Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 173

Ämne: Mike´s Saab 9000 2.3T - Projekt Banbil

  1. #101
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike Visa inlägg
    Okej, men ska den ställas neutralt så blir bilen himla hög. Man får väga för och nackdelar och prova sig lite fram. Kan en lägre tyngdpunkt kompensera för fel vinkel på bärarmarna så kanske det funkar. Men får börja kika på sådant här senare .


    Kort svar?

    nä.

    långt svar?

    Väghållnignsboken av göran malmberg + 10 poäng i RC placering på rejsa



    men en enkelt är
    http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


    några saker jag har hängt med på hittills är att:

    Du sänker CGH (center of Gratvity height) MEN du sänker RC (roll center) opropertionerligt mot CGH

    ju mer infjädring du har, desto mindre camber får du.


    citat: "cambern kompenseras på mcperra ända tills fjäderbenet och länkarmen står i 90 graders vinkel mot varandra. dock far roll center/instant center åt fanders när länkarmarna vinkla sig över horisontalplanet."

    så kort sagt. din bil är förmodligen snabbare om den har högre ride height.

    Men utseendet skall inte ignoreras.

    kolla 9000 supertouring och snacka med honom, han har mer koll än mig på detta och har labbat mkt på 9000.

  2. #102
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Är avgassystemet tätt då?

    Gött stuk på bilen för övrigt!
    Ja det är det, mitt 3" har lite dåliga värden med sin "racekat". Så detta är ett standard avgas jag brukar besiktiga med, men 100% tätt är det.

    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Kort svar?

    nä.

    långt svar?

    Väghållnignsboken av göran malmberg + 10 poäng i RC placering på rejsa



    men en enkelt är
    http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


    några saker jag har hängt med på hittills är att:

    Du sänker CGH (center of Gratvity height) MEN du sänker RC (roll center) opropertionerligt mot CGH

    ju mer infjädring du har, desto mindre camber får du.


    citat: "cambern kompenseras på mcperra ända tills fjäderbenet och länkarmen står i 90 graders vinkel mot varandra. dock far roll center/instant center åt fanders när länkarmarna vinkla sig över horisontalplanet."

    så kort sagt. din bil är förmodligen snabbare om den har högre ride height.

    Men utseendet skall inte ignoreras.

    kolla 9000 supertouring och snacka med honom, han har mer koll än mig på detta och har labbat mkt på 9000.
    Är med på vad du menar, men ska jag få bärarmarna i våg så snackar vi en höjning på rätt många cm. Den skulle ju vara högre än en 9-7:a. För skojs skull mätte jag lite. 11cm från mark till bärarmsbussningen, 14 cm från bärarmen längs hjulets insida, till mark. Det är ju väldigt mycket, men ja. Den får vara så här nu i alla fall, får pilla med efter Knutstorp .

  3. #103
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Förstår dig helt.

    men ha den tabellen i åtanke när du testat bilen på bana, står lite om hjulvinklar och fjäderhårdheter osv som kan vara bra o tänka på.

    och som sagt, kolla Magnus tråd eller snacka med honom. Han kan mängder med sätt att enkelt få en 9000 snabbare.

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Att säga att bärarmen ska stå rakt är på ett sätt rätt. Män ändå inte. Slår man ett öga på gamla btcc bilar har de flesta bärarmar som pekar uppåt. Är så mycket som spelar in för att få till bra väghållning. Bak har du panhardstaget som ställer till det för dig. Åt ena hållet får det en lyftande kraft i karossen men åt andra drar det ner karossen. Så det staget ska ligga så rakt som möjligt. Sedan på alla hjulvinklar mm kommer aerodynamiken. Sedan är det ju också att även om du lagt ner hundratals timmar på att ställa in bilen och du tycker den är perfekt. Så räcker det med att byta chaufför. Så får man börja om från början igen för att bilen ska passa för den. Men härligt bygge och kämpa på.
    Saab Racing Development

  5. #105
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Förstår dig helt.

    men ha den tabellen i åtanke när du testat bilen på bana, står lite om hjulvinklar och fjäderhårdheter osv som kan vara bra o tänka på.

    och som sagt, kolla Magnus tråd eller snacka med honom. Han kan mängder med sätt att enkelt få en 9000 snabbare.
    Yes, tackar för råden. Ska snacka lite med Magnus

    Citat Ursprungligen postat av SRD Visa inlägg
    Att säga att bärarmen ska stå rakt är på ett sätt rätt. Män ändå inte. Slår man ett öga på gamla btcc bilar har de flesta bärarmar som pekar uppåt. Är så mycket som spelar in för att få till bra väghållning. Bak har du panhardstaget som ställer till det för dig. Åt ena hållet får det en lyftande kraft i karossen men åt andra drar det ner karossen. Så det staget ska ligga så rakt som möjligt. Sedan på alla hjulvinklar mm kommer aerodynamiken. Sedan är det ju också att även om du lagt ner hundratals timmar på att ställa in bilen och du tycker den är perfekt. Så räcker det med att byta chaufför. Så får man börja om från början igen för att bilen ska passa för den. Men härligt bygge och kämpa på.
    Okej där ser man. Ja panhardstaget har jag funderat på, blir knas när man sänker den. Tankarna har gått lite kring wattlänk eller liknande. Men men, man får inte glömma bort att denna bilen ska byggas lite enkelt och alltid vara lätt att besiktiga. Det blir nog bra med allt till slut .

    Tack ska du ha!

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Jo wattlänk har jag tänkt att bygga på min 9000. Körde 1,04 på kinne kulle med min gamla silvriga 9000 på gatdäck. Så 9000 är ingen långsam bil ändå. Men har du tänkt att ha bilen godkänd för gatan. Så sätter det ju sina naturliga begränsningar. Men finns ju ändå mycket man kan gör på enkla sätt.
    Senast redigerat av SRD den 2017-04-05 klockan 16:03.
    Saab Racing Development

  7. #107
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Ja tiden får utvisa vad som händer. Men tanken är att börja få den lite stum och lägre bak. Sedan kommer jag nog rikta fokus kring motor, låda, bromsar och burbygge i vinter .
    Ska bli skoj att följa ditt projekt med, kanske man kan få lite idéer .

    Funderar lite på vad man ska lägga sig i däcktryck på mina Federal 215/40-17? Bilen har ju som sagt en tjänstevikt på 1350kg och tyvärr står hjulen med ytterst liten positiv camber just nu, trots maxad negativ camber inställning :/.

    En annan fundering jag har är gällande mitt stag som jag lät tillverka bak för ett tag sedan:


    Detta har ännu inte letat sig på plats.. Är lite osäker hur jag ska borra hålen för stötdämparen gängstång, ska man köra på precis rätt hålstorlek efter gängstången eller så stort som Abbott Racing har på sina?

  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Om du sätter staget tajt på dämparen kommer du få massa oljud från dämparen inne i cupen. Tanken med staget är att styvaupp mellan hjulhusen inte hålla i dämparen.
    Saab Racing Development

  9. #109
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Okej då är jag med! Något tips kring däcken?

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike Visa inlägg
    Okej då är jag med! Något tips kring däcken?
    Menar du på gatan eller vid bankörning?
    Saab Racing Development

  11. #111
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Vid bankörning .

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Starta på 0,8bar fram och 1,0bar bak kör 3-4 varv i race tempo. Kör sedan in och mät både däcktryck och temp.
    Saab Racing Development

  13. #113
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SRD Visa inlägg
    Starta på 0,8bar fram och 1,0bar bak kör 3-4 varv i race tempo. Kör sedan in och mät både däcktryck och temp.
    Och då bör tryck och temp vara...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Nu kan jag bara jämföra med 9-5an där började vi på 0,6 vilket blev 2,2kg när de vart varma. Man får helt enkelt testas Sig fram. Titta på hur däcket slits och hur bilen känns. Exakt temp mins jag inte. Men temp skillnader mellan inner och yttersida skvallrar fort om hur däcket slits. Men runt 70-80grader är bra temp i däcket.
    Senast redigerat av SRD den 2017-04-06 klockan 12:28.
    Saab Racing Development

  15. #115
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av SRD Visa inlägg
    Nu kan jag bara jämföra med 9-5an där började vi på 0,6 vilket blev 2,2kg när de vart varma. Man får helt enkelt testas Sig fram. Titta på hur däcket slits och hur bilen känns. Exakt temp mins jag inte. Men temp skillnader mellan inner och yttersida skvallrar fort om hur däcket slits. Men runt 70-80grader är bra temp i däcket.
    Okej, får se om jag kan leta upp lite gamla däcktrycksprylar ifrån karting tiden. Men kan man fylla på luft på knutstorp om man vill?

    //

    Han med lite ikväll i alla fall. Hördes lite dovt missljud ifrån höger hjullager bak så det fick bli ett nytt sådant. Bytte även belägg höger bak, samt ok och belägg vänster bak. Ska bara luftas och justeras imån. Imorgon ska jag byta stötdämpare bak, på med stabstaget bak, 3" och sedan byta bromsvätska


    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Aero_Mike den 2017-04-07 klockan 21:35.

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Jösses vad du jobbar på kul å se
    Saab Racing Development

  17. #117
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Hehe ja, det har blivit många sena kvällar och lediga dagar ifrån jobb för att hinna klart.


    //


    Sammanfattning av de senaste dygnen.

    Lördagen gick åt till att lufta bromsar, bygga ihop 9-3 dämparna. Fick även för mig att svetsa om mitt 3", lite dumt val dagen innan Knutstorp. Men det blev bra som tusan även om bilarna var klara för tvätt 22:00.

    Här i ledet på väg in:
    (Foto SirMacke)

    Bilarna uppställda, även bild på min 9-3 NG:
    (Foto SirMacke)


    (Foto SirMacke)

    Påväg ut på familjekörningen:

    (Foto SirMacke)

    Sedan började det tyvärr gå dåligt...

    Körde några varv på bankörningen. Gick kanon fint ca 2 varv, men plötsligt i 180km/h så immar förarsidan av vindrutan igen helt och man ser inte ett smack. Så jag kör lugnt runt banan och in i depå, kollar runt lite smått men hittar inget knas, kollar vattenbehållaren, men den är full.

    Film ifrån denna repan:


    Bestämmer mig för att ut och testa igen. Återigen går bilen kanon ca 2 varv, men sedan när jag ska köra om den svarta 9-3 NG SC så tvekar bilen till ordentligt och jag väljer att ta det lite lugnt. Den går sedan bättre igen så jag försöker gå om på rakan men då hackar den ordentligt. Det blir även lite imma igen, så jag väljer att ta ett lugnt varv igen och köra in i depån.

    Väl där konstaterar jag att vattenbehållaren är helt tom, det är även lite smått blött inne i bilen och att den bara går på 3 cylindrar.

    (Film från den sista körningen finns längre ner, låter som en gammal luftkyld folkvagn )

    Lägger inte allt för mycket energi på plats utan jag har en bekant i närheten som den kan stå hos till vidare. Kör hem den där och väljer att plocka ur stiften för att kika lite. Ser direkt att "bygeln" på stift nr 1 har bränt av.

    Tar min 9-3:a tillbaka till Knutstorp för att hinna köpa nya stift innan Stemeck hunnit packa ihop. Påväg ned till Knutan igen kör vi punka på 9-3:an:


    På med reservhjul med konade bultar, vart ju sådär, men inte mycket till val. Köper stift, tillbaka hem till min vän. Trycker i dessa och startar bilen. Den går fortfarande skit, så jag rycker ur kontakten till spridaren på cyl 1 och det förändrar inte gången på något sett.

    Så troligtvis har spridare nr 1 lagt av och där med bränt stiftet. Nåväl lämnar bilen där och beger mig hem i 70-80km/h i timmen med reservhjulet. Som om inte detta vore nog får jag ett rejält stenskott av mötande bil på 9-3:an........

    Men nu är vi hemma ialla fall och bilen får hämtas senare i veckan på ett eller annat sätt.

    Men tanken är nu i alla fall att knåpa ihop en riktigt bra motor av den jag har hemma i stativ lagom klar tills saabfestivalen.



    Kommer redigera detta inlägget med mer bilder under veckan, är ganska trött just nu ...


    Edit: Glömde skriva att jag tycker dämparna funkade helt suveränt, fy tusan vilken skillnad och med dessa däcken. Detta ska gå att åka riktigt fort med. Kommer kasta upp lite filmer på de få varven som blev av.

    1 användare gillar detta inlägg

    SRD

    Senast redigerat av Aero_Mike den 2017-04-11 klockan 21:51.

  18. #118
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    imma på rutan o småblött i kupén brukar väll vara värmepaket eller dyligt?

    lider med gi.. fy fan va trist.

    för nått år sedan fick jag ihop bilen vid 2 på natten inann knutan. på varv 2 börjar kopplingen slira.. så förstår hur du känner med all den tiden nerplöjd för o hinna o sen.. pankaka av alltihopa

    1 användare gillar detta inlägg

    SRD


  19. #119
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Ja jag vill minnas det med, men var inte mycket vatten i bilen några cl kanske. Men frågan är hur mycket det läckt ut under plastkåpan under torkarna om man säger. Eller är toppackningen dålig, den ryker ju lite.

    Hur som, vill ändå bygga något stabilare .

    Men angående värmepaketet. Antar att det är två slangar tur och retur till värmepaketet? Detta måste gå och återleda in i motorn igen direkt, så det bara cirkulerar runt? För att ha värme i bilen har jag ingen nytta av, detta är bara grejer som kan orsaka problem.

    Oh fyfan, ja det är ingen härlig känsla när man lägger ned så mycket tid och pengar ..

    Film ifrån sista körningen:

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Aero_Mike den 2017-04-10 klockan 20:21.

  20. #120
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 794
    Medlem#
    3183
    Värme i bilen/på framrutan är tyvärr bra att ha på sensommaren/hösten, annars kommer du få imma på rutan.
    jag har provat
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 18:21
  2. Saab 9000 CD 2.0T -88 Orginal Projekt.
    Av Rickard93 i forum Projekt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 18:54
  3. Projekt Folkracefix Saab 9000
    Av Mr_Lööf i forum Projekt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •