Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Funderingar på Saab 9-3 Aero SC!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850

    Funderingar på Saab 9-3 Aero SC!

    Är väl inte bästa vän med min Lexus och har hela tiden sagt att jag skulle köpa en BMW 325 Touring nu när den nya kombin kommer till höst men nu har jag sett bilder på den och det ser ju ut som en sketen Nissan bakifrån

    Sååå... Jag har lite frågor kring 9-3 Aero SC.

    När släpps den?
    Fulltrycksturbo?
    Är den lika ryckig att köra som en 9-5 Aero med automat?
    Kvalitetskänsla?

    Jag räknar med att en Saab 9-3 Aero SC blir ca. 100.000:- billigare än en BMW 325 Touring med lite utrustning?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Beställer du nu så får du nog vänta ganska länge innan du får den.
    Aeron av 9-3sc är väl planerad till oktober tror jag.
    Men det börjar bli lite provkörningar av 9-3aero nu men jag tror den är mer harmoni i än 9-5 aero.
    Större motor och inte lika hårt trimmad.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422

    Re: Funderingar på Saab 9-3 Aero SC!

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Sååå... Jag har lite frågor kring 9-3 Aero SC.

    När släpps den?
    Fulltrycksturbo?
    Är den lika ryckig att köra som en 9-5 Aero med automat?
    Kvalitetskänsla?

    Jag räknar med att en Saab 9-3 Aero SC blir ca. 100.000:- billigare än en BMW 325 Touring med lite utrustning?
    1. Jag beställde min Aero i maj och får den prel v. 41 (Mitten okt). Jag tror inte att det är längre väntetid om du beställer nu. Andra modeller finns hos handlarna i början av aug.
    2. 2,8l Twinscrollturbo, ska ge en jämn gång med mycket kraft över hela registret.
    3. Jag har läst "alla" tester av 9-3 SC och journalisterna verkar tycka att motorn går bra. Min säljare sa i fredags att jag skulle inte bli besviken i alla fall. (han hade just kört den i GBG)
    4. Kvalitén lär det väl inte heller vara något fel på, jag kommer inte på något negativt jag har läst.
    Dock har kanske BMW och Audi fortfarande ett lite försprång på den biten.

    En 9-3 blir inte 100' billigare än en 325. Jag kollade själv på en 325 innan jag beställde saaben.
    Knappt 400' får du ge för en SC med lite lull lull.

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Dieslen beräknas till sept.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Några 400.000:- tycker jag inte en Saab 9-3 SC är värd, oavsett motor!

    Jag trodde jag skulle komma undan med 360.000:-, vill bara ha klimat, skinn och största stereon.

    Jag har räknat lite på en 325 Touring och då hamnade jag på strax över 400.000:- och då får jag ju en helt annan kvalitet men men...

    Är rädd för att om jag köper en 9-3 SC Aero inte lever upp till mina krav på kvalitet, som ex. vis vår Griffin inte gör.

    Hur är kvaliteten om man jämför en 9-5 och en 9-3SS? Har kört runt med en 9-5 SC och den lever tyvärr inte alls upp till mina krav på kvalitet.

    Är ju sugen på en Saab igen och hoppas innerligen att 9-3 SC är en ny början för Saab, men känner mig inte säker med tanke på de nya Saabar jag provat
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    390
    Vad exakt är det för krav på kvalitet du pratar om?
    Bruksbil: Saab 9000 96'a 2.0ltt
    Busbil: Toyota Supra MKIV
    Länk till supran på garaget

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422
    ByggareB>>> Du får en hyffsat utrustad SC för ca 360.

    Varför kollar du inte priserna på saabs hemsida?
    Finns under länken "Bilarna" -> "9-3 SportCombi"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av merl
    Vad exakt är det för krav på kvalitet du pratar om?
    Precis det är en jäkla skilnad på kvalitetskänsla och driftskvalitet!
    Driftskvaliteten är nog så bra på SAABen gentemot BMWen, med största säkerhet bättre, det är i kvalitetskänslan det brister, dock tycker jag att SAAB tog ett sjumilakliv med nya 9-3an i den grenen framför allt vad det gäller interiören som jag personligen inte tycker ligger så långt ifrån BMWs, upp till Audis interiör kvalitet är det dock en bit kvar...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    ByggareB>>> Du får en hyffsat utrustad SC för ca 360.

    Varför kollar du inte priserna på saabs hemsida?
    Finns under länken "Bilarna" -> "9-3 SportCombi"
    För ca 355 får man väl med Pilotpkt, Xenon och Infosystem 300.

    För 400 blir det väl även nav och integrerad telefon.

    Har ej 100 koll men vill minnas att det är ungefär så.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858

    Re: Funderingar på Saab 9-3 Aero SC!

    Citat Ursprungligen postat av D.J
    2. 2,8l Twinscrollturbo, ska ge en jämn gång med mycket kraft över hela registret.
    3. Jag har läst "alla" tester av 9-3 SC och journalisterna verkar tycka att motorn går bra. Min säljare sa i fredags att jag skulle inte bli besviken i alla fall. (han hade just kört den i GBG)
    Med lite pill i stallet på den motorn så blir det lite lagom klös i den så i standard utförande lugna V6an


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422
    [quote=Bengt Jönsson]
    Citat Ursprungligen postat av "D.J":3t3510xu
    ByggareB>>> Du får en hyffsat utrustad SC för ca 360.

    Varför kollar du inte priserna på saabs hemsida?
    Finns under länken "Bilarna" -> "9-3 SportCombi"
    För ca 355 får man väl med Pilotpkt, Xenon och Infosystem 300.

    För 400 blir det väl även nav och integrerad telefon.

    Har ej 100 koll men vill minnas att det är ungefär så.[/quote:3t3510xu]

    En SC med den nödvändigaste (det man inte vill vara utan) utrustningen:

    Bil: 332.900
    Pilotpaket: 10.900
    Prestige 300: 7.400 (är så lite prisskillnad till 150 att det vore dumt att ta det alternativet)
    Xenon: 5.900:-
    Tonade rutor: 3.500

    Summa: 360.600

    Sen tillkommer: ev metalliclack, M.O.K, drag, ev vinterdäck + annan utrustning som kan tyckas nödvändig.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    995
    [quote=D.J][quote="Bengt Jönsson":8s3z9hau]
    Citat Ursprungligen postat av "D.J":8s3z9hau
    ByggareB>>> Du får en hyffsat utrustad SC för ca 360.

    Varför kollar du inte priserna på saabs hemsida?
    Finns under länken "Bilarna" -> "9-3 SportCombi"
    För ca 355 får man väl med Pilotpkt, Xenon och Infosystem 300.

    För 400 blir det väl även nav och integrerad telefon.

    Har ej 100 koll men vill minnas att det är ungefär så.[/quote:8s3z9hau]

    En SC med den nödvändigaste (det man inte vill vara utan) utrustningen:

    Bil: 332.900
    Pilotpaket: 10.900
    Prestige 300: 7.400 (är så lite prisskillnad till 150 att det vore dumt att ta det alternativet)
    Xenon: 5.900:-
    Tonade rutor: 3.500

    Summa: 360.600

    Sen tillkommer: ev metalliclack, M.O.K, drag, ev vinterdäck + annan utrustning som kan tyckas nödvändig.[/quote:8s3z9hau]

    Stämde ju rätt bra med mitt minne. Tog ej med tonade rutor, många fixar nog det separat. Vill kanske även ha lite extra på främre sidorutorna.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422
    [quote=Bengt Jönsson][quote="D.J":32qynis4][quote="Bengt Jönsson":32qynis4]
    Citat Ursprungligen postat av "D.J":32qynis4
    ByggareB>>> Du får en hyffsat utrustad SC för ca 360.

    Varför kollar du inte priserna på saabs hemsida?
    Finns under länken "Bilarna" -> "9-3 SportCombi"
    För ca 355 får man väl med Pilotpkt, Xenon och Infosystem 300.

    För 400 blir det väl även nav och integrerad telefon.

    Har ej 100 koll men vill minnas att det är ungefär så.[/quote:32qynis4]

    En SC med den nödvändigaste (det man inte vill vara utan) utrustningen:

    Bil: 332.900
    Pilotpaket: 10.900
    Prestige 300: 7.400 (är så lite prisskillnad till 150 att det vore dumt att ta det alternativet)
    Xenon: 5.900:-
    Tonade rutor: 3.500

    Summa: 360.600

    Sen tillkommer: ev metalliclack, M.O.K, drag, ev vinterdäck + annan utrustning som kan tyckas nödvändig.[/quote:32qynis4]

    Stämde ju rätt bra med mitt minne. Tog ej med tonade rutor, många fixar nog det separat. Vill kanske även ha lite extra på främre sidorutorna.[/quote:32qynis4]

    Visst gjorde det de.
    Jag ville bara säga att man kommer upp i ca 380.000-400.000 ganska "lätt" utan att välja navi och telefon.

    Jag stod också och velade mellan toning från fabrik och att eftermontera, inte för att jag skulle tona framrutorna utan för att toningen var grön.
    Då jag valde ljust helskinn ser det lite roligt ut när man tittar in i bilen och klädseln är grön.
    Men jag kände att fabriksmonterat är alltid fabriksmonterat och vänjer sig väl med färgen också.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 260
    Glöm inte att välja till lackade handtag!

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Glöm inte att välja till lackade handtag!
    Standard på Aero.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 260
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Glöm inte att välja till lackade handtag!
    Standard på Aero.

    Ahh, vad fint ..

    Undrar hur pass dålig affär man skulle göra om jag bytte in min SS på 700mil till en ny SC

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Citat Ursprungligen postat av merl
    Vad exakt är det för krav på kvalitet du pratar om?
    Precis det är en jäkla skilnad på kvalitetskänsla och driftskvalitet!
    Driftskvaliteten är nog så bra på SAABen gentemot BMWen, med största säkerhet bättre, det är i kvalitetskänslan det brister, dock tycker jag att SAAB tog ett sjumilakliv med nya 9-3an i den grenen framför allt vad det gäller interiören som jag personligen inte tycker ligger så långt ifrån BMWs, upp till Audis interiör kvalitet är det dock en bit kvar...
    Kvalitet för mig är :

    - bevisad/upplevd kvalitet på material, låda osv.
    - driftskvalitet

    Personligen så tycker jag att 9-3 SS känns väldigt billig och plastig invändigt, materialen känns billiga och passformen är inte särskilt bra. Inredningen i min Lexus har nog mer plast men känns minst dubbelt så gedigen när man "tar" på den och använder knappar och spakar, men visst IS-serien har ju ett betydligt högre grundpris också.

    Driftskvalitet tror jag inte är några större problem med Saab eftersom bilen då är ny, möjligtvis kommer några barnsjukdomar men så är det ju med alla nya bilar. Jag har aldrig haft några större problem med någon av mina nya bilar men en sak är klar att jag äger hellre en BMW än en Saab om det skulle strula! Servicen hos Saab här i Kristianstad är under all kritik, tyvärr! Jämför jag Saab mot Lexus så ligger ju Saab långt långt efter när det gäller driftskvalitet.

    Känns som att 9-3 SC vill vara finare än vad den är, tyvärr. Men.. Jag får prova och se vad jag tycker!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Glöm inte att välja till lackade handtag!
    Standard på Aero.
    Och Vector.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 878
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Känns som att 9-3 SC vill vara finare än vad den är, tyvärr. Men.. Jag får prova och se vad jag tycker!
    Gäller inte det Lexus då?


    För att vara seriös. 9-3SS hade många barnsjukdomar på 03:orna. Nu när man är inne på egentligen andra generationen redan med nya motorer och en kombi tror jag det mesta börjar ordna upp sig. Man märker att passformen har blivit bättre på 05:orna mot 03:orna och det går frammåt. Sen beror det ju väldigt mycket på vilken utrustning du väljer till för att få inredningen trevlig.

    Jag har gärna en icke plottrig miljö än en med mass roliga knappar som i videospel. Finns en anledning att BMW och Audi har högt upplevd kvalite invändigt medans japanska bilar är som de är med svenska i mitten.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Nä... Lexus vill väl egentligen inte vara fin på samma sätt som BMW och Mercedes, alltså ingen skrytbil! Däremot så vill den vara fin när det gäller kvalitet och driftssäkerhet och på de punkterna så finns det nog ingen som ens kommer i närheten, eller hur?

    Nu tar du ju upp subjektiva saker som smak vilket inte är särskilt intressant i denna tråd eftersom det är kvalitet och driftsäkerheten som jag ifrågasätter på Saab. Det säger ju inte så mycket att 03:orna är sämre än 05:orna, frågan är hur de är jämfört mot kvaliteten och driftsäkerheten hos BMW och Lexus (eftersom det är de märken som jag själv har). Vår Griffin kan jag inte jämföra med eftersom den nu är 5 år gammal.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 aero. söker svar på funderingar
    Av j-oberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 01:24
  2. Lite funderingar 95 vs 98 oktan. Saab 9-3 aero ss.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 19:23
  3. Köpa Turbo-Saab, frågor o funderingar angående og9-3 Aero.
    Av Dab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 15:25
  4. Funderingar över avgasystem Saab 9-5 Aero
    Av prosty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •