Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta baselement i AS3 Prestige 200 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor Ridells avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14

    Byta baselement i AS3 Prestige 200 OG9-5

    Tjena,

    Har nyligen köpt mig en 9-5 Sportcombi Vector från 2006. I den sitter ett AS3 Prestige 200 system. Tycker ljudet är helt okej men skulle vilja ha ut lite mer bas.
    Har vi någon här som har erfarenhet av bara byte av baselementet i lådan eller hur har ni gått tillväga?
    Har ingen lust att mecka för mycket då det redan låter ganska bra. Dock verkar det tämligen enkelt och snabbt att byta ut elementet i lådan.

    MDS har en 6.5" bas med 2x2.0 ohm, samma storlek och impedans som orginalhögtalaren (http://www.mds.se/w170.html). Nu är orginalhögtalaren gjord av Harman Kardon som normalt sett gör schyssta prylar så frågan är om denna MDS kommer leverera tyngre/djupare bas. Känns lite dumt att betala 899kr om det inte blir någon skillnad.

    Tacksam för tips och trix.
    Saab 95 2.0t Vector Sportcombi Biopower -06 Steg 1 225hk/345Nm

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tjena

    Att originalhögtalarna är gjorda av Harman/Kardon betyder inte att det är schyssta prylar per automatik.
    Tänk dig att man kan spara in 1:- per tillverkad bil eller kanske en hundring speciellt i den spariver som rådde när faceliften togs fram så förstår du nog att det kanske inte är high-end prylar som sitter i från början utan det är så bra som möjligt för en given summa.

    Jag m.fl. har bytt ut H/K elementen i min -05 från H/K till Infinity och skillnaden är påtaglig både när det gäller elementens uppbyggnad och slutresultatet i form av hur det låter. Den diskussionen hittar du här. Notera att detta gäller Sedaner som har 2st 6x9 element istället för en separat låda.
    Själv har jag även kompletterat med lite extra tryck i basen med en aktiv låda och när jag ändå beställde köpte jag 2st så en kommer att hamna i min -07 kombi.
    Är du rädd om utrymmet skulle jag börja med den idé du är inne på för det är ändå en billig lösning men jag skulle i ditt ställe börja med att öppna lådan och kontrollera utrymmet, ryms en större bas? för jag antar att korgen och magneten är större på ersättningselement än original.

    Och det finns fler alternativ till DLS
    t.ex. Digital Design Redline DDRL0506B
    Och det går även att byta elementen i framdörrarna för bättre tryck i basen och du kan själv kika vad som finns bl.a. hos PM Shopen till just din bilmodell
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-26 klockan 09:31. Anledning: Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor Ridells avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14
    Tack för ditt svar HeRmAN. Att byta baselement verkar ju ganska lätt men frågan är om steget orkar driva en DD Redline eller den MDS som jag länkade? För pallar inte steget med så lär dom ju inte låta speciellt bra.
    Känns som om jag inte borde vara den enda som gett sig på ett byte av baselement? Fast iofs, alla medlemmar läser ju inte här varje dag.

    Får börja med, som du sa, att plocka ut befintlig och mäta vad som får plats.

    Är lite mån om urtrymmet där bak då en barnvagn ska kånkas in och ut men låt oss säga att jag bestämmer mig för en aktiv låda, hur löser jag det rent tekniskt i ett "slutet" system som AS3?
    Saab 95 2.0t Vector Sportcombi Biopower -06 Steg 1 225hk/345Nm

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    En aktiv bas behöver ju bara bas signaler så den funkar med att koppla direkt på högnivåsignalerna som går till subben idag.
    Under förutsättning då att den aktiva lådan har högnivåingångar vilket min Infinity BassLink har och när det gäller kvalitén på signal vid användande av högnivå så spelar det ingen större roll i dessa frekvensområden.
    Ett slutsteg med högnivåingång skulle jag inte använda för ljudbilden fram med diskant/mellanregister
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor Ridells avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14
    Du verkar ha stenkoll HeRmAN, tror du orginalsteget orkar driva en DD Redline eller MDS SPL W170 (om dom nu skulle få plats)?
    Senast redigerat av Ridell den 2016-02-26 klockan 10:38.
    Saab 95 2.0t Vector Sportcombi Biopower -06 Steg 1 225hk/345Nm

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nja, viss erfarenhet finns ju i bagaget.

    MDS har en specad Känslighet på SPL 84 dB

    Och DD Redline fanns billigare hos MDS
    Data på dem hittar du här men de specar inte känsligheten.

    Känslighet är ett mått på hur lättdriven ett element är och ur hemma hifi perspektiv är 84dB en tungdriven sak men vi vet ju inte heller specifikationen på de som sitter original vilket gör det hela till en chansning.
    Så frågan orkar har inget med hur stor högtalaren ser ut att vara utan vad den gör med effekten den får.
    Tittar du på mått så kanske båda dessa faller bord om de är för stora för att kunna få plats i lådan så kika på det innan du letar efter den optimala.
    Och eftersom MDS hade båda, ring och fråga dem, de kan ju ha erfarenhet och så kanske du har någon lokal bilstereobyggarbutik du kan rådfråga.
    Har du tur kan du få låna ett element för provmontage/öppen köp.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor Ridells avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14
    Den DD Redline på MDS är inte 6.5" utan på 6" så den passar nog inte. Har ett annat artikelnummer oxå. Men priset är inget jag räds. Räknar med runt en lusentapp för ett nytt element.
    Har redan mailat MDS men inte fått svar ännu. Får se vad dom har att säga.

    Jag är inte så hemma i alla findetaljer som känsligheter och dyligt. Så vad SPL 84 dB innebär i just detta sammanhang har jag ingen aning om dessvärre. Är det bra eller dåligt med tanke på vilket slutsteg som sitter i bilen?
    Saab 95 2.0t Vector Sportcombi Biopower -06 Steg 1 225hk/345Nm

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ahh, 6" som listades under 6,5" kategorin, det missade jag
    så det är viktigt att kolla alla mått innan man handlar

    84dB säger att du får ett ljudtryck på 84dBA vid 1W ineffekt på 1m

    dvs., det säger inget alls utan det är ju i jämförelse med andra element och original som det får en betydelse
    Är din större än min? Min vadå..?

    Vänta på svar från MDS och se vad de skriver
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor Ridells avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14
    Tack igen HeRmAN.
    En annan tanke, om nu något av de elementen skulle passa, är det läge att stoppa i lite dämpvadd oxå typ http://www.mds.se/fibrex.html eller det skulle inte göra nån skillnad?
    En ljudbyggarkompis sa att det är alltid bra att stoppa i för då "lurar" man elementet att den sitter i en större låda och därmed spelar bättre. Ser att Saabs låda är tom (http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/5pMAAOSwPhdVORxn/$_57.jpg)
    Saab 95 2.0t Vector Sportcombi Biopower -06 Steg 1 225hk/345Nm

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Absolut skall du prova med vadd, det brukar bli bättre och skulle det bli sämre är det ju bara att plockar ur det.
    Jag har nog bara stoppat i vadd, aldrig tagit ur.
    Och att släcka vibrationer i dörrar är i regel en billig uppdatering
    två typer av matta som exempel, STP Black Gold St & Gladen AERO-Multi
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49
    Hej
    Gammal tråd men nyfiken om du bytte ut baselementet. Mitt är nämligen sönderspelat och jag tänkte byta ut elementet. Hade det passat i samma låda vore det underbart

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Ska du köra original slutsteg osv blir det svårt för det sitter ett baselement med dubbla talspolar, troligen specialtillverkat för H-K.

    Jag kantade om mitt, jag tror jag har beskrivit det i nån tråd, men det blev bra iaf och var ganska enkelt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49
    Tack för snabbt svar.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag kollade f.ö med nån firma som kantade om högtalare och dom skulle ha 600:- om jag minns rätt, så jag gjorde det själv.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •