Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kan man ta bort Airbag utan att få anmärkning hos SBP? NG900 -97

  1. #1
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99

    Kan man ta bort Airbag utan att få anmärkning hos SBP? NG900 -97

    Som rubriken lyder. Hur går man till väga om jag skulle vilja ta bort alla airbags, bältesrullar och SRS enheter i min bil men samtidigt vill ha blankt papper i besiktningen? Ska den typas om på något vis och ska styrenheten programeras om till utan airbag o.s.v. Jag har en Saab 900ng turbo -97

    tacksam för svar

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eftersom din bil är av 97 års modell så är den "helbilsgodkänd" och med andra ord omöjlig att ändra på laglig väg. Enda möjligheten är i så fall att du lyckas få igenom den som ombyggt eller hemmabyggt fordon genom SFRO och det är en rejält stor apparat för att lyckas med, om det ens går.
    Först: varför vill du bli av med dessa grejer? Bygger du banbil?

    Nu är det ju inte tillåtet att uppmana till lagbrott här på forumet, men man kan ju tänka sig att du monterar bort bältessträckarna, det kommer aldrig besiktningen upptäcka ändå, de lyfter ju inte på några paneler. När det gäller airbag i ratten så kommer du vara tvungen att ha något som ser ut som en airbag (och som är märkt) och enklast är ju att köra med originalratten men med tömd airbag. Sen kan du koppla bort allt vad airbag-el heter och koppla airbag-lampan tillsammans med motorlampan så bör inte besiktningen upptäcka något.
    Detta gör ju alltså bilen inte till laglig för det, men den torde gå igenom besiktningen utan anmärkning.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tror faktiskt det finns legal kryphål.

    Saab har haft en urkopplingssats för urkoppling av förarairbag på 9000, och med denna följer ett klistermärke "Driver airbag disconnected". Rimligen betyder det att detta är tillåtet åtminstone på vissa marknader (jag är inte klar på hur det är i Sverige, men jag är säker på att det inte blir enkelt att förklara på en svensk besiktningsstation). En sådan bil bör vara Ok att ta in som flyttgods, eller från annat EU-land som tillåter detta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Instrumentbräda med/utan passagerar-airbag
    Av gurenius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •