Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Problem med imma i 9000? Lite förslag på lösningar här! (Bilder tappade)

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Jävla skitpryl. min växellåda som sitter i aluminiumdelen parallellt med motorn måste ha skurit eller någe. Den går fan inte att få att snurra. Motorn funka det har jag testat, och den svarta plastdelen funkar perfekt.
    Blir visst en kostnad på 1600,- iaf då
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Glöm inte heller att imma kan upstå pga, fuktig inredning, ofta på vintern drar man
    med snö in i bilen med skorna.
    Så mina tips är att ställa in en "torrboll" i bilen så minskar fuktigheten i inredning,
    "skaka" ur snön ur sulorna på skorna innan man sätter sig i bilen.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Detta är ett allvarligt problem, lustigt att SAAB inte har åtgärdat detta på någe service tidigare
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av TobiasLundgren
    Jävla skitpryl. min växellåda som sitter i aluminiumdelen parallellt med motorn måste ha skurit eller någe. Den går fan inte att få att snurra. Motorn funka det har jag testat, och den svarta plastdelen funkar perfekt.
    Blir visst en kostnad på 1600,- iaf då
    Det trodde jag också men pga utväxlingen går det inte att vrida växellådan baklänges, min motor snurrade också obelastad men orkade inte dra växellådan. Efter noggrann rengöring inuti själva elmotorn & förvisso även uppsmörjning av växellådan funkade det klockrent.
    Jo, jag tog lös motorn 3 gånger innan jag fick det riktigt bra.

    Hoppas det löser sig, trägen vinner!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Men det går inte att skruva lådan alls, den är precis stum. Motorn går prima. den har gått 30 minuter här på 9 volt.
    Men Växellådan är HELT stum. Dessutom går den INTE att få isär för att smörja.
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Hmmm skummis !!!!!

    När spjället är nere så går ju inte luften genom filtret. Är det inte så att när luften tas genom filtret så tas luften utifrån ?

    Jag satte nu så att spjället står horisontellt så den går genom filtret. Det gör den väl inte när man har spjället lodrätt ?

    Har jag gjort fel nu så måste jag ut och mecka igen För tar man bort motorn så faller spjället automatisk ned till lodrätt läge.

    Rätta mej nu om jag har fel så jag inte gjort bort mig.
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Vart tar luften vägen om spjället står nere ?
    Luften går väl inte genom pollenfiltret ?
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Kan någon förklara alls hur luften ska passera genom pollenfiltret om spjället som sitter bakom är nerfällt

    PLEASE !!!!!
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    ÄH jag bytte motor istället för att krångla. Har föresten bättre bilder på hur motorn sitter än dom som finns på sidan. Jag kanske kan lägga upp dom vid tillfälle. Varför inte göra en FAQ: IMMA i 9000 lösning.
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av TobiasLundgren
    Vart tar luften vägen om spjället står nere ?
    Luften går väl inte genom pollenfiltret ?
    Hejsan, om nu inte något dunder och brak har skett med luftsystemet under 9000-tiden så går all luft genom filtret på alla årsmodellerna. Med spjället väljs om antingen ytterluft eller kupé stängs av från intaget, det blir alltså recirkulation om spjället är vågrätt och uteluft om spjället är nere.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Ni får inte glömma dom fall då värmepaketet läcker och ger en glykol imma som är väldigt svår att få bort.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    42
    Hur åtgärdar man det?

    Vad behövs bytas?
    Do something with your life, its to short!!!

  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Ni får inte glömma dom fall då värmepaketet läcker och ger en glykol imma som är väldigt svår att få bort.

    Det är oxå ett vanligt 9000 fel (det oxå). Å ett ******* irriterande fel o ha inte kul när det luktar glykol i bilen.

    Hade det på min -94 9000 CSE o har samma problem på min nuvarande 9000 en -96:a.
    Bara o byta elementet men det sitter krångligt o tight till. Plus att kylelemetet till ac:n sitter bra ivägen med.

    Delar finns på SP med bra pris om man är medlem i STCS.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    12

    Recirkulationsspjäl

    Tack för den fina bilden på recirkulationsspjället. Men jag är inte så lite korkad vad det gäller bilteknik...
    Så jag undrar helt enkelt:
    Vad heter den där "Gummibiten" som sitter på Recirkulationsspjället. Den gummigrejen har nämligen spruckit på min Saab.

    Hittar inte något recirkulationsspjäll eller liknande när jag letar på Mekonomen eller Biltemas hemsida. I need a name...
    Edrik

    SAAB 9000 CSE 2.0t -98

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Har du kollat på skroten? Du lär nog hitta hela sådana där bra mkt billigare än att köpa nytt, gissar jag.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    För mig får jag lätt imma på vindrutan vid luftblåset mot rutan på förarsidan... Seg imma som är svår att få bort. Bilen dricker även glykol som en svamp, och det verkar inte droppa ut under den nånstans. Är det vårt kära värmepaket som är boven?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    362
    japp.... det är inte helt otänkbart...

    dock får du påpeka för bilen att det faktiskt är giftigt att dricka glykol, och att man inte blir det minsta packad på det...

    en riktig latvariant så här i istider är faktiskt även att ha en torrboll stående vid passagerarstolen.... klart effektivt... kör man bilen på en långtur första gången med torrbollen så är imman ett minne blott...

    och denna lösning funkar på SAMTLIGA bilar... även Smart....
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    168
    Och kom ihåg det absolut viktigaset vid imma på rutorna.
    Om rutorna tvättas av med jämna mellanrum uppstår inte imma på rutorna i samma grad.
    Imma består i regel av vattenånga som får fäste på smutspartiklar och fett som finns på rutorna.
    Lite bilvård skadar inte med jämna mellanrum

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    118
    Det kan även vara värt att kolla ifall det är rostigt i nederkant av rutan och att rutan kan ha släppt, går väldigt enkelt att inspektera genom att från insidan bilen försöka trycka rutan utåt... Har rutan släppt så finns det också imma på rutan.

    Mvh/ Pelle
    Saab Sonett III -74

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    För att väcka liv i denna tråd så gör jag en post.

    Jag har läst alla trådar som handlar om imma i forumet nu och känner att jag behöver lite hjälp.
    Vad jag har fattat gällande återcirkulationsspjället så skall detta gå att försiktigt trycka ned till lodrätt läge och sedan ta av kontakten till själva motorn som styr denna, för att tillfälligt åtgärda problemet med imma i bilen.
    Jag kan inte, utan att vara rädd för att jag skadar ngt, trycka ned det där spjället. Det tog ett tag för mig att fatta vart det satt fast ni via bild visat vart det skall vara. Idag tror jag mig vara säker på vart det är, men kan som sagt inte trycka ned det.

    Jag har även kalibrerat om ACC'n, och vad jag fattar så ger den ingen felkod. Det stod 0 i rutan med svagt ljus för att sedan öka i ljusstyrka medans den gick igenom det den skall.

    Spjället i fråga ligger i horizontellt läge hur mycket jag än försöker påverka den, även vi knappen för återcirkulation via ACC'ns panel. Den verkar helt sonika ha stannat i detta läge.

    SKALL det gå att trycka ned spjället?

    Har även sökt på Bildelsbasen efter begagnade motorer utifall jag måste byta ut den, vilket jag antar efter att ha läst här.
    Vid sökningar där så kommer jag fram till att det är en Boschmotor med Partnr: 0390721005 i Bildelsbasens databas.
    Sökte vidare på nätet och efter 1 timmes surfande hit och dit så kom jag fram till att Bosch egna nummer för motorn är 0 390 721 005 alternativt 0-390-721-005.
    Letade vidare efter en bild för att bekräfta att det är rätt motor och hittade denna:



    Siten som hade den har denna länk:
    www.car-stuff.com

    Mina efterforskningar gör att det verkar som att jag har hittat rätt motor och partnr hos Bildelsbasen, men jag vill bara ha bekräftat att jag har gjort en "Bullseye".

    Jag vet att LM har pillrat sönder en och fått igång den igen. Han kanske kan bekräfta alternativ förneka om det är rätt motor?

    Tack för att ni orkade läsa igenom mitt inlägg ifråga och att det kanske kastar ett ljus över problemet, men dom frästa frågorna är:

    1. Skall jag kunna trycka ned spjället utan större kraft för att temporärt åtgärda problemet med imman?
    2. Är det rätt motor i Bildelsbasen som jag hittat?

    //Jimmi
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •