Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: 30.000 mil till?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113

    30.000 mil till?

    Min 9-5 Aero börjar att få ålderskrämpor. Det är en -02 som strax har passerat 32.000mil. Bilen är alltså 15 år gammal. Naturligtvis betald sedan länge.
    Har precis fått nya hjullager och bromsar runt om. Går som familjebil och rullar ca 40 mil i veckan. Men saker börjar att rassla, gneka och klonka.
    Min plan är att köra med denna bil tills ett miljöalternativ finns till rimliga pengar (elbil?).

    Då är frågan: Vad ska jag budgetera för att hålla den rullande i några år till?
    Turbo, kamkedja, kolvar, vevlager, bussningar /stag osv, osv. Listan kan ju göras hur lång som helst…

    Är detta rimligt? Ny turbo 4000:-, Bussningar/stag 5000:-, Lager, kamkedja, sotningssats 4000:-, Avgassytem (rostfritt inkl kat) 6000:- + Arbetskostnaden för motorrenovering.

    Frågan är ifs lite som "Hur långt är ett snöre..?"
    Röd 9-5 Aero -02

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Du lär behöva budgetera in ett nytt batteri Totala kostnaden för bussningar och stag bör nog läggas på lite med tanke på att fjädrar och dämpare förmodligen inte går 30 000 mil utan att behöva bytas. Du lär dessutom åka på ett ingrepp kring generator, vattenpump och drivremmen eller varför inte havererad kupefläkt. Varför inte budgetera årsvis? Har du kvar kvitton från sista fem åren så har du ju en fingervisning på vad det kommer att kosta dock med risk för större utgifter vid ett stort motorhaveri. Har sista åren varit "billiga" så skulle jag avsätta lite större peng i budgeten.
    Snöret kan blir hur lång och kort som helst
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    En bil som börjar bli såpass till åren och milen så kan vad som helst ge upp när som helst, tyvärr. En del beror ju också på hur du skött den genom åren, servicar, oljebyten, underhåll mm mm. Men skall jag göra en gissning baserat på styrkor och svagheter så skulle jag säga
    turbo - kan nog gå ett bra tag till, td-04 är en robust sak
    Bussningar, ffa länkarmsbussningarna bak bör ha bytts någon gång redan men kan mycket väl komma igen. Köp PowerFlex, och sedan behövs en hjulinställning
    Kedjor är nog det som du hör rassla, även på en välskött motor börjar du närma dig intervallet för normalt byte. Byt båda inkl alla drev och spännare.
    Avgassystem, tveksamt om det behöver bytas, dessa har blivit mycket mer hållbara de senaste årtiondena.
    Bromsar, slitdelar som behöver hållas efter och bytas allteftersom.
    /Johan
    Koppling

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Just turbo och avgassystem - där skulle jag kolla på skick och vänta med byte om de ser ok ut, liksom andra saker du kan byta "fristående" utan att montera ner tusen andra saker (=inte någon merkostnad att tala om om du väntar). Om du däremot öppnar motorblocket för att byta t.ex. kolvar ska du givetvis passa på att byta alla packningar, kamkedja o.s.v.

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Se till att vara noga med täta oljebyten, sällan man ser B2x5 motorer som gått över 40,000 mil och det beror oftast på motorhaveri efter utebliven service. Håll dig till ett oljebyte per 1000mil iallafall skulle jag säga förutsatt att du gör det själv. Lägg en rejäl beställning från oeldepot24.de, GM Dexos 2 olja är snuskigt billigt la själv nyligen en order på 25L. Har du manuell/automat växellåda? Kopplingen håller väl sannolikt inte för evigt trots att den är ganska stadig, och en automat låda vill ha ny olja ibland.

    Sköter du framförallt motor och växellåda så borde det inte bli speciellt dyrt eller tidskrävande. Sen rostar ju dessa bilar en del dessutom, speciellt på saltade vägar. Har det börjat komma krypandes laga så fort som möjligt innan det blir värre, och se till att tvätta bilen regelbundet.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Köp en reservdelsbil och ställ undan. Med dom milen så kan dom mest oförutsedda saker börja gå sönder, och att då ha en likadan bil att plocka ifrån kan spara både tid och pengar.
    En 9-5 med havererad motor får du för en tusenlapp på blocket idag, och den tusenlappen sparar man in rätt fort när man börjar plocka delar. Den dag du exempelvis pangar en backspegel eller någon slår in sidorutan på bilen så har du redan tjänat in kostnaden för reservdelsbilen.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Eftersom jag nästan kört dubbelt så mycket med min 9-5:a så har jag en del erfarenheter på området.

    Rent allmänt håller den bra, men vissa nya delar dyker upp under rubriken "slitdelar". Allt med gummi i, ungefär.

    Magnetventilen i EVAP är en sådan sak, och lite svår att hitta, det är en gummitätning i den som blir utsliten.

    Sedan har du några saker som garanterat kommer att fallera innan 60000 mil och i praktiken måste ersättas med nya:
    Ventilationsfläkten
    Bensinpumpen
    Generatorkolen, ev även kollektorringen.
    Vattenpumpen (flera ggr).

    Inne i själva motorn kan mycket väl allt utom kedjor och turbo klara sig (otrimmade motorer), men man måste hålla koll på alla vattenslangar så det inte ruttnat - svårt att ge prognos på hållbarheten på dessa då det till största delen beror på miljöfaktorer.

    En sak som är förhållandevis frekvent är att oljerören i stål till oljekylaren i botten av motorrummet rostar, kontrolleras.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Hitintills har bilen i min ägo inte kostat mycket för sina mil. Det sista jag bytte var hjullager, bromsskivor, yttre bussningarna bak, vevaxelgivare, vevhusventilation och avlastningsventilen. Enkla grejer. Har tidigare bytt bränslepump (i samband med E85 programmering) och batteri. Sedan har jag en sats med pinnbultar till grenröret liggande eftersom en har gått av. Här gruvar jag mig lite för att börja borra ur den trasiga. Trångt som f-n.

    I övrigt byter jag olja och filter var 1000:e mil. Borde gå några mil till. Ingen oilsludge i alla fall.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Röd 9-5 Aero -02

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag har en 9-5a Sedan 05a som precis slår över till 30 000 mil när som.
    Börjar fundera i samma tankar. Men då köpte jag bilen nyligen med.

    2 ägare innan mig. Har enbart gått långresor.
    25-30 mil om dagen.
    Vissa dagar 50 mil om dagen. Mer eller mindre enbart E4.

    Bilen känns extremt färsk i drivlina. Kan inte känna några 30 000 mil där.
    Antagligen bara upp på motorvägen, petat i 5an och sen rullat på, med farthållaren.
    Extremt bra servad. Var 1000e mil. Ägaren har verkligen brytt sig om oljebytena. Vilket märktes när jag hade nere tråget.
    Såg ut som det var monterat på fabriken igår. Finns heller inga papper på turbobyte. Så det kan nog vara original gt17....
    Likaså soppapumpen är aldrig heller bytt.

    185hk från fabrik känns fortfarande pigga och kry.
    Ett steg 1 är dock inte så långt bort, om det nu håller för det...


    Bakvagnen började sjunga på sista versen nu, med bra och veta på besiktningen. Och missljud från bakvagnen.
    Kompisen hade nyrenoverad bakvagn på motorrasad bil stående. Så den fick donera bakvagnen och sen 2 nya stötdämpare. Bilen känns mycket friskare.
    I övrigt känns bilen bra. Framvagnen känns frisk med. Lite klonk från krängningshämmarstagen.

    Lågt slitage på inredningen med. Jag gjorde en helrekond på den nyligen invändigt.
    Inte kan man tro att 30 000 mil gått där...




    Utöver det har jag gjort en ordentligt storservice på den. Där allting mer eller mindre bytts.
    Alla oljor och vätskor är också utbytt.

    Rostmässigt börjar det komma lite bubblor här och där. Men inte upprostad.
    Främst hundbenen och bagageluckan.

    Jag räknar med att inom ganska snar framtid kan det bli byte av krängningshämmarstagen, turbo, vattenpump, avgassystem.
    Inget rassel från motorn. Men skulle sådant uppstå tror jag att det skulle bli att dra igenom en ny kedja i motorn bara...

    Frågan är om det går att få ut 10 - 15 000 mil ur den, utan större ingrepp framöver?
    Det får tiden utvisa. Jag ska använda den till att pendla 9 mil om dagen. Så milen rullar på snart igen...

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Samma sak med min bil också, nära 30 000mil. Får se vad man hittar på. Bilen i sig duger alldeles utmärkt , grym komfort, bra utrymmen, hela familjen får plats, skinninredning, 220hk osv. Känns som bilen fortfarande står sig rätt bra.

    Men saker börjar ju dyka upp, främst bakvagnen som börjar göra sig påmind. Klart att det ekonomiskt fortfarande är värt att laga om det dyker upp något, speciellt då jag har lagt endast ca 2000kr dom senaste 3-4 åren på reparationer. Och ska man tänka miljömässigt så är ju bilen redan tillverkad, mest miljövänligt att ha den rullandes trots att en ny drar lite mindre, men det är ändå en förlustaffär för miljön, då det gick mer resurser åt att tillverka bilen.

    Så min prognos är att jag behåller bilen ett bra tag till Skulle dock vara lite kul att ha en 9-5 Ng, får se hur det blir med det

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Min erfarenhet är att vissa saker beror bara på mil, typ stötdämpare, hjulupphängningar osv, men motor/växellåda/koppling kan fungera hur länge som helst om grejerna är skötta, en bil som har gått 30k kan mycket väl hålla ihop bättre än en som gått 12, om den bara blivit omhändertagen.

    Vad det gäller rost beror det ju mest på skötsel också, det klart att en bil som gått dubbelt så långt har utsatts för en del, men om ägaren tvättade av saltet eller knappt körde på vintern så har det nästan mer betydelse än miltalet.

    Jag skulle inte gjort nåt åt turbo eller kamkedja om det inte märks problem, speciellt inte turbon på en aero, den har ju en vettig turbo till skillnad från icke-aeron. ..Avgassystemet är väl knappast original ändå efter 30k ? ..ingen ide att göra nåt åt det innan det läcker då.


    Min aero har gått 36k, räknar kallt med att den lär gå minst 10k till (däremot har jag bytt rören som långmilare snackar om, dom droppade olja och var helt perforerade av rost, läskigt!)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    sen får man ju komma ihåg att rena slitdelar på en saab är slitdelar på andra bilar också. Ingen ide att räkna upp bromsskivor och chassibussningar och dylikt direkt. Fördelen med att hålla igång en lite äldre bil är väl allt som oftast att delar är ganska rimligt prissatta och det finns begagnat om man är på det humöret. En nyare bil kan ju kännas som ett bra val om man ändå byter upp sig regelbundet men man får ju komma ihåg att mycket delar till moderna bilar kostar apa och kanske inte ens finns på eftermarknaden så den där bussningen man bytte på saaben för 300kr kanske helt plötsligt innebär komplett ny original länkarm för 8900kr på en annan nyare bil. Finns åtskilliga exemplar på sånt idioti...........

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Ja, jag brukar säga att man skrattar hela vägen till banken när man kör Saab (9000, og9-5)...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Menar du att man kör just en Saab till banken o sen skrattar när man är framme eller? ;-)

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, jag brukar säga att man skrattar hela vägen till banken när man kör Saab (9000, og9-5)...
    Man skrattar jämnt och jämt i premiumvagn, min auto har rullar 29 kilomil, halvvägs mot döden

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Menar du att man kör just en Saab till banken o sen skrattar när man är framme eller? ;-)
    Speciellt när man ser alla surhinkar som folk betalar dyrt för som står parkerade där...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Efter 40 000 mil med orginal koppling och avgassystem på en og9-5 är imponerande.
    Men sedan rasade tydligen allt....

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Nu vet jag inte vad SAAB hade för livslängdshorisont vid framtagandet av bilarna. Men 10år eller 20000mil är ju en variant. Så om det då håller t.ex. dubbelt upp, är det ju ändå bra kvalitet.

  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Speciellt när man ser alla surhinkar som folk betalar dyrt för som står parkerade där...
    Och många nästan nya har fula dörruppslag o h bucklor

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jag förstår hur ni tänker, så tänkte jag också. Förut. Nu tänker jag nog mer som de som byter till nyare bil trots att det blir dyrare på alla sätt och vis.

    Jag kör iofs fortfarande min 13 år gamla og9-5 aero (16300 mil i skrivande stund) som jag haft i knappa 6 år, med de argument ni framför: Ok ägandekostnader, bekvämlighet, säkerhet, körglädje, you name it...

    Men det är för att den fortfarande är snäll mot mig, d.v.s. gör det en bil ska göra utan att sno massor med fritid i form av meckande eller verkstadsbesök. Blanka papper varje besiktning sedan ny, ett enda extra verkstadsbesök utöver ordinarie service på 5 år (byte stötdämpare bak, no surprise). TKn har jag iofs bytt själv, men det handlade bara om 10 minuter felsökning (utläsning av felkoder P1312/1334, se över luftslangar och tändstift), 10 minuter beställa på nätet och 10 minuter montera i bilen.

    Jag hoppas det fortsätter så. Men hittills i år blev det 2 extra verkstadsbesök utöver service: Ett första "titta på felet"-besök (pinnbult på grenröret som lossnat) och ett "fixa felet"-besök några veckor senare. Dessutom tog "fixa felet" så lång tid att vi var utan bil över natten. Det är tid jag - eller min fru - inte har sedan vi blev föräldrar och flyttade till villaförorten. Så rent krasst får dessa extrabesök inte börja komma tätare nu, för då får det bli nyare bil även om det driver upp våra transportkostnader.

    Så jag beundrar er som håller liv i våra gamla klenoder, och det är garanterat ett av de mest prisvärda sätten att förflytta rumpan på (fortfarande bekvämt, säkert o.s.v.), men det bygger ändå på att man lägger en del tid på bilen - även om man inte meckar själv går det till till planering, meckande/verkstadsbesök, jaga delar o.s.v. Saker jag tycker är roligt, men inte har tid för och därför gladeligen betalar säg 2000:- extra i månaden för att slippa.

    Om 9-5an skulle säga upp sig idag (hoppas inte) skulle det förmodligen bli en "pre-scratched" 2-3 år gammal V70 med helskinn. "Pre-scratched" är ett uttryck jag snott från en kollega som sedan den dag hans 3-åriga dotter stod och ristade med en sten i lacken på familjens nästan nya kombi sagt att han bara kommer att köpa "pre-scratched"-bilar så länge han har barn. Alltså bilar med dörruppslag, smårepor o.s.v. som är lite billigare p.g.a. de yttre defekterna.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-09-16 klockan 21:53.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •