlar ska bort, huven, och resten. Har gjort det 4 gånger och hjälpt folk, vore det bara växellådan skulle jag tagit den neråt.
    Använder Julas lyft, funkat klockrent.
    Motorlyft!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-03-03 klockan 00:51.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113
    Lyft i det här fallet referrerar till pelarlyft, antog jag från första inlägget (inte motorlyft). Dvs avsaknad av pelarlyft.

    Förtydligar bara lite.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    871
    Motorn sitter med bult:
    Bakom motorn. EN
    Växellådan under batteriet. EN
    Växelfästet fram EN
    Motorfäste vänster.

    Motorhuven ska bort 4 skruv.
    Drivaxlarna ska bort. (Hela)
    Remskivan ska bort.
    Kablage ska bort. Väjas undan.
    Downpipen ska lossas- Turbo behöver du ej lossa.
    Ac slangarna lossas, eller ta bort ac.
    Kablarna till starten ska lossas, likaså oljegivarkabeln. Trångt!
    Servopumpen ska lossas och sitta kvar i bilen, väj undan. när du lyfter.
    Slangarna till kylaren ska lossas.
    Fuelrailen kan du lossa om du inte har special verktyg för anslutningarna. Ja la hela railen på framrutan
    LMM röret får du väja undan. ta bort.
    Oljekylningsslangarna.
    Turbons rör. oljeretur, vatten osv. '
    Växellänkage. inget svårt, sitter bakom motorn du ser.

    Jag slår alltid i den förbannade bromsvätskebehållaren

    Lånad bild
    http://img.tapatalk.com/d/13/04/23/qa4u8ede.jpg

    kravet
    en back öl.
    en polare.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-03-03 klockan 01:11.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384
    tack för alla svar..
    Som tidigare nämt så kan jag inte lyfta bilen.. men jag har möjlighet att lyfta motorn.
    tack torp för den fina beskrivningen..

    syftar främst på kraven längst ner
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384
    Härligt att ha semestern räddad.....

    Har planer på att köpa en gammal container (typ sitas) kapa nederdelen och tillverka en "virituell lyft" blir typ en smörjgrop.... för jobb under bilen... för lågt garage för lyft
    så det blir smörjgrop ovan mark istället
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Motorn sitter med bult:
    Bakom motorn. EN
    Växellådan under batteriet. EN
    Växelfästet fram EN
    Motorfäste vänster.

    Motorhuven ska bort 4 skruv.
    Drivaxlarna ska bort. (Hela)
    Remskivan ska bort.
    Kablage ska bort. Väjas undan.
    Downpipen ska lossas- Turbo behöver du ej lossa.
    Ac slangarna lossas, eller ta bort ac.
    Kablarna till starten ska lossas, likaså oljegivarkabeln. Trångt!
    Servopumpen ska lossas och sitta kvar i bilen, väj undan. när du lyfter.
    Slangarna till kylaren ska lossas.
    Fuelrailen kan du lossa om du inte har special verktyg för anslutningarna. Ja la hela railen på framrutan
    LMM röret får du väja undan. ta bort.
    Oljekylningsslangarna.
    Turbons rör. oljeretur, vatten osv. '
    Växellänkage. inget svårt, sitter bakom motorn du ser.

    Jag slår alltid i den förbannade bromsvätskebehållaren

    Lånad bild
    http://img.tapatalk.com/d/13/04/23/qa4u8ede.jpg

    kravet
    en back öl.
    en polare.
    Detta borde klistras i FAQ, är ju fan bättre än WIS!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    kravet
    en back öl.
    en polare.
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    tack torp för den fina beskrivningen..
    syftar främst på kraven längst ner
    Notera att ölen måste vara varm !!
    För annars blir det inte mycket gjort, been there...
    ställ in backen i kylen när det är lagom mycket jobb kvar så de hinner kylas.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Detta borde klistras i FAQ, är ju fan bättre än WIS!
    Noterat!
    Och kanske kompletteras med en lista på verktyg och annat man bör se till att man har innan man börjar utöver std.

    WIS säger ibland "Lossa den" jo tack det är ju det jag håller på med, men hur?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    871
    jag kan fin justera och skriva denna grundligt..

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    871
    Verktyg:
    Förlängare: minst 40 cm, går med två 20 cm. 1/2 är standard.
    Mutterdragare: Biltemas funkar utmärkt, detta är för remskivan. Sitter hårt!! Tror det är 32 hylsa. Krafthylsa är guld värt.
    blocknycklar: 8, 10, 12, 13, 14, 15, 17 mm. Hela satsen är att föredra.
    Polygrip eller svetstång kan behövas.
    Motorlyft: med kedjor, är väldigt väldigt bra ifall du har vev så du kan justera motor i luften, motorn måste lyftas ur minst 30 grader upp. En lång och en kort kedja är bra.
    Se bild http://img.tapatalk.com/d/13/04/23/qa4u8ede.jpg

    Oljeslang nyckel 10
    Remskivan tror jag är 32/30 Hylsa.
    Vanligast är 8,17,13,12,24 nyckel.
    Lossa remspännaren, insex 8 mm för att stoppa . Tryck med 1/2 förlängare.
    Oljeplugg 13 mm



    Jag skulle ta fram nycklar från 8 till 20 för att ha tillgängligt , du behöver ibland ha två samtidigt, exempelvis när du lossar fjäderbenet.
    Oljedunk: Töm oljan från motorn, oljan från växellådan kommer rinna ut från drivaxlarna detta är normalt så ha gärna ny olja tillgängligt. Även kylarvatten kommer ut.
    2 st garagedomkraft/pallbockar minst: Detta är för att däcken fram ska bort och du ska lossa fjäderbenet.
    Gärna en domkraft till ,ej pallbox. Motorn kommer sjunka och du måste ha något som trycker upp den.
    Du behöver kylarvätska,olja,och ev om du spiller lite bromsvätska (kopplingen)




    Börja med att lossa batteriet.
    Lägg en tjock kartong och filt på vindrutan ifall du tappar eller skrapar i något.
    Sen skruvar du bort motorhuven. 4 skruv, här är det väldigt bra om ni är två. Sitter två clips som håller stagen för huven, dra isär den med en skruvmejsel.

    Lossa alla enkla saker:
    Batterilåda:
    Slangar:
    kablaget: Antingen följer motorkablaget med eller så lossar du kablarna vid clipsen och väjer undan det när du lyfter. Jag valde alternativ 2. Sitter skruvat i motorn. plåt Fäste. Lossa lambdan, 2st ,temperatur kabeln, allt ska lossas,spjällhuset, insuget osv. Insuget och spjällhuset ska med upp! Tändkasset anslutningen ska lossas.
    Töm motorn på olja.
    Ta loss gaswiren från spjällhuset, väj undan.
    Lossa: Skyddsplåt till turbo. Lossa slangarna från motorn, lossa, downpipen, rören till turbon från motorn, lossa röret till insuget, ja allt som du ser sitter fast till motorn.

    Lossa: Servopumpen: Bultarna sitter lite gömt. Väj denna undan, här blir det trångt när du lyfter för slangarna är begränsade, men du ska inte lossa slangarna, du får luft i systemet! Förnuftigt är om du samtidigt plockar bort kylfläkten, hela paket. Inte kylaren! Servopumpen är väldigt nära kylflänsen och kan pressa mot kylaren var observant när du lyfter motorn då

    Vid växelspaken under kåpan sitter ett hål, lägg i 4:an och sätt i en 6 mm insex sitter även ett hål i växellådan, ovansidan, gör samma sak.
    Se bild http://www.ladda-upp.se/bilder/vsgygzvxvrdph/

    Häng på kedjorna innan du lossar motorn.
    Växellänkaget: Dras rätt ut från bilden ovan.
    Motorfästet bakom: Här behövs en lång förlängare jag tror det är 15-17 nyckel, oavsett måste du ha lång förlängare, bakom insuget och upp. 1 ST bult.
    Motorfäste växellådan 1 Bult. Under batteribehållaren, 1 bult för staget, 4 bultar för fästet! Fyrkantiga fästet ska bort, staget tar emot.
    Motorfäste vänster sett från motorn 1 ST håller hela armen, 2 sitter bakom motorn ovanför generatorn, jag föredrar att lossa hela detta! Hylsa krävs.
    Du kommer åt höger från motorn sett ner vid kablaget/bromsvätskebehållaren. Lampa föredras.

    Drivaxlarna ska lossa med hjälp att du pallbockar bilen, skruvar lös länken till spindelleden 3 bult, jag väljer att lossa undre och låter spindel vara kvar, just för att ta bort spindel från fjäderbenet kan den sitta så du står där i 2 veckor, och risken är stor att den går sönder, lossa ifrån subframen istället.
    Du ska även lossa dom två stora bultarna och skruven rakt igenom fjäderbenet ovanför skivan. Som frisätter fjäderbenet. Benet ska inte bort utan vara rörlig.
    Lossa bulten som sitter mitten av bromsskivan, det är bulten till drivaxeln. skydd sitter för, polygrip går.
    Jag lät stabilisator staget vara kvar det var lite bökigt när fjäderbenet vred sig lite men det gick. Styrningen ska INTE lossas.
    Ibland får man hamra på bulten i mitten på skivan med en mjuk gummi klubba. Bulten kan släppas men sitta kvar när du bankar, den ska dock bort för att få ur axeln, men skyddar gängorna för slag. Sitter som satan ibland. När bulten och fjäderbenet är separerat kommer du förstå att bulten är drivaxelns långa skaftfäste. Nu ska du vicka försiktigt ut drivaxeln och du ska inte dra hårt!
    Du ska hålla längst in på driven och gärna i mitten. Bättre är om ni är två. Du ska rycka försiktigt fram och tillbaka och hålla i hela driven, håller du inte i hela driven är risken stor att du drar isär axeln från lagret och damasken pajar samtidigt. Drivaxlarna ska ut hela. När den är ute ser du till att ringen längst in på drivaxeln sitter kvar på skaftet. Ser ut som en oring i silver. Den brukar nästan alltid vara kvar.
    När jag menar drivaxeln (hela) Är det från växellådan härifrån http://www.ladda-upp.se/bilder/hirvmdpnandw/ fästet ska inte med.
    Oljan kommer rinna ut. Standard.

    Lossa hjälp av en 1/2 förlängare multiremmens spännare. Så remmen blir lös. Nu kan du ta en mutterdragare och dra loss remskivan.
    Remskivan måste bort för att annars skrapar den i väggen när du lyfter och det är väldigt svårt att få upp den annars.
    Krafthylsa 30/32 tror jag det var.


    Downpipen ska lossas- Turbo behöver du ej ta bort eller att den följer med. Grenröret/spjäll följer istället med.
    Ac slangarna lossas, eller ta bort ac. Jag valde att tömma systemet och låta ac:n följa med. 2 slangarna. 2 bultar.
    Kablarna till starten ska lossas, likaså oljegivarkabeln. Trångt! Behövs en flat mejsel för att knäcka upp adaptern.
    Servopumpen ska lossas och sitta kvar i bilen, väj undan. när du lyfter.
    Slangarna till kylaren ska lossas.
    Fuelrailen kan du lossa om du inte har special verktyg för anslutningarna. Ja la hela railen på framrutan. Se till att packningarna på spridare är kvar.
    LMM röret får du väja undan alt ta bort.
    Oljekylningsslangarna ska bort. Skruven sitter under, hylsa är att föredra. 10/12 hylsa.
    Turbons: Rör: Oljeretur, vatten osv ska lossas från motorn och turbon. Ta med hink.
    Kobran: Ska lossas och tas bort. Vevhus och kabel ska lossas. Vevhus 12 mm röret sitter fast med 1 torx i motorn.
    Lådan: Jord kabel sitter på vänster sida av lådan. Glöm inte att kopplingslangen ska lossas, och sättas HÖGT annars rinner oljan ut och du får luft i hela systemet. VIKTIGT!
    Löphjulen ska sitta kvar, remmen ska bort. Vattenpump ska vara kvar.
    Under turbon ska du lossa avgassystemet 2 skruv, underlättar.

    PS det underlättar avsevärt om du plockar bort plastkåpan som sitter på torpedväggen vid kablaget. Lossa även slangen som går in till kupén bakom motorn, det är slangarna från ac in till värmepaketet. Dom kommer att brytas när du lyfter motorn så lossa ALLTID dom, väj in mot torpedväggen.

    Viktigt !!!!
    När du lyfter motorn ska du ha 4 ögon. Helst 6 ögon Motorn måste vinklas minst 30 grader annars får du aldrig upp den. Remskivans sida ska upp före sist kommer växellådans fäste. Minst 30 grader lutning.
    En kort och en lång kedja kommer gör att du lyckas. Du ska sätta detta i dragöglorna på motorn.
    När du lyfter så ska en se till att bromsvätskebehållaren inte krossas av motorn. Det är as trångt. Ibland repar man sidan på vänster sida där remskivan sitter ändå, skit samma ingen ska granska reporna på en plåtvägg. Bara det inte nyper.
    Det kommer garanterat ta i och vara trångt på följande ställen.

    Servopumpen är nära kylaren. Det går om du har ögon.
    Bromsväteskebehållaren är nära insuget. Trångt.
    Remskivans (bröstkåpan) kommer förmodligen att slicka väggen. Gör inget så länge inte det nyper. Att det repar lite är vanligt.
    Man får ibland justera både motorn och kedjorna så ha inte panik. Det går utmärkt om man är försiktig. Stressa inte och tar något i så släpp motorn och gör om igen. Jag fick pilla 4 gånger upp och ner. Ha också ett öga på slangarna in till kupén, som vi skrev ovan så kommer det vara trångt där med, ibland får en kompis hålla bort kablaget och en måste hålla isär servopumpen, vanligt...


    Det är faktiskt enklare att sätta ner motorn igen.
    Ha gärna med extra verktyg utöver det jag skrev ovan.
    Lägg gärna ett skydd för chassit framför motorn och gärna en klippt kartong som skyddar flänset på kylaren då pumpen kan ta emot.

    Rekommenderat:
    Gå igenom allt. Kamkedja,sträckare,löphjul, slaven, koppling, vevhus, svettningar av motorn, läckage, osv. lager i motorn. Ska du plocka isär allt ska gm original packningsklet användas och inget annat, silicon packning stoppar upp oljekanaler och silen. Gå igenom och rensa silen i tråget. Byt alla packningar i tråget. Mät kamkedjesträckaren osv.

    Vi hörs! Lycka till.

    Detta är skrivet av mig, och har säkert glömt men i stort sett är detta viktigast.
    Justera gärna grammatik fel och särskrivningar.

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-03-03 klockan 14:52.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  16. #16
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 786
    Medlem#
    3183
    Grymt!!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    871
    Jag glömde det viktigaste.
    Ölen och bra musik.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    toorp, när du är klar och om någon ev. kompletterat något så fixar jag till en FAQ

    Tack för det du skrivit hittills, men har du inte glömt ölen?

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    871
    Får att få en bild hur det ser ut och vad som är kvar på motorn.
    Mina bilar. Ska göra om det på två andra bilar i sommar, börja bli van nu.
    HAHA.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-03-03 klockan 15:09.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Jag lossade på fästet vid växellådan när motorn hängde löst i motorutrymmet.detta minkade kravet på lutning vid urlyftning.
    Om det inte redan stod i texten.
    Dokumentera position och ordning vid demontering av delar.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •