Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: 9000. Från härk till... heltimrat.

  1. #1
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050

    9000. Från härk till... heltimrat.

    Köpte mig en 9000 i somras för att infria en barndomsdröm då far hade en och det var den bekvämaste bilen jag någonsin suttit i.
    Det var en tvånyansröd, vinröd och rost, 2.3T -95 med tygstolar, bortrostat golv vid passagerarsätet, värdelösa bromsar och fler elfel är hästkrafter, inte nådigt då jag tror den var trimmad, som jag åkte fram och tillbaka till Boden med under min militärtjänst.

    Elfelen löstes allt eftersom tiden gick
    När den slutade bestämde sig bilen också för att kasta in handduken och fästet till remspännaren rämnade.
    Och jag skulle vara strandad där uppe en vecka för att verkstan skulle få tid och de delar som behövdes för att åtgärda felet, så jag bytte bilen mot en tågresa hem med en kamrat som stannade kvar där uppe.

    Klarade mig därefter ungefär en vecka med min Impreza innan jag köpte en ny 9000 -98, en silvrig A50 med Aeromotor, nära perfekt skick på insidan, skinnstolar och bortrostade framskärmar den här gången.



    Trots att den här var i långt mycket bättre skick så var fellistan fortfarande bra lång:
    • Div bussningar
    • Handsfackslucka lös ena sidan X
    • El-antenn kärvar
    • Pilotstolar
    • Armstöd
    • Rostlaga
    • Rostig skruv nummerplÃ¥t X
    • Fläktar bakdörr lÃ¥ter X
    • Avgasupphängning X
    • Blinkers med back X
    • Bälte passagerarsidan vridet
    • Brytare innerbelysning ärgade X
    • Övre bromsljus rostiga kontakter X
    • Belysning elhisspanel X
    • Belysning elhissknapp bak X
    • Termostat
    • Vakuumslangar X
    • Framskärmar
    • Främre kofÃ¥ngare felmonterad
    • Lastgaller
    • Byta rem X

    De med X är alltså åtgärdat.

    Började kolla runt efter pilotstolar och de enda som fanns då var 90 mil bort enkel resa så det var jag måttlig intresserad av, det var 45 för att hämta bilen och det tur och retur är gränsen på vad jag vill köra på en/två dagar.
    Såg då att det fanns en ganska billig bil relativt nära, bara 30 mil, med både pilotstolar, armstöd, fräsigare stereo och annat användbart så tänkte "Vafan lika bra att ta den istället för att köpa allt löst, det är ju till och med förpackat redan. Går ju att sälja av den sen också så blir det billigt."

    Sagt och gjort, så min tredje 9000 blev en blå A50 -97, trimmad 2.3t med icke-fungerande magnetventil, brända drivdon, 34 000 mil på mätaren, en blank servicebok, ett tillräckligt glappt växellådslänkage för att man ska vara tvungen att lyfta backspärren för att få i femman, xenon i halvljuset, dålig koppling och allmänt rutten inredning bortsett från stolarna och armstödet, dvs det jag var ute efter.

    Fellistan här är nästan skrämmande om inte annat dyr:
    • Motorfäste X
    • LÃ¥s VF justera
    • Termostat X
    • C-lÃ¥smotor HF X
    • Lysen skelar
    • Styrspak ryggstöd X
    • Blinkersspak sladdrig X
    • Belysning ACC X
    • Belysning musbio X
    • Belysning elhisspanel X
    • Div annan belysning X
    • Div elfel pictogram /
    • Magnetventil T7 X
    • El-antenn
    • Fläktar bakdörr lÃ¥ter X
    • HÃ¥l downpipe
    • Handtagspanel HB X
    • Solsensor sprucken X
    • ABS-givare HB X
    • Belysning bagage

    Har glömt hälften på båda bilar.

    Så, bestämde mig för att ställa av den silvriga och göra i ordning den över vintern och köra blå.
    Lagade lite rost, åtgärdade de flesta småfel och drog el för främre backljus. Bytte även drivsteg och mv på den blå till T7-mv, med programmeringshjälp av Mokko J här.

    Var däremot inte speciellt uppmärksam när jag satte dit magnetventilen och såg inte att C och R var växlade mot T5-mv så den överladdade friskt, märkte senare att den börjat dricka glykol och misstänkte att jag blåst topplockspackningen.
    Så som det är nu är den silvriga ute på vägarna igen och den blå står utan topp då den är på planing för tillfället.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2017-05-02 klockan 06:40.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  2. #2
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050

    Topplockpackningsbyte

    Det här tar sin lilla tid eftersom jag inte riktigt vet vad jag håller på med, men det går framåt.

    Bilder:

    Rentâ„¢


    Det är tydligt att förra ägaren tog väl hand om sin bil.




    Jag hatar dig, totalt omöjlig att få bort utan att ta bort pinnbultarna också eller ta bort turbon som jag inte heller hade någon lust med. Och givetvis gick två av bultarna av, någon mm in i blocket.


    Den må vara genomrutten men den var ändå hel så det var inte här glykolen rymde. Det som lossnat gjorde det när jag lyfte toppen.


    Ah! Där var felet, det har läckt in genom insuget, dessvärre märkte jag att jag hade värmeplattor så jag behövde skaffa en till packning.


    Fantastiskt skick... Funderar fortfarande på att smälla in den i min Fe 35 istället om bilen skrotas.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Jahaja så du har lagt upp en tråd också, blir väl att man kikar in här då och då och ser vad för tok du har för dig då!
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Jovars, tänkte kunde vara underhållande att skriva av sig. Och eftersom det är min tråd kan jag vara så OT jag vill, vilket kan komma till hands.

    Kom på att jag gjort lite (mycket) mer så här är en sak till.
    När jag köpte bilen funkade inte höjdregleringsmotorn på höger lykta, så antog att motorn var kaputt så jag bytte till mig en ny hel lykta och lite annat bös av Mokko för en uppsättning framlyktor till 900, fungerade fortfarande inte så testade motorn på andra sidan och där funkade den fint.

    Elfel alltså Försökte mig på att testmäta kontakterna men fick inte fram något vettigt resultat så sket i det och ställe in lyktan så den lyste rätt och lämnade det så.

    Det gick någon månad tills alldeles nyligen så jag körde halvt i diket och pajade fronten, så det behöver också fixas, och när jag låg under och kollade skadorna såg jag att kontakten till lykttorkaren var lös, såg att den var likadan som kontakten på reglermotorn och att färgerna vid torkaren stämde med de som var kopplade till motorn. Eureka! Felet på justeringen var funnet! Helt enkelt fel jävla kontakt, så simpelt att jag aldrig tänkt på det eller att leta efter det.

    Satte det rätt och som tack går motorn, och går, och går och sen pekar lyktan rakt ner och vägrar gå att justera upp igen utan bara mer neråt, det var även här jag märkte att den drar glykol så det blev en massa saker att fixa direkt som alla är ganska viktiga.

    Toppen är som sagt väck så glykolläckan är snart fixad. Lyktmotorn fick jag efter massa svordomar och smörj att gå med på att göra som jag vill och front har jag fortfarande inte så det är den kvar.
    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2016-02-23 klockan 22:02.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  5. #5
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    En till historia, en kort den här gången som handlar om dekaltrimmade bromsar.

    Jag såg för inte allt för länge sedan PhoeniX konceptet, för säkert inte första gången men jag har glömt bort de tidigare, och blev kär i dens bromsljus med flygplanet och ville ha det på mina bilar också.
    Sagt och gjort, efter att ha diskuterat med far hur det skulle göras kom vi fram till att det skulle skrivas ut i negativ av en branschkollega till honom.
    Problemet var bara att då måste jag ha en mall eller ritning. Dags att hämta stora teckningslådan och rita av och förstora från en bild av PhoeniX, skära ut den, se att den var för stor, komma på att det ändå var onödigt då jag ändå måste göra det i CAD för att få en användbar fil för skrivaren.

    Skaffade nåt CAD-program och gjorde planet där, gick fort då jag redan hade alla mått och vinklar, skalade ner det 5% för att det skulle få plats på bromsljuset och skickade för utskrivning.
    Fick efter någon dag hem negativen färdiga för att fästas på lyktorna, lyktorna var däremot inte färdiga utan fick slipas och poleras först för att det skulle vara plant nog.
    Första blev föga förvånande ganska misslyckad då den blev lite sned och jag skar på fel ställe så det blev en glipa i kanten, andra är utmärkt och åkte på finbilen. Resultat:
    Små bilder för att du inte ska tjuvkika utan att läsa.
    Ve8Wk3s.jpg

    7bJx7eX.jpg

    Säkert olagligt.

    7 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  6. #6
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050

    'Tis alive!

    Så nu är den ihopskruvad och fungerande, och vad jag sett verkar det tätt nu, så efter '????' kommer visst 'Profit!'. Internet hade rätt igen, vem hade kunnat ana det?

    NÃ¥gra fler bilder:



    Nästan rent nu ju, bra grejer.


    Undrar var du kommer från?


    Enda problemet jag hade var att det här aset till vevhusventilationen rämnade så fick åka på skroten och skaffa en hel. 50 spänn när Speedparts tar lika mycket för bara nippeln tycker jag är prisvärt. (Har för övrigt fortfarande inte fått den jag beställde för någon månad sen av dem, nu behöver jag den inte så skit samma.)
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  7. #7
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 509
    Medlem#
    5254
    Hade jag varit du så hade jag dragit en vanligt slang istället för den där vevhusventilationen.. Kopplat bort och pluggat spjällhusvärmningen oxå

    Jäklars vad ren ventilkåpan blev bra gjort!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  8. #8
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Skaffade som sagt en "ny" på skroten och satte dit, så det är kvar i originalutförande. Dessutom var den enda andra slangen jag hade vanlig gårdsvattenslang och det skulle säkert bli skit.

    Kåpan hade jag varken ork, lust, möjlighet eller grejer till att göra ren själv så den åkte med toppen till Motorrenovering i Ljusdal och tvättades där för alldeles för många kronor. Har nu lagt ut mer än inköpspriset på den bara för att få den att fungera, dyra stolar det där.

    Någon som vet någonstans att renovera/klä om läderstolar? Nära Hudik/Sundsvall.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  9. #9
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050

    Länkarmsbussningar

    Fick nedslag på att hållarna till länkarmsbussningarna hade ruttnat bort på blåbilen när jag hade den på service förr, så bestämde mig för att ta tag i det nu.

    Nya hållare och bakre bussningar inköpta med lite annat smått och gott så satte jag igång med att få bort de gamla.

    WP_20160301_12_26_17_Rich_LI.jpg
    Kanske var dags att byta ändå.

    Allt hade såklart rostat fast ordentligt men lite krypolja löser det mesta, utom det allra jävligaste.
    WP_20160301_12_26_01_Rich_LI.jpg

    WP_20160301_12_31_55_Rich_LI.jpg
    Det vill ju gärna gå bra eller hur det nu var man brukade säga.


    Så som det är nu ligger det på is igen i väntan på nya krängstag, och att jag letar reda på en 16s nyckel.
    Alternativt kapar jag skruvarna på första bilden och sätter i nya då det ändå har rostat bort och muttrarna blivit runda.

    I övrigt har jag något missljud på den silvriga som kommer när jag har väldigt lite gas och valfri växel över tvåan.
    Hörs bäst på femman runt 90 med svagt medlut och precis så mycket gas att den fortfarande precis tappar hastighet. Jag har intalat mig själv att det kommer från vänster sida, drivknut?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2016-03-02 klockan 11:51.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  10. #10
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Fick hem nya krängstag och smällde i dem av bara farten så inga bilder på det, blev nya fina med PowerFlex. Tog även bort rosten från armstödsfästet och lackade om det så nya fina bussningar överallt och mindre rost i bilen, win!
    Fick även bort knapphålsläckan på downpipen så nu är det tätt också.

    Ska besiktiga på onsdag så får se då om det är något mer som är skit. Tror inte det, men man vet aldrig med den där bilen. Får hoppas jag kommer ihåg att rycka mv'n bara.

    I övrigt ska jag på skroten och fixa lite fler delar, ny grill utan lacksläpp i kromen, fungerande bagagelyse och några grejer till bakluckans lås så det fungerar som det ska. Kommer säkert på något mer roligt när jag är där, brukar alltid bli så.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Skaffade som sagt en "ny" på skroten och satte dit, så det är kvar i originalutförande. Dessutom var den enda andra slangen jag hade vanlig gårdsvattenslang och det skulle säkert bli skit.

    Kåpan hade jag varken ork, lust, möjlighet eller grejer till att göra ren själv så den åkte med toppen till Motorrenovering i Ljusdal och tvättades där för alldeles för många kronor. Har nu lagt ut mer än inköpspriset på den bara för att få den att fungera, dyra stolar det där.

    Någon som vet någonstans att renovera/klä om läderstolar? Nära Hudik/Sundsvall.
    Det allra billigaste är att hitta fina beggade, handlar om hundralappar😊

  12. #12
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Hundralappar för pilotstolar? Nu är det något som inte stämmer här...
    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2016-03-07 klockan 07:32.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  13. #13
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Snabb uppdatering för att jag tycker det är kul.

    Hitta vad som är nytt.
    WP_20160307_17_15_39_Pro_LI.jpg
    Det enda bra med en silvrig bil är att silvertejpade skärmar bara ser förjävliga ut och inte helt åt helvete.

    Inte för att gnälla men det är ganska™ trångt i garaget.
    - "Vill du kunna gå krabbgång framför eller bakom bilen?"
    - "Jag vill gå normalt!"
    - "Nope! Omöjligt."
    - ""
    WP_20160305_13_10_19_Pro_LI.jpg

    - "Vill du kunna öppna dörrarna helt också?"
    - "Ja?"
    - "FÃ¥r du inte!"
    - ""
    WP_20160305_13_10_33_Pro_LI.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2016-03-07 klockan 21:38.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  14. #14
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183
    Om det är någon tröst så blir det inte bättre med dubbelgarage - lika trångt med massa prylar och 2 bilar inne samtidigt :-P

    Kul att se projekt med räddande av bilar :-)

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #15
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Därför jag hade tänkt mig traktorgarage, 13x10m invändigt, bor ju ändå på en bondgård, kan sätta det på lantbruket också å spara in momsen.
    Då kanske det går att få in alla maskiner och samtidigt kunna komma fram.
    • Traktor 1 + timmervagn 11x3m
    • Traktor 2 + gräsklippare + hoj ~10x2m
    • Bil 1 + bil 2 11x2m
    • Bil 3 + bil 4 11x2m


    Går precis, sen är det bara att bygga skiten för några 100 000... som jag inte har.

    Från runkbilsavdelningen:
    Den blå är fortfarande en bilfan, kom precis tillbaka från besiktningen och 3 tvåor att ta hand om.


    Bortförklaringar:
    Strålkastaren bara var lite sned och de hade inte verktyg i rätt storlek för att rikta om den rätt.
    Skylten ser faktiskt ut som skit, extra illa nu när den är smutsig.
    Bromsen tar ju bra! Är ju bara halva ytan på den som används då det var rostkant på den förr som jag slipade bort, lite väl mycket så nu är det konkavt där.

    I övrigt märkte jag att dimljuset bara fungerade på högra sidan, och det slocknade inte om man drog säkringen, eller relät, och det går ingen ström fram till vänstra sidans uttag heller. Hatar fortfarande elfel.
    Såg även att min t7-mv adapter gått sönder så den måste lagas, bara skit med allt.

    Frågan nu är ju om jag ska gå full retard och bygga banbil av bilfan (den heter så nu) och skaffa riktiga sportbromsar o grejer (kopplingen är också snart slut) eller snåla och sno en bromsskiva från den silvriga och sätta dit under bes, den "dåliga" tar ju som den ska ändå, behöver bara nötas in lite.

    Från avdelningen "Good news!":
    Var och skaffade lite trevliga delar på skroten i måndags.

    Nya helt rostfria framskärmar till den silvriga.


    Nu tänker du säkert:"Vänta här nu, de där skärmarna är turkosa..." Svaret på det är. Yup, det är de, men de är rostfria och jag hittade inga silvriga, inte för att jag letade speciellt noga heller.
    De stod och var fina på skroten när jag var där och köpte ny grill och lite annat bra att ha.

    Och en ny front till bilfan.


    Vänstra hasplåten ligger nånstans.

    Allt som allt gick skärmar och front på 1500kr, och en timmes demontering jag fick göra själv då de ville ha 700 för det och snåltarmen slog knut på sig själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  16. #16
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050

    Lite mer backningstrim såhär på kvällen.

    Har fått tag i en automatiskt avbländande backspegel som jag håller på att smälla in i finbilen.
    Oklart varför då jag aldrig varit särskilt imponerad av dess funktion, bräcka resten av familjen då de inte har sådana högteknologiska lyxigheter i sina prolvagnar kanske.

    WP_20160309_17_22_49_Pro_LI.jpg
    Hade jag vetat att det var såhär mycket pill med att få loss den gamla hade jag... nog gjort det ändå, enda jag ångrar är att det kliar så förbannat av takets material.

    A__8E7C.jpg
    Någon som vet vad den här sladden är bra för? Går in i originalspegeln och gör vad? Andra änden ger 0.2v när bilen är nystartad och det är ingen kontakt mellan polerna i spegeln. Mikrofon? Antenn?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  17. #17
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Har fått tag i en automatiskt avbländande backspegel som jag håller på att smälla in i finbilen.
    Oklart varför då jag aldrig varit särskilt imponerad av dess funktion, bräcka resten av familjen då de inte har sådana högteknologiska lyxigheter i sina prolvagnar kanske.

    WP_20160309_17_22_49_Pro_LI.jpg
    Hade jag vetat att det var såhär mycket pill med att få loss den gamla hade jag... nog gjort det ändå, enda jag ångrar är att det kliar så förbannat av takets material.

    A__8E7C.jpg
    Någon som vet vad den här sladden är bra för? Går in i originalspegeln och gör vad? Andra änden ger 0.2v när bilen är nystartad och det är ingen kontakt mellan polerna i spegeln. Mikrofon? Antenn?
    Den kabeln är till antennen för c-lås/larm fjärrkontrollen.

    //Konrad S.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Ah! Kan vara bra att behålla den då.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  19. #19
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    286
    Medlem#
    11050
    Nu är spegeln på plats och funkar utmärkt utom backfunktionen som jag inte fick till att fungera.

    WP_20160310_18_59_30_Pro_LI.jpg

    Lämnade kontakten lös mellan taken efter att jag testat mottagningen utan resten av antennen från spegeln och varit nöjd med det.

    WP_20160310_12_14_40_Pro_LI.jpg
    För att lampan som sitter bakom originalspegeln ska gå att få på måste man slipa lite på nya spegeln. Inringat på bilden, klumpen är normalt "mycket" större och har fel vinkel så det passar inte. Lite färg sen (helt i onödan då det inte syns och är aluminium) så är det bra.

    WP_20160310_12_14_20_Pro_LI.jpg
    Var även tvungen att slipa lite på lampan då det nya fästet var lite bredare. Sätt sen lite lim högst upp för att få det att sitta lite säkrare.


    I övrigt så är här en bild på vad bra det är med backljus i blinkersen fram.
    WP_20160310_19_00_06_Pro_LI.jpg

    Det är kolsvart i garaget annars och enda som lyser på bilen är back- och p-ljus.

    Mer övrigt så har jag problem. Det är nu den silvriga som står och latar sig i garaget, och det enda felet med den är att den är rostig.
    Bilfan är jag snart klar med vad jag kan göra, och den silvriga behöver ingenting annat än rostlagning. Sen då? Bygga riktigt garage så jag kan fortsätta på bilfan? Lackbås åt silvriga?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  20. #20
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Därför jag hade tänkt mig traktorgarage, 13x10m invändigt, bor ju ändå på en bondgård, kan sätta det på lantbruket också å spara in momsen.
    Då kanske det går att få in alla maskiner och samtidigt kunna komma fram.
    • Traktor 1 + timmervagn 11x3m
    • Traktor 2 + gräsklippare + hoj ~10x2m
    • Bil 1 + bil 2 11x2m
    • Bil 3 + bil 4 11x2m


    Går precis, sen är det bara att bygga skiten för några 100 000... som jag inte har.

    Från runkbilsavdelningen:
    Den blå är fortfarande en bilfan, kom precis tillbaka från besiktningen och 3 tvåor att ta hand om.


    Bortförklaringar:
    Strålkastaren bara var lite sned och de hade inte verktyg i rätt storlek för att rikta om den rätt.
    Skylten ser faktiskt ut som skit, extra illa nu när den är smutsig.
    Bromsen tar ju bra! Är ju bara halva ytan på den som används då det var rostkant på den förr som jag slipade bort, lite väl mycket så nu är det konkavt där.

    I övrigt märkte jag att dimljuset bara fungerade på högra sidan, och det slocknade inte om man drog säkringen, eller relät, och det går ingen ström fram till vänstra sidans uttag heller. Hatar fortfarande elfel.
    Såg även att min t7-mv adapter gått sönder så den måste lagas, bara skit med allt.

    Frågan nu är ju om jag ska gå full retard och bygga banbil av bilfan (den heter så nu) och skaffa riktiga sportbromsar o grejer (kopplingen är också snart slut) eller snåla och sno en bromsskiva från den silvriga och sätta dit under bes, den "dåliga" tar ju som den ska ändå, behöver bara nötas in lite.

    Från avdelningen "Good news!":
    Var och skaffade lite trevliga delar på skroten i måndags.

    Nya helt rostfria framskärmar till den silvriga.


    Nu tänker du säkert:"Vänta här nu, de där skärmarna är turkosa..." Svaret på det är. Yup, det är de, men de är rostfria och jag hittade inga silvriga, inte för att jag letade speciellt noga heller.
    De stod och var fina på skroten när jag var där och köpte ny grill och lite annat bra att ha.

    Och en ny front till bilfan.


    Vänstra hasplåten ligger nånstans.

    Allt som allt gick skärmar och front på 1500kr, och en timmes demontering jag fick göra själv då de ville ha 700 för det och snåltarmen slog knut på sig själv.
    Småplock, fort fixat o enkelt

Liknande ämnen

  1. Vilka däck får jag egentligen byta till?
    Av Donatello i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 23:54
  2. [LÖST] Vad skiljer en Mitsubishi TD-04 15T från en 19T
    Av purjo76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 11:41
  3. Vad är en Viggenkoppling specad till egentligen??
    Av Turbovin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 20:30
  4. Vad skiljer steg 3 från steg 2 egentligen?
    Av WaZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 01:11
  5. Hur står det till i Växjö egentligen?
    Av AeroRydde i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •