Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: vanligt med strulande bakbroms ? 9-3 08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744

    vanligt med strulande bakbroms ? 9-3 08

    bytte skivor och klossar i bak på sc ,n i höstas alt var frid och fröjd
    det har även sett bra ut på skivorna tar jämt ,mm

    härom dagen tyckte jag det lucktade lite bränt gummi typ vid däcket bak hissade upp sidan och snurrade på hjulet och det låg på lite eller ja bitvis men dock inte så mkt tycker jag att det skulle ge bränd doft ifrån sig. fine
    rev ner oket kollade över alt rengjorde och monterade alt igen märkte idag igen det lucktar lite bränt gummi (ska hissa upp och kolla i morgon)
    brukar oken ge sig ? handbromsen funkar ju som den ska med
    tanken slog mig att det kanske är dom är ju alu ok i bak har 292 skivor
    9-5 2.0t 08 biopower

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Jag upplever också att de bakre ng9-3 bromsarna "kärvar" förhållandevis snabbt, så bromsklossarna ligger på mot skivan. Verkar kräva tillsyn & rengöring samt smörjning ganska ofta. Är väl klossarna som fastnar, rost & smuts?, upplever jag det som. Men kan ha fel. Jag har 292mm.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 838
    Medlem#
    4458
    Jo, så är det nog. Men är det egentligen någon större skillnad mot andra bilar?

    Bakbromsarna används ju verkligen inte mycket i normal vardagstrafik, utan mera mer om man kör med tung last. Det gör ju att dom nästan aldrig får jobba rejält. Resultatet blir ju att dom kärvar ihop. Men så uppfattar jag att det är på dom flesta lätt lastade familjebilar med skivbromsar bak.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Helt rätt. Öppna flytande bromsar bak är ett gissel i vårt klimat. Men jag upplever det som att mina ng9-3 bakbromsar kinkar något mer än andra bilar jag haft. Men visst, det är likväl vanligt förekommande på andra fordon. Ett problem är väl att man numer har ganska luftiga alu-fälgar även på vintern, förr var det mer täckta plåtisar, som skyddade mer.

    Jag märker skillnad på min 9-5, drar man släpvagn så är bakskivorna helt plötsligt rena & fina. Så visst gör last i de bakre regionerna nytta.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har aldrig haft det här problemet med ng 9-3. Kanske beror på att jag regelbundet motionerar bromsarna? Gör då en ordentlig inbromsning från typ 90 så att även bromsarna där bak ska gå i. Får ju bort den fula rosten på skivorna också.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Jag kör mycket & motionerar med hårda inbromsningar, samt rycker i handbromsen under färd ganska frekvent, för att motionera mekaniken. Men det hjälper inte. Sist jag bytte bromsklossar så satt de som fastsvetsade i oket/hållarna. Så det är nog där problematiken ligger, att beläggen fastnar. Smorde upp allt rejält & bytte även till nya originalbromsok. Men det har börjat gå trögt nu ca ett år efter. Skivorna rostar dock inte för mig. Det är beläggen som kärvar fast. Får nog slipa ner lite på "vingarna" på beläggens plåthållare nästa gång jag har dem nere, för att ge mer spel för beläggen mot okets & okhållarens glidytor.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744
    fick slipa vingarna som du skrev en del när jag monterade för säkerställa att dom gled bra.. det vist att dom kräver skötsel det vet jag men 3 månader bara inan dom krånglar?
    skivorna bak blir rena o fina vid lite hårdare inbromsning körning brukar se till så dom får det emellanåt även jag

    - - - Uppdaterad - - -

    men som sagt knepiga är att det lucktar inte brända bromsa ytan mer bränt gummi typ kör ju lagligt får jag säga med skillnad om en legat på som en f1 förare då hade jag förstått bränt gummi men kanske är mina mjuka vinterdäck som doftar?
    9-5 2.0t 08 biopower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744
    är det nya ok som gäller för att få i ordning på det ?
    9-5 2.0t 08 biopower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Medlem#
    11022
    Det finns de som inte använder någon fett alls när de monterar klossar (jag)
    Tanken är att fettet binder ihop med bromsdammet och gör att det kladdar ihop. Jag brukar inte ha problem med skrikande bromsar.
    sedan brukar jag se till att alla ytor som klossarna ligger i mot är renslipade + att jag när jag tvättar bilen så sprutar jag vatten med tryck rakt på oken så att de sköljs av.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973
    Jag har bytt ganska många bromsok bak på NG9-3. I vissa fall räcker det att göra rent bygeln och beläggen, men om kolven eller handbromsarmen kärvar så slutar det oftast med byte.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744
    hanbromsen funkar men klart svårt och veta om den kärvar men släpper ju och bilen rullar lätt
    9-5 2.0t 08 biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744
    beställde 2 st nya ok från maptun får byta i helgen och hoppas det löser problemet
    då jag rivit i det idag och det ligger på ytterst lite då det är nya skivor belägg sen 3 månader tillbaka är väl så det är skit inanför packboxen till kolven som gör det kärvar när den är längst in då alt annat är nytt
    9-5 2.0t 08 biopower

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744
    bakbromsarna funkar nu perfekt ligger inte ann eller nåt dock kar står det att det doftar lite bränt gummi ibland inte jätte mkt men märkks om man går runt bilen i bak typ vad kan de vara? är hjullagren inkappslade kan de va dom ? alt snurrar fint och inga glapp vad jag kan känna

    kan det va så enkelt att det är vinterdäcken?
    9-5 2.0t 08 biopower

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    491
    Medlem#
    12744
    ingen som har nån teori?
    9-5 2.0t 08 biopower

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •