Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Hur undviker man kopior på Siemens DEKA?

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269

    Hur undviker man kopior på Siemens DEKA?

    http://www.trionictuning.com/forum/v...php?f=4&t=4719

    Nästan alla spridare från Siemens är piratkopierade och i värsta fall ger inget sprut alls och därför bränns kolvarna och motorn skär.

    Topic, hur vet man att man har köpt original?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Som det är nämnt många gånger tidigare, kolla så att dom har "DEKA" på sidan och sen kikar man på serienummer, dom ska vara unik och inte likadan på spridarna.

    Som på denna bild från detta forum, hade tydligen ingen bild på mina egna Deka spridare.
    [/QUOTE]

    EDIT: Här fanns det lite vettiga bilder också.
    http://forums.vwvortex.com/showthrea...tors-(Set-of-4)

    Edit: Tänk på reglerna för bilder, denna bild är 1 024px × 768px dvs den överskrider regel §3.5 ...maximal 800px breda
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:24. Anledning: §3.5
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Ser man det innan man köper?
    Vilken seriös leverantör vet ni som har original?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Nej det är förvisso lite svårt att se, jag tänkte mest om folk har spridare hemma och funderar.

    Maptun tex hade jag inte tvekat att köpa från, jag själv köpte från S.A.S Auto Customs från england, vilka som helst som har flödesmatchat och ger ett diagram ska vara lugnt att köpa från.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Men om du läser tråden som jag länkade till så refererar alla till original flödeschema, men de säljer ändå kinakopior.

    Så jag blir så klart nojig att min bils kolvar ska brännas då inte ens leverantörena vet vad de säljer....
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Det är inte alla som gör det, det finns dom som flödesmatchar dom själva och inte bara litar på vad tillverkaren säljer så att man får med ett flödesdiagram över just dom spridarna man köper.
    Som sagt om man nu vill vara helt säker så är det väl bara köpa från tex Maptun.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Hur vet jag att Maptun har original?
    Det är liksom trådens topic...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Ett sådant uttalande bör följas av bevis.

    Här borde Administratörer komma in och bedömma saklighet.

    Mina Siemens 630 fungerar oklanderligt.

    Detta påstående är högst förvirrande för många skulle jag tro.

    /Lufto

    Edit: Hur kan man vara idiot nog att säga -"Hur vet jag att Maptun har sanna 630"?

    Bör gå till historieböckerna.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lufto den 2016-02-19 klockan 21:04.

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Ett sådant uttalande bör följas av bevis.

    Här borde Administratörer komma in och bedömma saklighet.

    Mina Siemens 630 fungerar oklanderligt.

    Detta påstående är högst förvirrande för många skulle jag tro.

    /Lufto

    Edit: Hur kan man vara idiot nog att säga -"Hur vet jag att Maptun har sanna 630"?

    Bör gå till historieböckerna.

    Vad ger dig rätt att kalla folk för idioter ?

    2 användare gillar detta inlägg


    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Därför att det, för mig, är fullständigt uppenbart att firmor som Maptun vet detta och inte skulle förse bilar/kunder med prylar som skulle rendera i missnöje samt dålig feedback.
    Dom är nog inte särskilt intresserade av det då trim-marknaden i Sverige är oerhört hårdgranskad. Synnerligen gällande SAAB.
    /Lufto

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    trim-marknaden i Sverige är oerhört hårdgranskad. Synnerligen gällande SAAB.
    /Lufto
    Nåja, så hårdgranskad är väl inte marknaden i Sverige.
    Hur ofta ser man seriösa tester på komponenter som saluförs på trimmarknaden ?
    De tester som finns brukar vara prestanda på färdiga trimsteg, dvs sånt som trimfirmorna själva kan testa på landsvägen eller i bromsbänken.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Allt är synat i sömmarna. Inte av Sverker, utan av folk som kan se.

    Det handlar om riktigt insatta.
    Edit: Många finns här och på andra forum.
    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-21 klockan 21:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Vad är det som säger att kineserna inte trycker dit lite siffror på dom? man borde alltså inte kunna lita på att det är äkta fast det finns siffror på dom?
    Saab 9-5 2005

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Därför att våra funkar. En firma som Maptun lär inte chansa med Kina-630 (Även om dom säkert funkar lika bra).

    Så enkelt var det med det.

    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Ser man det innan man köper?
    Vilken seriös leverantör vet ni som har original?
    Det har alla seriösa

    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Nej det är förvisso lite svårt att se, jag tänkte mest om folk har spridare hemma och funderar.

    Maptun tex hade jag inte tvekat att köpa från, jag själv köpte från S.A.S Auto Customs från england, vilka som helst som har flödesmatchat och ger ett diagram ska vara lugnt att köpa från.
    Maptun säljer flödesmatchade, vem som matchar har jag inte frågat men man får inte med något protokoll.

    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Hur vet jag att Maptun har original?
    Det är liksom trådens topic...
    Man får helt enkelt lita på dem och jag ser ingen anledning till att inte lita på dem.
    Detta är vad jag fått från dem och de har DEKA logo samt unika serienummer.
    DEKA630_1_small.JPGDEKA630_2_small.JPG
    Det jag själv sett av kinakopior på andra produkter så förekommer oftast ett fåtal "samma" serienummer om och om igen eller inga alls men 100% säker kan man ju inte vara.
    Och är man jättenojig skall man inte trimma och helst inte äga bil alls men hur kul vore det?
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Därför att våra funkar. En firma som Maptun lär inte chansa med Kina-630 (Även om dom säkert funkar lika bra).
    Så enkelt var det med det.
    /Lufto
    Nej, de eller andra lär inte chansa eftersom det ju även skulle på verka deras eget arbete.
    Risken finns nog om man beställer billigast möjliga på nätet av någon som bara är en trader av allt som går att tjäna pengar på, Spridare, TK, Tech2, Klockor ....


    Och oavsett om en eller flera cylindrar får felaktig bränslemängd, kina eller defekt originalspridare eller om det beror på andra felaktiga komponenter som BTR, bränslepump, vakuumslangar, drivsteg så lär bilen inte gå som den ska utan ge flera varningssignaler (Lambdareglering, adaption, bränsleförbrukning, färg på stiften etc...) varpå man reder ut orsaken.
    Denna och t.ex. tråden om att hälla i fel glykol i systemet tenderar att bli uppblåsta worst case scenarion som kommer att drabba alla vilket inte är fallet utan ur min synvinkel skrivbordsspekulerande.

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag köpte mina 875:or från http://www.fiveomotorsport.com/
    Har köpt till andra bilar där och alltid varit nöjd men finns spridarna hos en välkänd svensk firma så ska ni helst gynna dessa.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kan väl tillägga att Siemens Deka 630 har en fabrikstolerans på +-6%. Det kan jämföras med originalspridarna i våra T7-motorer som har en tolerans på +-5%. För seriös trimning så måste återförsäljaren flödesmatcha spridarna, helst inom +-1%. För att säkerställa att det görs så bör man som kund kräva att få testprotokoll bifogat med spridarna.

    Med tanke på all skit som skrivs om Siemens Deka på nätet så kan man lätt tro att det finns dåliga kinakopior ute på marknaden. Jag har dock letat och försökt identifiera dessa utan resultat (har lyckats hitta kinakopior av Bosch dock). Kan det vara så att folk helt enkelt åker omkring med riktiga Deka som inte är ordentligt flödesmatchade?

    Edit: Har också sett vissa trimmare som levererat mjukvara för Siemens 630 som inte är korrekt gjord. De har inte tagit hänssyn till att dessa spridare har helt annan volt-offset jämfört med originalspridarna vilket kan ge problem, speciellt på tomgång och låglast.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-02-20 klockan 14:38.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Det är ju nästan standardfelet.

    Edit: FÖRHOPPNINGSVIS har de flesta med några celler kvar i hjärnan skrivit detta i mjukvaran.

    /Lufto
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ett till standardfel som ALLA trimmare gör är att de inte tar hänsyn till var spridarens linjära område slutar. På tomgång, och när man gasar väldigt lite (mreq < 110mg/c) så hamnar man utanför det området om man kör 630 eller större, och då bör lambdaregleringen stängas av när den undre gränsen för det linjära området passeras, annars får lambdaregleringen fnatt och man riskerar att motorn dör när man trycker in kopplingen när man stannar t.ex. vid ett rödljus. Kör man Biopower så gör det också att etanoladaptionen börjar svaja okontrollerat vid last <110mg/c och vid motorbromsning. Verkar finnas en bugg i Biopower-programmen som gör att den försöker lamdareglera vid motorbromsning ibland, och det är dumt för när man motorbromsar pumpas ren luft genom motorn, utan att något bränsle sprutas in. Man slipper påverkas av den buggen om man gör så att lambdaregleringen stängs av <110mg/c.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-02-20 klockan 17:10.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Fin Amelin

    /Lufto

Liknande ämnen

  1. Siemens Deka kopior
    Av aran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 23:31
  2. siemens deka
    Av ingo79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 15:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •