Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Re: Problem med imma i 9000?? Lite förslag på lösningar här!

Citat Ursprungligen postat av svartakatten
    Har varit och skruvat med mitt spjäll idag
    Spjället rörde sig inte en millimeter, så jag tog lös motorn så spjället rammlade ner till friskluftsläge. Provkört bilen och imman verkar vara borta Började felsöka motorn och kablage. Motorn fungerar på arbetsbänken när jag matar 12v till den ,verkar stark.
    Kollade strömmen i kontakten i bilen,ca11v när jag öppnade/stängde spjället via ACC panelen. MEN när kontakten pluggas in i spjällmotorn händer ingenting Är det kanske för lite ström till motorn? Vad är nackdelen om jag skiter i allt och kör med öppet spjäll och spjällmotorn omonterad.
    Skruva isär motorn och gör rent från koldamm. Jag hade exakt samma problem men det har funkat i sex år nu.

Om du kör med spjället öppet jämt kommer du att troligen få in mer och mer fukt i bilen när den står parkerad. Har för mig att Presho hade nån trovärdig teori kring detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Citat Ursprungligen postat av LM
    Har varit och skruvat med mitt spjäll idag
    Spjället rörde sig inte en millimeter, så jag tog lös motorn så spjället rammlade ner till friskluftsläge. Provkört bilen och imman verkar vara borta Började felsöka motorn och kablage. Motorn fungerar på arbetsbänken när jag matar 12v till den ,verkar stark.
    Kollade strömmen i kontakten i bilen,ca11v när jag öppnade/stängde spjället via ACC panelen. MEN när kontakten pluggas in i spjällmotorn händer ingenting Är det kanske för lite ström till motorn? Vad är nackdelen om jag skiter i allt och kör med öppet spjäll och spjällmotorn omonterad.
    Skruva isär motorn och gör rent från koldamm. Jag hade exakt samma problem men det har funkat i sex år nu.

Om du kör med spjället öppet jämt kommer du att troligen få in mer och mer fukt i bilen när den står parkerad. Har för mig att Presho hade nån trovärdig teori kring detta.
    Ok kanske bäst att göra ett försök med spjällmotorn. Tack för svaret.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Några bilder jag sparat:

Jag fick dock riva mer än så och ta isär hela motorn för att kunna göra rent från koldamm och rensa "kommutator och lamellerna"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Plockade ut motrorn från växelhuset och blåste rent,tyckte inte det var så smutsigt. Har inte monterat i bilen ännu.Kanske smart att ta isär och rengöra grundligare tex med tryckluft. Motorn verkar ju funka bra och känns stark när man provkör den löst på arbbänken.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Kanske smart att ta isär och rengöra grundligare tex med tryckluft. Motorn verkar ju funka bra och känns stark när man provkör den löst på arbbänken.
    Vet inte om det är lönt att jag upprepar mig ännu en gång men OK då:
    Min motor kändes också stark och fungerade på bänken men orkade inte röra spjället trots detta.
    Efter att antal demonteringar och återmonteringar fann jag det för gott att öppna även själva elmotorn och göra rent ordentligt från det koldamm som delvis kortsluter och stjäl effekten.
    9000 2.3t A50 -97

Grym tråd, ska själv börja åtgärda problem med imma på min nyligen införskaffade 9000CS (-95). Däremot tycks det första bilden i det första inlägget ha fallit bort, och den andra bilden går inte att förstora (man kommer bara till ett imageschack, som inte tillåter förstoring).

Går detta att ordna så även jag ser var jag ska kolla för att koppla ur recirkulationen?

Hälsningar,
    Björn Johansson

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008

Jag har precis fixat till mitt recirkulationsspjäll efter att ha haft problem med imma i 3 år.
    Min spjällmotor var stendöd. När jag mätte impedansen mellan polerna i elkontakten var det ca 6 ohm. Det skall vara ca 50 ohm. Jag plockade isär motor + växellåda så jag kom åt där kolen sitter. Det hjälpte inte att blåsa lite. Däremot kunde man se att det låg koldamm i de 2 spåren på axeln där kolen ligger an och helt enkelt kortslöt. Petade bort dammet i spåren med en liten skruvmejsel. Då blev det en viss upphöjning så att det lät när axeln roterade. Försökte "slipa" axeln genom att snurra på den och samtidigt trycka mejseln mot. Då blev det tyst. Uppmätt impedans efter rengöring av spåren är ca 50 ohm.
    OBS! Om man plockar bort motorn från metallhuset, vilket egentligen inte behövs för att göra rent, så måste man hålla koll på hur den satt. Monterar man den "bakvänt" så går motorn baklänges och då blir funktionen inverterad. Jag lyckades med det :-) Var bara att göra om och göra rätt.

Har nu monterat den i bilen och spjället funkar perfekt. Ingen imma de 3 senaste dagarna när det har varit sånt väder där jag tidigare fått imma på alla rutor.

Helt original
    Reg.datum
    feb 2003

Är det den mjuka gummiflärpen?
    Hittar inget annat "spjäll" på min...
    Eller är det som en lucka mot torpeden under flärpen.. den står isåfall plant mot torpeden som en stängd lucka man har svårt att se skarvarna på...
    Det suger luft ur bakventsen vid bagageluckan, är det stängt då??

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008

Spjället sitter under kupeluftfiltret. Ta bort locket som syns i framkant av bilden "nedanför" den blåa rektangeln på bilden. Lyft ur kupefiltret så ser du spjället i botten.

Helt original
    Reg.datum
    feb 2003

Va? sitter det i botten i den lådan då? hade ur filtret också och lyste och kollade där i men såg inget spjäll, min e en 94 med ac.

Kan man öppna spjället genom lådan för filtret också?
    Antar det skall blåsa ut ur ventilationen vid bakrutan när fläkten är på.

Finns ingen 3D ritning eller något man ser hur det ser ut?

Förresten borde inte spjället fastna i öppet läge oftast då man sällan kör på recirkulationsläget..?

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008

Om spjället tar luft utifrån så pekar spjälluckan neråt, och då syns den inte så tydligt. Men då är den i det läget där det inte bör bli imma=öppet.

Man öppnar spjället genom att först ta bort filtret. Sedan kan man trycka med tex en
    planka. Det går ganska trögt och spjället flyttar sig långsamt eftersom det är så låg utväxling på spjällmotorn.

ACC kör spjället vid start, så den kan ändå fastna i stängt, eller mer troligt halvstängt läge.

Gick inte att trycka ner recirkspjället utan att förstöra det för mig. Kugghjulen i den lilla växellådan låser all rörelse från spjällaxeln.

Förslag arbetsgång för att ta ut, renovera eller byta recirk spjällmotor:

1. Skruva bort stora plastlocket över värmepaketet, lossa spolarslangen
    2. Skruva loss locket över förångaren och ta bort kupéluftfiltret samt vattenledningslisten alldeles bakom. Nu syns spjället tydligt...
    3. Dra bort stora gummilisten till motorutrymmet.
    4. Skruva loss "torpedfiltmattan" och flytta den några cm fram mot insuget. MAP-givaren på turbobilar bör dras upp/loss innan för att inte skada ledningarna till den.
    5. Lossa förångarpaketet som sitter med 2 st torx-skruvar, en i framkant och ungefär där kylrören ansluter till förångaren.
    6. Lossa plastbygeln över kylrören och dra ur kylrören uppåt någon cm ur hållaren samt även hållaren vid styrservobehållaren.
    7. Flytta hela förångarpaketet några cm framåt och aningen uppåt. Gummitätningen till värmepaketet med luftfördelaren klarar detta.
    8. Nu går det lätt att skruva loss de två mutterskruvar (8mm hylsa) som håller fast spjällmotorns fästplatta och därefter lirka ur spjällmotorn inkl fästplattan och lossa elanslutningen. Kom ihåg om spjället var öppet eller stängd och axelns läge så att återmontering kan göras på motsvarande sätt.
    9. Byt elmotor eller skruva isär allt och rengör kommutatorns kolbana, särskilt viktigt kratsa ur de fyra spåren så det blir helt rena från kolrester, t.ex. med spetsen på en grov säkerhetsnål. Elmotståndet i motorn ska vara ca 50-100 ohm, inte lägre.
    10. Vid återmonteringen är det bl.a. viktigt att kontrollera kondensvattenavloppet från förångarpaketet fungerar och det inte är fullt med småskräp längst nertill där kupéluftfiltret ska sitta. Avloppsslangen vid nippeln nertill på förångarpaktet under gummiringen mot värmepaktet får inte vara klämd och "avloppstuberna" som syns underifrån bilen får inte vara igensatta med skräp.
    --- Chips é gott gott ---

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Medlem#
    -
    How to Stop Car Windows Steaming Up , slå in det på you-tube , Med vänlig hälsning B....

Liknande ämnen

1. Ang. problem med imma i 9000
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-01, 21:44
  2. ny stereoenhet i saab 9-5, ideer/lösningar/förslag?
    Av blinksan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-06, 09:15
  3. Problem med imma i min 9000 -97
    Av Virrann i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 20:20
  4. Problem med Acc sabb 900 -97, Förslag till lösningar?
    Av jaegarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 10:45
  5. Problem med imma i 9000 -97
    Av Andreas O i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 22:07

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg