Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kylvattenlekage

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    367

    Kylvattenlekage

    Hej!

    Har ännu ett litet problem på min bil. Det är så att den läcker kylvatten från en plugg under grenröret. Eftersom jag var på Kinnekulle nu i helgen så gick bilen varmt, förmodligen för länge. Vet inte om det läcker någon mer stans ännu men jag återkommer med uppdateringar om det isåfall. Efter bilen hade svalnat igår på Kullen öppnade jag kylarlocket, trycket försvann och resten av vattet likaså...
    Nu undrar jag lite om vad det kan vara för plugg, vad man kan göra åt det och hur...
    Om nån sitter på lite kunskap om detta, dela gärna med er
    Bilen det gäller är min 9000 2.3T -91

    Tack på förhand!
    MVH Viktor

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    frostplug .. går att byta emn e lite kenpigt med grenröret där .. åk å köpe en sotsats vet ajg lyft på mössan å se omd en e skev ( toppen alltså ) kanse en renoverings planing på den om de går .. sät i hop med ny topackning ny frostplugg ( byt gärna alla 4 fins späsiela avdragare för att få ut dem ) montera i hop å gassa mera

    hur jik de för dig på kullen ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    367
    Okay, tack för tipset! Var ju inne på Speedparts för byte av topplockspackning för drygt 150 mil sedan, packningen var fin men det var en spricka i toppen, så det var till att fixa en beg. topp
    Har nu plockat ner hela fronten, kylarna och ska ge mig på grenrör m. turbo imorgon. Tror du man behöver lyfta toppen ändå och kolla? Är inte bra på sånt

    Jo, det gick väl bra på Kullen, förutom detta då... Hann väl med en 6-7 varv innan det hann försvinna allt för mycket vatten
    Men kul som fan var det, härligt väder och god stämning!

    MVH Viktor

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    367
    Nån som vet hur man får ut en frostplugg? Behöver man nått specialverktyg?

    MVH Viktor

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    63

    Frostplugg

    Hej! ett tips som funkat för mig är att knacka i en kant på frostpluggen med ett dorn, motsvarande. Detta för att pluggen ska kantra. Om och när den gör det tar du en tång och lirkar ur den. Detta kan naturligtvis vara lite knepigare under grenröret. Kanske lättare att demontera detta för att byta alla frostpluggar. Behöver inte vara svårt.
    Mvh Peter
    Saab biten

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    367
    Allt är nu demonterat. Grenrör m. turbo, kylare och IC. Ska testa det som du sa! Har du nån aning om vad en frostplugg kan kosta? Biltema eller Mekonomen kanske till och med har sånt?

    MVH Viktor

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •