Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Problem med imma i 9000? Lite förslag på lösningar här! (Bilder tappade)

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av McGilljam
    1. Skall jag kunna trycka ned spjället utan större kraft för att temporärt åtgärda problemet med imman?

    //Jimmi
    Gjorde denna operation på en bil för ett tag sedan. Hade aldrig heller innan
    fattat hur spjället satt monterat förrän man såg det live.
    Och visst ska spjället gå att trycka ner. Men man får ha en bred planka eller dylikt för att få brett tryck på spjället. Sen bidrar ju motorn till att det blir trögare motstånd för att öppna spjället.

    Dock om spjället upplevs helt låst i sitt läge, kanske det är nått annat problem?

    Lycka till!

    Mvh

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Hmmm... ok. Jag ska nog ge mig på att skruva bort motorn helt och låta spjället falla ned för att temporärt bli av med imma.

    SAAB tar fn 1700:- för motorn i fråga. Skall ge mig ut på Bildelsbasen nu för att kolla deras priser.

    Synd bara att mina skruvar som håller motorn är av vanlig spårskruv, alltså inte kryss. Detta gör det hela lite jäkligare.
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Har precis pratat med skroten i Uppsala och dom at ungefär 400:- för motorn. Klart överkommligt.
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Jag har haft problem med imma i bilen sen i höstas, dock bara på höger sida av bilen så tidigare nämnda spjäll har jag mer eller mindre uteslutit.
    Sen när det blev kallare ute så uppstod det bara efter en stunds körning.

    Så jag började misstänka att det låg fukt i dörren som smälte och orsakar imman. Sagt och gjort, demonterade dörrsidan och där syndes ingen fukt men körde jag ner rutan så var den blöt sedan. Så jag tog in dörrsidan och lät den torka ordentligt (som tur var hade den inte möglat) och lät även dörren torka ur ordentligt. Nu är det inga som helst problem längre!

    Noterbart är att jag låtit bilen stå med kupévärmare tidigare för att försöka bli av med detta problem utan att lyckas.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av mr_boney
    Och kom ihåg det absolut viktigaset vid imma på rutorna.
    Om rutorna tvättas av med jämna mellanrum uppstår inte imma på rutorna i samma grad.
    Imma består i regel av vattenånga som får fäste på smutspartiklar och fett som finns på rutorna.
    Lite bilvård skadar inte med jämna mellanrum
    Den imma som talas om i denna tråd har troligen mkt lite med våta kläder o dålig bilvård för övrigt att göra. kärvar spjället, så kan det bli riktigt otäckt. jag hade det problemet precis när jag köpt min 9000. självklart fixade SAAB felet kostnadsfritt.
    När spjället står fel i förhållande till vad ACC-systemet säger, kommer det varm luft på kylelementet, i detta fall vid fuktig väderlek kan detta leda till en total katastrof. rutan blir totalt vit på 2 sekunder o de e inte ett skit kul när man ligger på motorväg i 110. I know it. Bara ner med rutan o försöka köra efter vita linjer o stanna vid vägkanten o torka av. sedan fick man köra med rutorn nere.

    Det är troligen detta problem de flesta råkar ut för och som berörs i denna tråd. Problemet kan givetvis yttra ig i större eller mindre grad. Fuktiga kläder snö osv förvärrar detta problem, och uppstår det imma på rutorna på ett sätt som det inte tidigare gjort så är det dags att ta ett tag i spjället o vårda det ömt. Det är som sagt inte roligt att behöva byta, oavsett om man pular själv eller väljer 1600kr alternativet på SAAB.

    I mitt fall så fick jag ett helt nytt spjäll gratis.





    Burn out, keep on driving...

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Ska motorn vara max vriden motsols eller medsols för att spjället ska ligga rätt??

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194
    tog loss osv nyss, men jag ser inte skillnaden? när knappen inte är intryckt så ligger den ändå i "frisk lufts" läge.. eller kan man trycka ner spjället mer än det ligger i Lodrätt läge?

    med knappen menar jag cirkulationen..



    EDIT:

    nu har det gått några dagar och när jag kommit ut till bilen så har det inte varit någon imma.. imman kom dock igår efter vi haft bilen öppen lite då och då och kört varmluft när vi stängt igen den.. är väl dock vanligt..

    jag är nöjd med resultatet!

    skulle vilja veta VARFÖR det fungerar?

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    44

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Det finns inget annat sätt att laga värmepaketet utan att behöva byta det? Eftersom det verkar vara väldigt besvärligt
    Saab 9000-98 2,0t, 900s-91

  9. #49

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Hej!

    Dessvärre finns det ytterligare orsak till att det kan bli ovanligt mycket imma på rutorna. jag har haft samma problem och efter lite felsökning hittade jag orsaken. Kolla om det försvinner vatten i expantionskärlet! Det kan vara så att du har ett läckage på värmeelementet. Detta är inte helt ovanligt. Om man kör länge med förhöjd relativ fuktighet i bilen kan instrumenten skadas, kontakter oxidera mm. Klockan t.ex. som gått på sek. sackar nu 1 timme/24. Hastighetsmätaren hänger upp till 30-40km då lossnar den. Troligen inlagringar som kärvar.
    Hälsomässigt inte heller så bra eftersom fuktigheten även innehåller gas från glykolen i vattnet som har förångats.
    Hoppas att du mår bra ändå!
    Hälsningar

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    44

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Någon som har några tips om hur man byter värmepaketet enklast?
    Saab 9000-98 2,0t, 900s-91

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Hej,

    Försökte mig på detta igår men jag fattar inte vart jag ska trycka för att få ner spjället??
    "Hur" ser det ut?
    Jag kan försöka få en bild på hur det ser ut på min bil och sedan kanske någon vänlig kan peka ut

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #52

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Har varit och skruvat med mitt spjäll idag
    Spjället rörde sig inte en millimeter, så jag tog lös motorn så spjället rammlade ner till friskluftsläge. Provkört bilen och imman verkar vara borta Började felsöka motorn och kablage. Motorn fungerar på arbetsbänken när jag matar 12v till den ,verkar stark.
    Kollade strömmen i kontakten i bilen,ca11v när jag öppnade/stängde spjället via ACC panelen. MEN när kontakten pluggas in i spjällmotorn händer ingenting Är det kanske för lite ström till motorn? Vad är nackdelen om jag skiter i allt och kör med öppet spjäll och spjällmotorn omonterad.

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Skruva isär motorn och gör rent från koldamm. Jag hade exakt samma problem men det har funkat i sex år nu.

    Om du kör med spjället öppet jämt kommer du att troligen få in mer och mer fukt i bilen när den står parkerad. Har för mig att Presho hade nån trovärdig teori kring detta.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-15 klockan 23:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #54

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Ok kanske bäst att göra ett försök med spjällmotorn. Tack för svaret.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-15 klockan 23:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Några bilder jag sparat:







    Jag fick dock riva mer än så och ta isär hela motorn för att kunna göra rent från koldamm och rensa "kommutator och lamellerna"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #56

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Plockade ut motrorn från växelhuset och blåste rent,tyckte inte det var så smutsigt. Har inte monterat i bilen ännu.Kanske smart att ta isär och rengöra grundligare tex med tryckluft. Motorn verkar ju funka bra och känns stark när man provkör den löst på arbbänken.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Citat Ursprungligen postat av svartakatten
    Kanske smart att ta isär och rengöra grundligare tex med tryckluft. Motorn verkar ju funka bra och känns stark när man provkör den löst på arbbänken.
    Vet inte om det är lönt att jag upprepar mig ännu en gång men OK då:
    Min motor kändes också stark och fungerade på bänken men orkade inte röra spjället trots detta.
    Efter att antal demonteringar och återmonteringar fann jag det för gott att öppna även själva elmotorn och göra rent ordentligt från det koldamm som delvis kortsluter och stjäl effekten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    5

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Jag har precis fixat till mitt recirkulationsspjäll efter att ha haft problem med imma i 3 år.
    Min spjällmotor var stendöd. När jag mätte impedansen mellan polerna i elkontakten var det ca 6 ohm. Det skall vara ca 50 ohm. Jag plockade isär motor + växellåda så jag kom åt där kolen sitter. Det hjälpte inte att blåsa lite. Däremot kunde man se att det låg koldamm i de 2 spåren på axeln där kolen ligger an och helt enkelt kortslöt. Petade bort dammet i spåren med en liten skruvmejsel. Då blev det en viss upphöjning så att det lät när axeln roterade. Försökte "slipa" axeln genom att snurra på den och samtidigt trycka mejseln mot. Då blev det tyst. Uppmätt impedans efter rengöring av spåren är ca 50 ohm.
    OBS! Om man plockar bort motorn från metallhuset, vilket egentligen inte behövs för att göra rent, så måste man hålla koll på hur den satt. Monterar man den "bakvänt" så går motorn baklänges och då blir funktionen inverterad. Jag lyckades med det :-) Var bara att göra om och göra rätt.

    Har nu monterat den i bilen och spjället funkar perfekt. Ingen imma de 3 senaste dagarna när det har varit sånt väder där jag tidigare fått imma på alla rutor.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Är det den mjuka gummiflärpen?
    Hittar inget annat "spjäll" på min...
    Eller är det som en lucka mot torpeden under flärpen.. den står isåfall plant mot torpeden som en stängd lucka man har svårt att se skarvarna på...
    Det suger luft ur bakventsen vid bagageluckan, är det stängt då??



  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    5

    Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

    Spjället sitter under kupeluftfiltret. Ta bort locket som syns i framkant av bilden "nedanför" den blåa rektangeln på bilden. Lyft ur kupefiltret så ser du spjället i botten.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •