Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pris reservdelar (http://webshop.saabparts.com)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604

    Pris reservdelar (http://webshop.saabparts.com)

    Hej på er!
    Surfade runt lite på hemsidan och hittade "Saab Webshop" som sponsor. Så jag kollade lite runt på den sidan. Jag kollade upp 4st saker som mycket riktigt gick att beställa därifrån, men som var/är minst 60% dyrare än nya delar hos andra leverantörer! (JA, originaldelar)
    Är det något jag missat, annars kanske vi åtminstone ska rekomendera "Google" till folk...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det du tittar på är Orios sida, det är de officiella reservdelspriserna på de delar som ligger där. De kan naturligtvis inte bjuda under sina ÅF, så om du hittar delarna någon annanstans så får du normalt inte högre pris. Enda fördelen med att beställa vanliga delar där är att du är garanterad originaldelar.

    Men det som gör den intressant är de reaprylar som kommer från gamla gömmor som dyker upp där, så vi är många som sneglar på deras sidor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Enda fördelen med att beställa vanliga delar där är att du är garanterad originaldelar.
    Nja vet en herre som beställde två st nya Saab original slavcylinder från saabparts/Orio till og900. Den förvåning som uppstod när paketet öppnades och det stod ProParts på kartongerna. Så alltid original, nja.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag kikade på spegelglas via orio.se och då var vissa markerade som Original och andra inte
    gör jag det igen för slavcyl. så är många original men inte alla
    Så ta inte för givet att det är en OEM del. Att Saab inte tillverkade allt själva är ju normalt men om den ordinarie leverantören byts mot en annan borde det vara samma kriterier som gäller när man handlar av Orio kan man tycka. Vi få hoppas Orio inte börjar sälja Kina TK för då har de sålt sin själ till

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Det bästa är ju dock när de lyckas skaka fram några riktigt udda delar som ingen annan säljer

    Men sen är dom inte alltid dyrast heller. Om vi jämför en ganska vanlig produkt som komplett repsats för kamtransmissionen (det byts ju några sådana på B2x5....) och kollar på Orio, Maptunparts och Speedparts så blir listan enligt följande för samma originalsats.

    Maptun: 1995 kr
    Orio: 2015 kr
    Speedparts: 2680(!) kr


    Det är dock väldigt trist att man börjat sälja "originaldelar" när man vält en annan leverantör, och i detta fallet Pro parts som inte direkt är kände för sin kvalité... Fine att ursprungliga leverantören kanske har upphört, men då kan man gott informera om det nya läget.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nja vet en herre som beställde två st nya Saab original slavcylinder från saabparts/Orio till og900. Den förvåning som uppstod när paketet öppnades och det stod ProParts på kartongerna. Så alltid original, nja.
    Man har bytt leverantör, eller om den förra tillverkaren kanske inte ville producera mer, eller om lagret var slut, eller liknande.
    Men det är likadant med 9000. Jag frågade Maptun för jag behöver byta på en 9000. Men "äkta" original fanns inte att tillgå. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Vill inte sätta dit något annat än "äkta" original slavcylinder.
    Som tur är, är det ju relativt lätt att byta slavcylinder på OG900.

    Men 9000...börja med Pro Parts där när det är rätt så mycket jobb. Nä jag vet inte...

    Är det nån som har erfarenhet av Pro Parts om det är nåt att ha eller skräp?
    Jag vet inte varför, men får lite Scantech känslor över det...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Proparts behöver inte alltid vara dåligt. Fjäderbenen som satt original på og9-3 var av dålig kvalité. De jag köpte från NeoBrothers var märkta Proparts och passade bra. Troligen är de inte sämre än original, möjligen samma tillverkare? Mina är definitivt bättre än original för de har fått flera strykningar med Hagmans Primer CA. Kanske ett dåligt exempel för de fjäderbenen var nog ett olycksfall i arbetet. Finns det någon bil som har sämre konstruktion på fjäderben?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Däremot Proparts repsats till fjäderbenen....ja där använder dom en egen gänga till muttern vilket gör att man enbart kan använda deras mutter. Så har man andra dämpare än originaldimension, tex Bilstein B8 så är det big no no. har även fått lite olika bussningar därifrån (när jag köpt originaldel) men ganska tvivelaktig passform. Har precis monterat deras hjullager fram igen. Det gamla höll bara drygt 1 år (4500 mil), men å andra sidan var SKF-lagret (som satt på andra sidan) precis lika slut om inte värre.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-27 klockan 21:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Som sagt det framgår av Orios sida om det är eftermarknadsdelar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nja vet en herre som beställde två st nya Saab original slavcylinder från saabparts/Orio till og900. Den förvåning som uppstod när paketet öppnades och det stod ProParts på kartongerna. Så alltid original, nja.
    Det är dock portal-sidan och inte Webshoppen, och jag antar att det var en Saab Select-del.

    Det känns dock bättre med en ProParts-del som Orio godkänt än en som de inte godkänt, man kan ju iallafall hoppas att de gör en kvalitetskontroll.

    Erfarenheterna av ProParts-delar som jag hört i andra hand är att somliga är bra, somliga inte. Man får hoppas att de bara tar in de bra delarna.

    Det verkar ju ha fungerat hyffsat när det gäller B2x5-vattenpumparna, som det byttes till "pirat"-leverantör på för några år sedan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Man får ju komma ihåg att orio inte är "saab" på det viset utan ska bara tillhandahålla delar till saab. I en del fall finns det liksom inget "original" att tillgå och då får man väl ta det som finns och det framgår som sagt om det är en eftermarknadsdel.
    Det är nog få OEM leverantörer från förr som är kvar med tanke på alla som saab var skyldig pengar så många ggr har nog orio inget val.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Originaldelar är väl sannolikt gamla hyllvärmare.
    Lär väl knappast tillverkas några nya delar som lägg i en Saabpåse
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Originaldelar är väl sannolikt gamla hyllvärmare.
    Lär väl knappast tillverkas några nya delar som lägg i en Saabpåse
    Jodå, vissa delar tillverkas fortfarande, t.ex. både röda och svarta tändkassetter. Det påstås t.om. att det är, eller nyligen har varit, kapacitetsproblem i tillverkningen av svarta kassetter.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Då kan vi konstatera att SEM fick sina fodringar betalda iallafall.............:-)
    jag skulle nog tro att i en stor del av alla del fall där en originaldel utgått så kommer man inte överens med den tidigare tillverkaren pga saabs konkurs och då blir ju läget aningen låst för det blir alldeles för dyrt att ta fram en svår detalj igen om man ska bekosta verktyg och framtagning.

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ta fram en svår detalj igen om man ska bekosta verktyg och framtagning.
    Generellt/normalt så äger kund verktyg, fixturer, formar viss testutrustning etc. Vore ofattbart korkat av Saab om de inte ägde dessa grejor. Iaf inom de branscher som jag jobbat inom så har det varit så.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Generellt/normalt så äger kund verktyg, fixturer, formar viss testutrustning etc. Vore ofattbart korkat av Saab om de inte ägde dessa grejor. Iaf inom de branscher som jag jobbat inom så har det varit så.

    /B
    jo visst är det så men har man en fordran på saab på x antal tiotal miljoner kanske det inte är så lätt för saab att hävda sin egendom heller............det var nog inte prio ett för konkursförvaltarna att jaga verktyg för vidare tillverkning av en bil där tillverkaren gått i konkurs.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •