Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

  1. #1

    Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Hej köpte denna bil för en vecka sen riktigt nöjd .
    I stort sett rostfri lite småfel hade den inlämnad för byte av någon avlastningsventil till turbon. Gnissel från nån broms, beläggen ser bra ut ska kollas upp om det är skivan eller ok. Något tjut ljud inne i bilen Lite trögstartad (2-3 sekunder). En riktigt skön bil att åka i helst motorvägskörning den slår min A3 2.0T 07a som jag hade innan i komfort mm.

    Är det nåt man ska hålla kol på dessa bilar ?
    Motorn vet jag är lite känslig.

    Tankar att göra med bilen.

    1. En sänkning av bilen blir det nog med till våren.
    2. Nya fälgar
    3.Lack av lister ock spoiler bak
    4.Solfilm
    5.chippa

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Gratulerar. Lägg gärna upp bild

    Håll koll på fjäderbenen fram, dom är lättrostade. Även hundbenet (delningen på bakskärmen längst ner vid bakdörren i höjd med listen) rostar gärna och tyvärr innifrån spalten. När det syns är det för sent. Var därför noga håll rent där, rostskydda på insidan och åtgärda lackskador från utsidan så ingen fukt kan leta sig in i spalten.

    Förutom det ska det väl bara vara att åka och njuta av bilen.

  3. #3

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Var ner til Biva Norrköping i dag.
    I stället för att gå in till kontoret för reservdelar servisar.
    Så gick jag in direkt till verkstaden där fick jag blickar som kan döda
    Fram till närmsta kille han avfärdade mig direkt haha.
    Gick vidare till nästa med vänligare bemötande.
    Bad honom följa med ut o lyssna på motorn för att se att allt står rätt till.
    Man har läst så mycket dåligt om T7 an här.
    Fick tummen upp allt ok.
    Därimot så tyckte han att jag skulle byta vevhusventilationen det var nån slang som hade blivit mjuk o sladdrig.
    Kan man inte bara byta slangarna på befintliga ventilationen.
    Jag menar verkar ha funkat på bilen hitintills 12.000 på mätaren och går som en symaskin.

  4. #4

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Jag har lite ytrost på ena hundbenet.
    Ska åtgärdas så gått det går i vår.

    Detta är mina tankar om varför problemet med rost uppstår i hundbenet.

    Är inne på att hålen som den lilla svarta plastlisten sitter i
    är boven i det här eftersom väta kommer in den vägen och efter ett par år är det kört om bilen inte är rostskyddad där inne.
    Så först försöka med tryckluft för att få ut väta/även värmepestol kommer användas
    Sen efter kommer jag spruta in rostskydd genom hålet så det hamnar mellan plåten för att få stopp på det för en tid.
    Sen kommer jag skippa den svarta listen och spackla igen hålet eller hållen som finns på skärmen det borde göra att ingen väta salt mer kommer in o ger rosten mer bränsle.
    Jag tror detta kommer hålla rosten borta längre än om jag inte skulle gör som beskrivningen ovan.Utan bara göra ordning utsidan o sen sätta dit den svarta plastlisten i hållen igen som jag tror är boven i dramat.
    Om det går så kommer jag sätta dit listen med dubbelhäftande tejp om inte så skippar jag den

  5. #5

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Underhållsladdade batteriet i dag/tog 5-6 timmar o få fullt kräm i det igen.
    Ska se om det gör något i startögonblicket/den är lite seg där

  6. #6

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Ska snart till jobbet men kunde inte låta bli att kolla in hundbenen på bilen i dag.
    Ryckte loss båda listbitarna piggarna följde med ut hela.Men dom ska slängas ändå.
    Sen sitter det 2 plastpluggar till i karossen varje sida som är lite svåra att få bort.

    Som jag befarade så är det hållen med plastpluggarna som är boven i dramat där allt startar .

    Lite synd att efter så lång tid som det pratas om hundbenet (rosten) här att ingen påpekat var rosten får fäste först.Det börjar inte innanför skärmkanterna kan jag lova.
    Möjligt om det finns ett veck innanför mellan yttre o innre plåt som det samlas kondens men det kan man ej se.

    Som tur är har jag har endast rost runt om hållen och det har inte hunnit sprida sig upp i hundbenen än.
    Sen drog jag till mekonomen o köpte tunnflytande rost skydd som jag tömde innanför skärmarna.Det finns under bilen avrinningshål där det kom ut rostskydd.
    Så enligt mig gör det inget att sätta igen hålllen där listen suttit om man tänker på kondensen.
    För att förebygga skärmkanterna som är fina utan rost
    kommer jag om vädret håller sig i helgen göra rent innanför skärmkanterna.
    Köra med roststopp,rostkydd och sist body.

  7. #7

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Fredag ska bilen in för uppgradering vevhusventilationen.
    Samt ny växelådsolja + lite annan service.
    Kan väl påpeka att kostnaden för vv på saab går på 3400kr.
    Mekonomen tar 1700kr för samma jobb.


    Sen i vår ska alla liste lackas i bilens färg/utom listerna på dörrarna dom åker bort o hållen ska läggas igen/är väl piggar ? där med som sitter i dörrarna och kan ge upphov till rost.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Rosten på hundbenet är bara toppen av isberget.

    Bakom plåtskarven finns det några överlappande plåtar. Finns det lite ytrost i skarven på utsidan så är det rostkex inuti skarven.

    Har du någon bild på rosten?

  9. #9

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Ingen rost i skarven.
    Har ingen rost på hundbenen.
    Det finns runt dom 2 hålen nedanför benet där listen satt men bara på ena sidan.
    Andra sidan är är hålen fria från rost
    Som jag ser det börjar det runt hålen o sprider sig sen upp mot hundbenet o in mellan plåtskarvarna.
    Hade jag låtit listen suttit kvar så hade jag aldrig sett rosten fören det varit för sent o den hade antagligen gått upp i hundbenet.
    Därför rekommenderar jag alla som att rycka listen o kolla hur mycket det är gånget.
    Sitter listen kvar o man ser rost vid hunbenet ja då är det för sent.

  10. #10

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Granberg85et har nog gått lite för långt på ena sidan så blir att byta ut en a hundbenet i vår.Tur att man känner en plåtnisse spackla lack fixar jag själv.

  11. #11

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Hade bilen inne för service på mekonomen i dag.

    Uppdaterade vevhusventilationen.
    Växellådan fick sig en översyn + ny olja. Vilken skillnad att få i växlarna nu

    Dom utförde även en del saker som jag upptäckte efter som dom inte tog betalt för.

    Smörjde lås gångjärn.

    Fyllde på vätskor.

    Helnöjd med dom/ bra priser.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Granberg85et har nog gått lite för långt på ena sidan så blir att byta ut en a hundbenet i vår.Tur att man känner en plåtnisse spackla lack fixar jag själv.
    Förarsidan då alltså, verkar som att finns det minsta synlig rost alls just i närheten av plåtskarven så har det redan spridit sig innåt. Jag misstänker att det kan börja rosta innifrån pga kondens eller liknande.

    Såg faktiskt en 900 ng för några veckor sedan som verkade rostfri så jag kollade upp regnr. Den hade bara rullat 11000 mil och få ägare. Riktigt ovanligt med rostfria 900, de ska nog till att vara lågmilare.

  13. #13

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Min har gått 13.000 snart och är fin för övrigt/visst lite finns det o det syns så mycket mer på en vit bil.

  14. #14

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Tyckte bilen rykte mer i dag efter vevhusventilations bytet i fredags.
    Röken var varken vit eller blåaktig mer grå.
    Försvann efter en stunds körning.
    Var ner en 2-3 timmar senare o startade upp bilen ingen rök ok
    Bilen står still på tomgång gasar rejält några gånger ut kommer rök grå med en ganska bra skvätt kondens som jag ser det helt ofärgat vatten.
    Gör om igen ingenting kommer ser bra ut
    Kör en sväng till en mack stannar där gör samma sak kommer ingenting varken rök eller något vatten/kollar nivån på glykolen den är bra kollar oljan bra samma nivå som när jag bytte för ett par veckor sedan och ingen vit sörja så långt jag kan se på lock i sticka.
    Kör vidare o gasar på rätt mycket i mellan åt ingen rök vad jag kunde se i speglarna.
    Hemma i garaget på tomgång ryker den inte o när jag gasar ur den ett par gånger ingenting heller.

    Detta att det ryker mer vid kallstart tycker jag har uppkommit efter den nya vv. 6
    Förut rök den minimalt vid kallstart och provade även då att gasa ur den utan utan någon rök kom ut

    Blir inte klok på det här kan det bildas kondens ?
    Är vevhusventilationen rätt satt/tror det efter kontroll/bara en slang som är dragen fel.
    Behöver bilen köras in typ med nya vv ?.
    Kan en backventil vara fel satt ?
    Är det hål i mitt avgas ? låter inget ?
    Turbo ? det låter inget om den vad jag kan höra/ och bilen drar på bra.

    Skumt för bilen drar ingen olja eller vatten och går som en klocka.

    Kör inga längre sträckor med bilen till jobbet är det väl knappt 6 kilometer
    Brukar köra en omväg tror det blir strax över 1 mil
    Kan det bli mycket kondens av det i avgassystemet på grund att det inte blir tillräckligt varmt.Ska kolla i morgon bitti när jag startar bilen

    Ska man byta tillbaka till gamla vv igen ?/ då rök den iallafall inte

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Enligt beskrivningen tror jag att det helt enkelt är kondens i avgassystemet pga varma avgaser och kallt rör, när du har kört en stund blir avgassystemet uppvärmt och torkar ur därav ingen vit rök/ånga.

    Om bilen skulle kasta ut kylvätska borde det bli en ganska kraftig vit rök som inte avtar. Men om det inte minskar varken kylvätska eller olja borde det inte finnas nåt att oroa sig över.

    Att byta tillbaka till en äldre version av vevhus ventilationen rekommenderas inte och den har nog heller inget med saken att göra.

  16. #16

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Var ner till Mekonomen o grillade dom först att ena slangen till vv var fel dragen så det gjordes om.
    Sen efter mycket snack om avgaserna på morgonen vid kallstart som avtar ganska fort är kondens.Turbon pratade vi med om men dom hade inte tid o kolla den ordentligt.
    Men han beskrev hur en turbo som börjar bli dålig better sig,Och det känner jag inte igen på min bil och det tyckte han med.
    Så det känns skönt så jag kan planera annat för bilen framöver
    Betalade inget för en timme i verkstaden det kallar jag service.

  17. #17

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Nu har jag kört saaben ett tag och är bara positiv till bilen.
    Även fast bilen är 6 år äldre än Audin jag hade innan så känns saaben bättre,tystare,skönare att åka i/helst i högre farter.

  18. #18

    Gnällande ljud vid motorn

    Upptäckte detta i går när jag skulle parkera bilen.
    Åkte i dag till Mekonomen men där kunde dom inte faställa vad det kom i från.
    Åkte till biva efter ett par minuter så kom dom fram till att det är multiremmen som ger i från sig det här lite underliga ljudet.Den var inte sliten vet inte vad dom gjorde men nu är ljudet borta. sköönt
    Bilen går kanon bra , riktigt drag i den , börjar undra om den är trimmad , verkar vara en frisk turbo

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Grattis till bilen


    / Mvh Per(Ponken),Tyresö.
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  20. #20

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Tackar
    Var länge sedan jag var så nöjd över en bil.
    Blir nog en SAAB till framöver

Liknande ämnen

  1. Ny inköpt Saab 9-5
    Av nikan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 21:46
  2. Pris på en SAAB inköpt i delar
    Av H-engine i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 22:01
  3. En mkt fin 9000 -86 är inköpt! :)
    Av Micke_Persson i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 17:48
  4. Ny inköpt trimmad Saab med lite små pyssel...(hjälp)
    Av Xnorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 17:41
  5. Saab 99 inköpt
    Av rpracing_old i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •