Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: MAP sensor istället för LMM ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521

    MAP sensor istället för LMM ?

    Okej..
    Jag har en fråga..
    Hörde att jag kunde ta bort LMMen från en T7 motor och styra i från Map-sensorn istället..
    HUR fungerar det ?
    Är det en lätt åtgärd ?
    Är det en driftsäker åtgärd ?
    MVH/ Mats
    Detta gäller en 9-5:a
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    a)Funkar som limphome
    b)Ja
    c)Nja

    Motfråga: VARFÖR ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    luktar dump här
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790

    stinker dump
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Dump o dump..
    Det luktar TURBO XS
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    OK, glöm att göra på detta vis.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OK, glöm att göra på detta vis.
    Varför?
    Vad är det som kan hända?
    nmyfiken o frågvis... annars kommer man ju ingenvart!
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Antar att om saab nu bygger/utvecklar ett bränslesystem, med bas på vissa vitala komponenter såsom MAPsensor, LMM, Själlaxelgivare, lufttempmätare, lambdasond osv osv.. Efter som SAAB nu lägger en viss summa pengar på att köpa in och montera en LMM på samtliga T7bilar, om de hade kunnat skippa denna då, tror du då inte de redan gjort detta?
    Tänk vilken vinst för företaget!
    LMM fyller ett syfte i bränslesystemets funktion.

    Nåt att relatera till;
    Viss kan man klara sig med bara ett ben, men det går sämre att gå och ännu hellre springa.

    Att stympa bränslesystemet är obra och din bil kommer mer än gissningsvis gå som en tunna skit... EXAKT vad som sker överlåter jag till någon som roar sig med T7 hela dagarna, något sådant här "experiment" har jag än så länge låtit bli personligen...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    MAP-sensorn användes som ersättningsvärde i händelse av bortfall av input från LMM. Dock, funktionaliteten är inte riktigt lika bra, bortsett från att "Check Engine" lyser. I ytterlighetsfall kan man tänka sig en ökad risk för motorskador.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Att köra utan LMM fungerar ju synmässigt bra, ett tag (nån vecka lr två) sen blir man ganska nojjig över att bilen inte går lika bra som den brukar..Men den går fint, dock inte med samma effekt och med lite sämre gång under vissa omständigheter..Liknande sympom som jag hade på min 9k -89 2.0i.

    Så visst kan man prova om man är k*t på ljudet en helg..Men man tröttnar ganska fort faktiskt..Så det är inte värt att investera i en öppen kolvdump..Orginal funkar ju så fint..Dock så flåsar det ju lite mer om en med kolv tycker jag mig märka, även om skillnaden inte är stor..

    Men som sagt, glöm det som långvarig lösning..Om du nu inte kan leva med att den går lite konstigt och med en aningen reducerad effekt. Men det är det ju få som klarar vad jag vet

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Vet någon varför SAAB övergick till både MAP och LMM på T7 med tanke på att T5 bara körde med MAP?
    Signatur...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Miljökrav? Noggrannare mätning, stabilare gång kanske? Större chans för rätt blandning? Känns rimligt. Inte för att det var billigt iaf, då det verkar vara den melodi andra tillverkare endast kör på nu för tiden..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    I praktiken har T7:an varit mer problematisk än T5:a. Framförallt har det varit problem med LMM som går sönder samt att hela sytemet är mer komplicerat och innehåller därför fler felkällor.
    Signatur...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    beepbeep>>>> Givetvis, ju mer skit man häver i en bil(läs elektronik) så kommer man osunt in på fler defekter, sådant blir det med tanke på den miljö våra bilar lever i.. Men eftersom miljöryttare promt ska smiska bilismen och inte källan till utsläpp av betydelse kommer det bli mer och mer elektronik för att i så stor mån som möjligt få ner bränsleförbrukning och antalet PPM co..
    Men visst hade det varit smidigare med ett mekaniskt Hillborn sprut på din kärra istället
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    beepbeep>>>> Givetvis, ju mer skit man häver i en bil(läs elektronik) så kommer man osunt in på fler defekter, sådant blir det med tanke på den miljö våra bilar lever i.. Men eftersom miljöryttare promt ska smiska bilismen och inte källan till utsläpp av betydelse kommer det bli mer och mer elektronik för att i så stor mån som möjligt få ner bränsleförbrukning och antalet PPM co..
    Men visst hade det varit smidigare med ett mekaniskt Hillborn sprut på din kärra istället
    nja, jag vet inte ens vad mekanisk Hilborn sprut är Jag tycker att T5 är strålande sprut. Den är både enkel till uppbygnaden och avancerad till funktion. Jag förmedlar bara det mekar på mitt jobb har sagt. Dom tycker att T7 krånglar mer än T5 samt att B2x5 motorer än mindre tillförlitliga och har mindre marginaler än B2x4 motorer.
    Signatur...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Hittade denna tråd när jag gjorde några sökningar och fick svar på det här med LMM och mapsensor på T7. Har varit lite förvirrande då en del har pratat LMM och en del mapsensor, nu vet jag att T7 har båda!

    LMM vet jag var den sitter men var bor mapsensorn någonstans i maskinrummet?

    Hittad i en annan tråd att den sitter på tryckröret. Men där påstods att det fanns en som skruvas i plenum också. Den skulle tydligen benämnas MAT. Stämmer det?

    Vad betyder förkortning MAP/MAT?
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Vet någon varför SAAB övergick till både MAP och LMM på T7 med tanke på att T5 bara körde med MAP?
    Utan att ha läst kravspecen för systemet så kan man ju tänka sig att hårdare emissionskrav kräver bättre koll på uppmätt luftmassa. En AMM mäter ju exaktare, fast är oftast inte lika snabb på att mäta transienter.

    Känns inte troligt att ett T5-system skulle klarat alla emissionskrav som T7-bilarna utsätts för under sin produktionslivslängd.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Hittade denna tråd när jag gjorde några sökningar och fick svar på det här med LMM och mapsensor på T7. Har varit lite förvirrande då en del har pratat LMM och en del mapsensor, nu vet jag att T7 har båda!

    LMM vet jag var den sitter men var bor mapsensorn någonstans i maskinrummet?

    Hittad i en annan tråd att den sitter på tryckröret. Men där påstods att det fanns en som skruvas i plenum också. Den skulle tydligen benämnas MAT. Stämmer det?

    Vad betyder förkortning MAP/MAT?
    Det sitter en på tryckröret och en på plenumkammarn. Finns två stycken mao.
    Mainfold Air Pressure
    Mainfold Air Temperature
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    LMM vet jag var den sitter men var bor mapsensorn någonstans i maskinrummet?
    Har tyvärr bara en bild från en "veteranbil", 9000 -97:a. Den svarta lådan med en blå etikett det står SAAB på.


    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Vad betyder förkortning MAP/MAT?
    MAP=Manifold Absolute Pressure har jag för mig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    OK!

    Tack för svaren. Hittad bägge på min bil. Nu har jag kommit på ett bra sätt att söka. Skriv in ett lämpligt sökord och lägg till i author Dr Boost man får mycket matnyttigt och en del goda skratt.
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

Liknande ämnen

  1. map sensor
    Av Bartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 10:55
  2. Map sensor
    Av Barra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 22:52
  3. Map-sensor
    Av 9000cse Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 13:24
  4. Map sensor ?
    Av Backe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •