Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Oljebytarpump / Sugpump

  1. #1
    Sugmotor saabfanatikers avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Oljebytarpump / Sugpump

    hallå alla där ute. saab 9-5 kombi från 2000 automat.

    Funderar på att köpa en oljesug pump för motorolja och växellådsolja. hur är dessa ? jag byter olja väldigt frekvent och ofta. när man byter motorolja ska jag naturligtvis byta filter så jag antar att jag suger först sedan byter filter och sen fyller på ca 4 l ? funkar dessa sug pumpar bra ? anledningen till att jag ej vil dra pluggen är för att jag byter så pass ofta att jag ej vill hålla på att dra pluggen hela tiden. den byter jag helst mer inom det normala intervallet.

    när det kommer till växellådsoljan tänkte jag suga ur och fylla på fräsh olja med täta intevaller och på sådant sätt få växellådan att skonsammare rengöras tror ni detta funkar ?

    Med vänlig hälsning,
    keep SAAB alive,thats the day of my life

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Lite halvrolig tråd.
    Hur ofta byter du olja egentligen?

    Självklart ska du inte skaffa en sug. Du ska dra pluggen för att tömma hela tråget. Sitter en metall platta och suger du så tror jag inte du kommer ända ner.
    Det tar 15 min på en mack. Går fortare och billigare än att fiska och suga, tråget blir inte tomt, eftersom plattan gör att du kommer inte ända ner.

    Växellådan : Näe kommer inte heller bli mirakel av det. Byt och kör. Byt ordentligt med att lossa pluggen. Hur ofta byter du här?

    Om du ändå byter filter, hur kan det bli svårt då att lossa en plugg? :P
    Senast redigerat av toorp den 2016-02-22 klockan 16:40.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Har man en så pass gammal 9-5 så lär väl kolvringarna till slut lösa problemet: oljeförbrukningen går upp till den nivån att oljebyte inte är nödvändigt, bara påfyllning

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Den självbyter var tvåhundrade mil
    I vissa teknikkretsar med fruktlogga skulle man kunna kalla det en feature, istället för problem
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-22 klockan 17:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Sugmotor saabfanatikers avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    motorn är helt ny och utbytt mot en förstärkt variant. så därför byter jag oljan per 500 mil. hela bilen i stort är utbytt, nytt och omgjort fräsh fin bil väl omhändertagen. kolvar med mera är nya smidda osv osv osv

    dock tycker jag inte om att någon ramlar in och dumförklarar mig det första som görs. tack då vet jag att det finns nån metall platta som gör att sugen inte funkar. konkrekt fakta uppskattas. pluggen byter jag per 1000 mil då jag som jag sa ine vill hålla på att dra om pluggen hela tiden men men eftersom att plattan är där så gpr det juh inte.

    växellådsoljan var ett tag sedan nu och eftersom lådan är det enda som inte är nytt tänkte jag byta med korta intervaller för skonsam rengöring.. är det så konstig ide verkligen ? går det inte ? fakta tack och sluta dumförklara mig, finns det en metall platta där med ?

    - - - Uppdaterad - - -

    ok där ser man, inte min nya utbytta färstärka motor med smidda delar iaf ;-) så nu struntar vi i krims snack snick och reder ut lite frågor. kring pump och olja
    keep SAAB alive,thats the day of my life

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Borde det då inte räcka att tömma den olja du kan få ut, genom att endast rycka filtret (motorn då), och tömma därifrån. Den sitter väl i höjd med plattan som sitter i vägen? Fått för mig det iaf.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Sugmotor saabfanatikers avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    tack för det sjyssta svaret. en bra ide faktisk. du menar att man suger därifrån eller bara tömmer rakt av ? när det kommer till motoroljan kanske jag fortsätter dra pluggen iaf då. synd hade vart bra att slippe dra om pluggen hela tiden.

    växellådsoljan är dock fortfarande intressant, om det går att tömma via röret och fylla på tror iaf jag det är ett skonsammare sätt att rengöra växellådan.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-22 klockan 17:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    keep SAAB alive,thats the day of my life

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Bara låta det rinna ut den vägen istället. Kan väl kanske bli lite extra kladdigt, då dess syfte inte är att tömma den vägen, större öppning också.
    Du får runt 2 liter "gammal" olja kvar antagligen, men efter byte nummer två 500 mil senare, så är det utblandat med den nyare olja, så successivt byts det hela tiden ut. Men vill du få ut allt i varje tömning, så är det pluggen (även om du inte får ut allt den vägen heller, är väl en liter kvar i motorn vid en sådan tömning).

    Växellådor, automater specifikt, är inte mitt område alls. Vet inte hur automaterna ser ut.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-22 klockan 17:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Alltså, dumförklara är kanske inte termen, jag tror många här snarare ifrågasätter nyttan med att byta olja var 500:e mil. Med dagens oljor som är tänkta att faktiskt behålla sina smörjegenskaper upp mot 5000 mil i extrema fall känns det som att det endast är till oljetillverkarnas fördel att man byter olja så ofta. Vid ett inkörningsförfarande så kan det säkert vara vettigt under något tusen mil om man är riktigt noga, men sen ser jag ingen som helst anledning att byta olja oftare än tillverkarens rekommendationer om man inte ägnar sig åt extrem körning som kan tänkas "slita ut" oljan i förtid.
    Vad jag har fått höra så är det dessutom vanligt att smidda kolvar gör att oljeförbrukning ökar ganska snabbt vid vardagskörning, de är helt enkelt inte avsedda för att gå långt utan hårt.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    En av mina vagnar rullar nog mindre än 500mil per oljebyte och den var nån här som uttrycket att "man kanske skulle köra på HeRmAN's gamla olja" och det är fritt fram för det står en dunk utanför garaget som skall till återvinningen. Är jag dum kan jag ta det! Så det är inget du behöver tänka på, vissa är däremot dumsnåla och försöker hitta billigast möjliga av ditten och datten.
    Jag tycker du gör rätt i att ta väl hand om din Saab och leva upp till ditt nick
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag kan inte se någon som helst anledning att tömma ur oljan på annat sätt än via oljepluggen. Byter du oljeplugg varje gång eller varför vill du inte tömma oljan via den?
    På min BMW 3.0S bytte jag motorolja efter 800-1000 mil i 75.000 mil. Det blir ganska många gånger. Jag hade inga problem med gängorna och bytte aldrig oljepluggen. Däremot bytte jag packningen till pluggen kanske var 10-15e gång jag bytte olja.

    Min og9-3 byter jag motorolja var 1000e mil och jag har aldrig ens funderat över att göra det på annat sätt än via bottenpluggen.

    Per L

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Har man inte tillgång till lyft utan vill kunna göra det hemma på gården så kan jag tänka mig att man hellre tar det med pump än via pluggen. Jag som har en Smart måste ju göra så, bilen saknar oljeplugg!

  13. #13
    Sugmotor saabfanatikers avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tycker du gör rätt i att ta väl hand om din Saab och leva upp till ditt nick
    tack snälla herman :-) till alla andra tack för visat intresse men jag ställde en fråga som kan besvaras utan agrumenteller debatt om oljor eller hur jag tänker håll er till tråden snälla tack. Jag vill kunna byta olja utan lyft direkt i garaget men nu lämnar vi debatter argument osv så motoroljan ty ker jag är avklarat någon som vet anf automat växellådan ? Går det att tömma via rörer och fylla på samt tror ni det är ett skonsammare sätt att byta oljan med täta intervaller ?
    keep SAAB alive,thats the day of my life

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag brukar köra upp på ett par liknande dessa när jag ska byta olja.


    Rätt eller fel vet jag inte, men pluggen som sitter i bakkant på motorn hamnar längst ned och det är gott om plats under motorn för baljor och verktyg och armar.


    Jag har haft en pump en gång då pluggen var runddragen på bilen, men pluggen löste sig senare med dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...st-2000020870/
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Ett sätt att komma nedanför skvalplåten är att gå igenom vevhusventilationens nedre slang.
    Den mynnar ut precis vid oljepluggen.
    Varför inte en y-koppling och en lång slang uppåt som man pluggar när man är klar.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Tvivlar på att du tömmer tråget i lådan med sug, men är du ute efter att byta oljan i etapper spelar de kanske inte så stor roll. Första eller sista bytet rekommenderar jag ändå att du tar ner tråget o rengör magneterna brukar fastna rätt mycket spån i dem. Jag brukar göra 3 delbyten på automaten med ca 100 mil mellan varje byte
    Saab 9-3 tid 07
    Saab 9-3 ttid 08

  17. #17
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ett sätt att komma nedanför skvalplåten är att gå igenom vevhusventilationens nedre slang.
    Den mynnar ut precis vid oljepluggen.
    Varför inte en y-koppling och en lång slang uppåt som man pluggar när man är klar.
    Skitsmart ju... Kanske borde anamma den idéen...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag som har en Smart måste ju göra så, bilen saknar oljeplugg!
    Ehh va?!?! :S :o Det är ju galet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Vissa Mercedes saknar både oljesticka och oljeplugg.
    Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
    Tech2.
    Lawicel interface.
    Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12

  20. #20
    Sugmotor saabfanatikers avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Skitsmart ju... Kanske borde anamma den idéen...
    pelles ide jag menar... odin thor och nordens gudar. wow grymt smart. ska ta och kolla upp detta :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hejmer Visa inlägg
    Jag brukar göra 3 delbyten på automaten med ca 100 mil mellan varje byte
    magneter ja, hade glömt bort dessa tack för fakta. får bli 3 delbyten istället och rengöring av dessa. tack för hjälpen.
    keep SAAB alive,thats the day of my life

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •