Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: TCS, Spjällhus.. You name it

  1. #1

    TCS, Spjällhus.. You name it

    HAr bytt Spjällhus, urluftningsventil och fortfarande åker saaben i "limpHome".. HAr mätt på den andra ventilen(backventilen vid batteriet) också, 30 stadiga ohm??? HUr gör man nu? Har hört om "Sprängskisser" över spjällhuset mm men kan inte hitta något.

    Check engine lampan blinkar fem gånger åxå

    Vore tacksam för hjälp av alla slag..
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    1. Vilken bil handlar det om?

    2. Åk till Saab och läs ut felkoder.
    /Jakob Alander
    9000 CD Aero -91

  3. #3
    Har 18 mil enkel väg till närmsta saab service så det känns som om resan å avläsning blir lika dyrt som eventuella delar... Därför försöker jag först här i forumet..

    Bilen är en -93 Saab 9000 CSE 2.3T 200HK
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112
    lägg ut en tråd (eller använd denna) för att hitta någon i dina trakter som innehar apparatur för utläsning av felkoder, finns garanterat någon

    Lycka till!
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  5. #5
    Det är just det att det inte finns.. Bilen står i Karesuando

    Ingen som har mer idéer eller slangkopplings schemor mm för att kunna utesluta mer och mer?
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 349
    Du har alltså bytt till ett nytt spjällhus?Då ska du dra ut kontakten i spjällhuset.Sen åker du till nån som kan saab och kan kalebrera in det nya spjällhuset sen ska det nog funka.

    Mvh

  7. #7
    Spjällhuset är ett lätt beggat med samma serie nr, avprovat innan..
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 349
    Citat Ursprungligen postat av saabkdo
    Spjällhuset är ett lätt beggat med samma serie nr, avprovat innan..
    Okej men det måste kalibreras in.Nått du skulle kunna testa är att ta bort ena batteripolen 15-30min och se sen om det funkar.Annars måste det kalibreras.

    Mvh

  9. #9
    Batteri trixet e testat, får väl bli kalibrering om inget annat fungerar men har hört att etc enheten (under framsätet) e den enda som behövs kalibreras efter byte.. Kanske måste åka till saab iallafall, dessutom så ger Check engine 5 blink..
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 349
    Citat Ursprungligen postat av saabkdo
    Batteri trixet e testat, får väl bli kalibrering om inget annat fungerar men har hört att etc enheten (under framsätet) e den enda som behövs kalibreras efter byte.. Kanske måste åka till saab iallafall, dessutom så ger Check engine 5 blink..
    Japp det är bara en box som kalibreras den under stolen.Check engine lampan kommer nog med all säkerhet vara borta när du kalibrerat den.Men du måste dra ut kontakten till spjällhuset har läst att det inte är bra och ha den i kopplad om du inte har spjällhuset kalibrerat.

    Mvh

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266
    Kollat upp pedalpotentiometern så den är glappfri osv?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Pedalpotentiometern låter som ett möjligt fel, hur kommer man åt att kolla den på lättaste sätt?

    Nu hänger ja med på vad som menas med att kalibrera spjällhuset, altså att kalibrera systemet ("ECS BOXEN") för det anslutna spjällhuset..??

    Det suger att det inte börjar lira, har bytt de flesta slangar åxå men det är svårt att veta om allt blivit rätt vid slangbytet, inget bra schema över hur de ska sitta
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    797
    Har man bytt spjällhus måste det kalibreras.
    sen är det så att vissa felkoder måste raderas för att bilen ska gå ur limp home läget, det måste göras med en ISAT, inget annat hjälper.

    så det e bara att leta upp nån som har en ISAT och radera felkoder och kalibrera spjällhuset. finns lite koder man slår för att kallibrera, men har man en ISAT har man nog koderna oxå.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    hm

    Varför har du bytt spjällhus??

    Och vad är det stora "Du-kan-inte-göra-själv-utan-lämna-till-saab" snacket. Det är så man lessnar....

    Om jag inte minns fel så har du forfarande en lh2.4 och i så fall är det ingen större match att kalibrera in det. Misstänker att du menar TPS jäntemot spjället som står fel. Ifall det är så kan du pm mig så skickar jag en vettigt instruktion hur du går till väga

    Det är lite fin justering men blir det bra så ska tomgången stå under 1000 varv och stabilt. INGA pendlingar

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66

    Re: hm

    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Varför har du bytt spjällhus??

    Och vad är det stora "Du-kan-inte-göra-själv-utan-lämna-till-saab" snacket. Det är så man lessnar....

    Om jag inte minns fel så har du forfarande en lh2.4 och i så fall är det ingen större match att kalibrera in det. Misstänker att du menar TPS jäntemot spjället som står fel. Ifall det är så kan du pm mig så skickar jag en vettigt instruktion hur du går till väga :p

    Det är lite fin justering men blir det bra så ska tomgången stå under 1000 varv och stabilt. INGA pendlingar

    Häls
    Acke
    Det är vanligt att spjällhusen havererar på tcs-bilar.

    Enligt verkstadshandboken skall en kalibrering av TCS utföras vid byte av styrdon, spjällhus eller pedalgivare. Sedan kör man kod 971 för att förbereda TCS för kallibrering, startar motorn och varmkör. Stäng av maskinen och kör kod 973. Starta igen utan att röra pedalerna så kalibrerar TCS-boxen sig genom att först köra på tomgång en stund och sedan på 3000 rpm. Kontrollera att inga felkoder sats.

    Jag är väldigt nyfiken på hur du gör detta utan ett ISAT, och nästan lika nyfiken på vad lh 2.4.2 har med saken att göra.
    /Jakob Alander
    9000 CD Aero -91

  16. #16
    Har för någon månad sedan varit på saab men de ville inte försöka sig på kalibrering?? En sade att vid tidigare försök hade det blivit mer fel än innan. Man får väl köra söder ut tills kompetensen ökar
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737

    Re: hm

    Citat Ursprungligen postat av alander
    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Varför har du bytt spjällhus??

    Och vad är det stora "Du-kan-inte-göra-själv-utan-lämna-till-saab" snacket. Det är så man lessnar....

    Om jag inte minns fel så har du forfarande en lh2.4 och i så fall är det ingen större match att kalibrera in det. Misstänker att du menar TPS jäntemot spjället som står fel. Ifall det är så kan du pm mig så skickar jag en vettigt instruktion hur du går till väga

    Det är lite fin justering men blir det bra så ska tomgången stå under 1000 varv och stabilt. INGA pendlingar

    Häls
    Acke
    Det är vanligt att spjällhusen havererar på tcs-bilar.

    Enligt verkstadshandboken skall en kalibrering av TCS utföras vid byte av styrdon, spjällhus eller pedalgivare. Sedan kör man kod 971 för att förbereda TCS för kallibrering, startar motorn och varmkör. Stäng av maskinen och kör kod 973. Starta igen utan att röra pedalerna så kalibrerar TCS-boxen sig genom att först köra på tomgång en stund och sedan på 3000 rpm. Kontrollera att inga felkoder sats.

    Jag är väldigt nyfiken på hur du gör detta utan ett ISAT, och nästan lika nyfiken på vad lh 2.4.2 har med saken att göra.
    Det går göra med Tech2:an okså om han har tillgång till en sådan.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 685
    5blink på LH har garanterat med o göra att den inte får någon spjällvinkel från ETS boxen efterssom den ligger i limp-home.

    Kalibrering med Tech2 är inte alltid det lyckas. (min gamla bil fungerade tex. enbart med ISAT)

    Att lyfta batteripolen hjälper inte för o radera något i ETS-boxen då det lagras i eeprom.
    Ledsen o säga det, men du måste få tillgång till ISAT/Tech2 för att komma vidare.
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Jag har samma problem men tcs lyser från och till. har med bytt gasspjäll. men det funkar inte bättre för det. så det måste kalibreras för att funka?
    Saab 9000 CSE 2,3 T
    Saab 95 Aero sportkombi -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Spjällhus i Limp Home, felkoder P1610, P1640 OG9-5 B2x5
    Av Custom 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •