Hej!
Mike Karlsson heter jag. Jag har sedan 2011 jobbat till och från (mest från) med att få min 9000 att bli en trevlig "banbil". Jag har haft projekttråd på garaget en längre tid, men kände de kunde vara kul att dela med mig även här. Så här kommer en summering av vad som hänt såhär långt!
Lite bakgrundsinfo: Tävlade i Gokart från det jag var 12-15 år när jag sedan lade av med det pratade jag och pappa om att vi skulle fixa ihop något roligt projekt eller på något annat sett vara kvar i motorsporten. 2010 gick pappa med i STCS och vi besökte träffen på Ring Knutstorp. Efter träffen kändes valet ganska enkelt att de var till detta ändamålet bilen vi skulle bygga på skulle användas till, just klubbträffar på STCS och även andra trackdays.
Året 2011 hittade jag en billig Saab 9000 2.3T - 94. Bilen kändes lagom billig och lagom förstörd för att bli ett projekt att bygga bankärra av. Kort och gott, så läckte toppen vatten, turbon var tvär slut, de var mögel i mattan inne i bilen pga läkande värmepaket.
Men nu över till lite bilder hur det hela fortlöpte:
En vecka efter inköpet ungefär. Trots att vi skulle ut med inredningen så städade jag ur den och använde den till skolan i några dagar.
Tanken var ju som sagt att bara byta ut turbon till en annan begangnad T25:a för att hålla nere kostnaderna pga studierna. Så den befintliga demonterades:
Skulle bara byta till nya pinnbultar... Här märkte jag att de började pinka vatten. Så det var inte mycket mer att göra än att börja jakten på en ny topp.
Började demontera den gamla toppen:
Toppen av:
I väntan på en ny topp började vi även att lätta bilen lite:
Skrapa asfaltsmatta:
Tryckrör och IC rör har även fått sig en polering:
Ny topp hittad:
Nya toppen på plats:
Provkörning, solblekt, kanon hög och grymma fälgar ...
Fått hem begagnat 3". JT med racekatalysator och sedan Maptuns bakre med 2 dämpare, dock är den ena ersatt med ett rakt rör nu:
Lite nya silikonslangar:
Dragkrok borta:
All asfaltsmatta borta:
Laga hål i golvet:
Lackade golv:
Fått hem lite nytt, skivor runtom, bromsvätska och belägg
Fram: Carbotech XP8
Bak : Stoptech
Monterat laddtrycksmätare:
Lackat ventilkåpan:
Monterade bromsar fram:
Även bak, kan tillägga att biltema oken inte fick vara långvariga
Boxen påväg till Robert Uhr för steg 3:
Bilen klar för montage av originalstolar:
Silikonslangar iform av kylarslangar har tagit plats:
Bilen i ledet till Knutan 2014, har även införskaffat mig ett gäng BBS RX i kombo med kapade fjädrar:
Och lite körning, tyvärr så hade jag ett problem med laddtrycket. Den gick bara på GLT.
Här hade jag ett uppehåll på bilen tills ungefär ett år senare strax innan knutan. Bilen har då fått:
*3" ALU IC
*Powerflex i 80% av bakvagnen
*Blåa H&R fjädrar
*Nya stötdämpare bak (original)
*Dekal i framrutan
*BBS fälgarna dippade vita
Såhär såg den ut 2015:
Återigen på Knutstorp, för andra året i rad med GLT:
Sedan stod de still igen....
Fram tills årsskiftet ungefär och nu har jag och farsan mer blodad tand och motivation än någonsin, så här är vad som hänt och införskaffats:
MHI 19T med 7:ans avgashus ifrån Turbomeck, samt Forge WG:
Ny silikonslang mellan spjällhus och tryckrör:
En granne hjälpte mig att svetsa ihop ett fjäderbensstag bak:
Lite mätare och adapters:
6 puckad sinterlamell med fjädrat centrum ifrån KL Racing:
Litet service kitt, samt nya styrleder:
Börjat demontera lådan pga lamellbytet:
Lådan borta:
Fått hem lite växellådsolja:
Växellådan åter på plats med den nya lamellen:
Fräschat upp ena halvan av subframen:
Byte styrleder:
Montage av subframen, polyuretan bussningar m.m:
Lufta kopplingen:
Beställde även ett banjo kitt till min TD04
Detta är sålångt jag hunnit. Ska försöka få ihop höger sidan av upphängningen fram med så jag kan testa bilen med den nya lamellen. Lirar allt så blir det till att skicka upp boxen och spridarna (för uppborrning) till Robert Uhr. Vill ha en snäll mapp på runt 350hk och 500Nm till att börja med så kan man alltid mappa bilen redigt i ett senare skede. Men just nu är bara målet att åka på Knutan utan GLT .
Men den tänkte setupen för i år lyder:
*MHI TD04HL-19T 7# (Avgashus från Turbomeck.se)
*Forge wastegate
*880cc Spridare (Uppborrade av Robert Uhr)
*Henko 275lph
*3 Bars Mapsensor
*Trionic 7 Magnetventil
*Aluminium Intercooler (3" anslutningar)
*K/N Insatsfilter
*3" JT Tuning Downpipe (Racekatalysator)
*3" Maptun Halvsats (1 dämpare & 4" ändrör)
*Bortplockad AC
Tack för mig, följ gärna!
/Mike