Resultat 1 till 20 av 118

Ämne: Speedparts och ARN (Allmänna Reklamationsnämnden)

Trådad visning

  1. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, egentligen är det inte helt rätt att jag skall försvara hela klubben, men eftersom jag är den i styrelsen som är mest på forumet så lär det väl bli så.

    Jag tycker forumet kommit en lång väg sen du valde att bli mindre aktiv. Moderatorerna har en betydligt mer "light touch" numera, och diskussionerna är betydligt mer städade "automatiskt" nu när folk har blivit mer vana att uttrycka sig på internet. Det stormade betydligt mer för 8 år sen och det var irritation både från medlemmar, moderatorer, ledning osv.

    Styrelsen är numera också betydligt mer spridd över landet, om än bara i den södra delen (jag bor ju vid Smygehuk, Paul i Växjö och Samuel i Linköping). Det har ju blivit möjligt allteftersom tekniken utvecklas och det krävs inte längre att man har dyrbara resor för att kunna träffas och ha styrelsemöten, sånt gör vi via internet eller telefonkonferens numera. Med det skulle jag vilja säga att Trollhätte-fokuset har minskat. I år kommer vi också ha en officiell träff i Söderhamn i samband med Gävleträffen. Faller den väl ut så kan man mycket väl tänka sig att den kommer bli ett permanent inslag i klubbens träffkalender.
    Avsaknaden av träffar norrut förr, berodde på ett misslyckat försök som en tidigare ordförande gärna hänvisade till och därmed avfärdade alla vidare försök. Han är inte längre kvar och nya vindar blåser.

    Därmed inte sagt att allt är bra nu och att styrelsen lutar sig tillbaka, utan arbetet fortgår, Rom byggdes inte på en dag. Tyvärr är det ju så att det tar tid med förändring i en klubb där alla jobbar ideellt. Det finns massor jag skulle vilja göra, men dygnet har bara så många timmar och det skall även rymma en familj, hus, jobb och såna där andra störningsmoment och detsamma gäller ju de andra styrelsemedlemmarna. Ibland får man då höra att man borde kliva av om man inte har tid, men problemet är ju att det inte direkt är kö till styrelseplatserna och alla de lockande arbetsuppgifterna som ingår där (obs: ironi). Man skall ju vara medveten om att ersättningen för styrelsearbetet de senaste åren har varit ett julkort och 2 biobiljetter, knappast någon Garbolön för nerlagd tid. Jag säger inte det för att leka martyr, utan för att punktera föreställningen om att vi i styrelsen åtnjuter saftiga ersättningar och därmed sitter kvar år efter år för att skinna medlemmarna på pengar. Jag tror nog de flesta i styrelsen skulle kunna tänka sig att ge upp sin styrelseplats om någon annan var intresserad. Då kanske man skulle kunna få köra lite bana någon gång igen, jag vet inte när jag hann med något varv senast, träffdagarna brukar vara fullspäckade med arbete och möten eftersom vi passar på när vi ändå träffas.

    Att hantera olika medlemskap är inget vi i dagsläget riktigt kan, det skulle bli så pass mycket merjobb att det inte är värt det, och ärligen så är ju många med för träffarnas skull. Dessutom är det ju knappast unikt för STCS att inte allt klubben gör gynnar alla medlemmar. Det är ju en bedömning man gör när man går med: har jag mer ut av att vara medlem i klubben än av 300 kronor i näven?
    I nuläget har vi över 1200 medlemmar redan innan Knutstorp vilket är en högre siffra än på många år. Följaktligen är det så pass många som anser att klubbmedlemskapet är värt 300 kronor, och ärligen, inte kan du påstå att det är dyrt? Det brukar ju räcka med en större beställning från en rabattgivare eller att åka på en enda banträff så har man fått ut betydligt mer av sitt medlemskap än vad 300 kronor hade kunnat köpa på egen hand.

    Någon höjning av medlemsavgiften har ju inte varit aktuellt på många år (jag minns inte när det var man höjde från 250 till 300, men det var troligen innan mitt första år som medlem, alltså 2003) utan istället jobbar ju klubben på att fler skall bli medlemmar genom att synliggöra oss och erbjuda saker som fler är intresserade av. Att hyra banor är ju onekligen den största kostnaden för klubben, jag minns faktiskt inte vad det kostar, men det är betydligt dyrare än man tror.
    Om du vill se klubbens budget så är det absolut möjligt. Kontakta Törnros så kan han säkerligen bistå med den filen, jag hittar inte den på datorn. Stig som är kassör håller hårt i stålarna, de rinner verkligen inte iväg på onödigheter, det skall ni veta.
    Fast hur svårt kan det vara att ha TVÅ produkter att hålla reda på? Fråga ICA om hjälp, de har säkert 10.000 artiklar att hålla isär (inte min avsikt att låta sarkastisk ifall det uppfattas nedlåtande). Det är ju bara att numrera som vanligt i kronologisk ordning i medlemsregistret, och, som ett exempel bland många, sätta en asterisk efter numret på de som inte är fullvärdiga och betalar den lägre avgiften. I bokföringsregistret gör man två listor, där man skiljer ut alla med asterisker till en lista som får utskickat en inbetalningsavi med lägre belopp. Dessa får också ett annat medlemskort, där man kan välja att bara lägga till asterisken, annan bakgrundsfärg eller en rosa elefant – så har ni löst problemet om vilka som får komma in på evenemangen när de visar upp sitt medlemskort. Ni kanske inte hinner till årets inbetalning, men det krävs inte 3 raketforskare att ordna det till nästa år.

    Nja, det fungerar ju inte så att de 300 spännen per automatik är snabbt insparade på rabatterade delar. Det är liksom inget jämnt flöde, utan kommer stötvis. Nu är det t ex minst 3 år sedan jag behövde byta ngn reservdel på min bil utöver lampor, fast jag kör ju 9000 . Till sommaren behöver jag dock ny halvsats JT, för dessa rostar sönder till slut (TROTS att det är monterat på en 9000...). Sedan har jag ett lager av SP:delar som jag buffrade tidigare. Men jag kan ju inte gå med och ur de år jag behöver köpa mkt delar. Så 3 år utan m.avgift och utan trasiga delar, blir korv med bröd för 900 kr åt dem som gillar banträffarna.

    Sedan tror jag det finns två kategorier av klubbgemenskap (en, del kanske tillhör båda lika mkt, medan andra delvis eller helt hör till ena kategorin). För mig har forumet varit själva klubbgemenskapen. Det händer, men är inte så vanligt att t ex ett gäng World of War Craft-vänner träffas IRL, eller ens fejsbokgrupper – men den sociala gemenskapen finns där ändå.

    Jag har heller inte varit klubblös alla år efter jag gick ur STCS, utan jag gick med i Svenska Saabklubben med minst lika bra rabatter, som då kostade 50 kr mindre. Fortfarande pengar jag inte personligen fick ngt tillbaka av, men min åsikt var att hellre ”sponsra” en klubb där man bevarade det svenska kulturarvet Saab. Jag är dock mer intresserad av motorer och trimning rent diskussionsmässigt, men jag har ingen Saab som inte kan återställas till originalskick på en förmiddag. Här i klubben är inriktningen lite mer, om jag ska hårddra det, att bilarna är förbrukningsvaror. Och lika sorgligt det är när de flesta 99:or redan på 80-talet började utrotas genom folkrace-rörelsen, lika förargad blir jag faktiskt när ngn tar ett fint exemplar av en gammal 9000T trubbnos och sliter ur inredningen, sågar, svetsar och bygger om för att få en snabb slalombil. Teoretiskt går det att återställa en del av dem, men i praktiken är det nära omöjligt och kommer inte att hända – de är redan skrotbilar, hur fina de än ser ut utanpå. Detta stycke var dock mer om mina personliga åsikter kring framtiden av återstående Saabar.

    Sedan tycker jag inte att det är fel undvika klubbträffar långt upp i norrland. Blir ju dyrt, krångligt och i princip långt för alla inklusive de som bor i norrland. Jag anser bara att de ska kunna ha ett Saabintresse även om de bor i Jokkmokk, underhålla sina bilar med rabatterade delar, UTAN att behöva ”sponsra” de som bor nästgårds en klubbträffbana. Och för det tycker jag 100 kr är rimligt. Annars är det väl lika bra att byta till ett mer passande namn för klubben, förslagsvis: Saab Racing Meet of Sweden (with hot-dogs).

    För övrigt, jo jag kan föreställa mig vad banhyra kostar, för jag såg en uppgift här på forumet för typ 10 år sedan på kring 60.000 kr och det har säkerligen inte blivit billigare sedan dess. Nu kanske det inte är ett billigare alternativ, men jag tror det skulle vara uppskattat att byta en bankörning mot GT.Boards koncept med accelerationstävling, rullande start på en flygraka. För forumet är ju faktiskt mest ”raktframprestanda”-orienterat (problemlösning borträknat). Banhyran är nog låg, men säkerhetsarrangemangen kan kanske dra iväg lite? (kan eventuellt samarbeta med ngn annan lämplig märkesklubb). Men då får man åtminstone köra allt vad det går, istället för att rätta sig i ledet och (lite lätt överdrivet) fisåka runt en bana. Och strippen, från stillastående, är inte så attraktivt för framhjulsdrift.
    Senast redigerat av Tomtefar den 2016-04-02 klockan 19:38.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. OpenSID och lite allmänna funderingar
    Av Henriklof i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 14:52
  2. Allmänna prisråd för köp av ny 9-3 SS?
    Av bil_lös i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •