http://www.trionictuning.com/forum/v...php?f=4&t=4719
Nästan alla spridare från Siemens är piratkopierade och i värsta fall ger inget sprut alls och därför bränns kolvarna och motorn skär.
Topic, hur vet man att man har köpt original?
http://www.trionictuning.com/forum/v...php?f=4&t=4719
Nästan alla spridare från Siemens är piratkopierade och i värsta fall ger inget sprut alls och därför bränns kolvarna och motorn skär.
Topic, hur vet man att man har köpt original?
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Som det är nämnt många gånger tidigare, kolla så att dom har "DEKA" på sidan och sen kikar man på serienummer, dom ska vara unik och inte likadan på spridarna.
Som på denna bild från detta forum, hade tydligen ingen bild på mina egna Deka spridare.
[/QUOTE]
EDIT: Här fanns det lite vettiga bilder också.
http://forums.vwvortex.com/showthrea...tors-(Set-of-4)
Edit: Tänk på reglerna för bilder, denna bild är 1 024px × 768px dvs den överskrider regel §3.5 ...maximal 800px breda
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:24. Anledning: §3.5
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Ser man det innan man köper?
Vilken seriös leverantör vet ni som har original?
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Nej det är förvisso lite svårt att se, jag tänkte mest om folk har spridare hemma och funderar.
Maptun tex hade jag inte tvekat att köpa från, jag själv köpte från S.A.S Auto Customs från england, vilka som helst som har flödesmatchat och ger ett diagram ska vara lugnt att köpa från.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Men om du läser tråden som jag länkade till så refererar alla till original flödeschema, men de säljer ändå kinakopior.
Så jag blir så klart nojig att min bils kolvar ska brännas då inte ens leverantörena vet vad de säljer....
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Det är inte alla som gör det, det finns dom som flödesmatchar dom själva och inte bara litar på vad tillverkaren säljer så att man får med ett flödesdiagram över just dom spridarna man köper.
Som sagt om man nu vill vara helt säker så är det väl bara köpa från tex Maptun.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Hur vet jag att Maptun har original?
Det är liksom trådens topic...
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Ett sådant uttalande bör följas av bevis.
Här borde Administratörer komma in och bedömma saklighet.
Mina Siemens 630 fungerar oklanderligt.
Detta påstående är högst förvirrande för många skulle jag tro.
/Lufto
Edit: Hur kan man vara idiot nog att säga -"Hur vet jag att Maptun har sanna 630"?
Bör gå till historieböckerna.
Senast redigerat av Lufto den 2016-02-19 klockan 21:04.
Vad är det som säger att kineserna inte trycker dit lite siffror på dom? man borde alltså inte kunna lita på att det är äkta fast det finns siffror på dom?
Saab 9-5 2005
Därför att våra funkar. En firma som Maptun lär inte chansa med Kina-630 (Även om dom säkert funkar lika bra).
Så enkelt var det med det.
/Lufto
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 16:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag köpte mina 875:or från http://www.fiveomotorsport.com/
Har köpt till andra bilar där och alltid varit nöjd men finns spridarna hos en välkänd svensk firma så ska ni helst gynna dessa.
Det har alla seriösa
Maptun säljer flödesmatchade, vem som matchar har jag inte frågat men man får inte med något protokoll.
Man får helt enkelt lita på dem och jag ser ingen anledning till att inte lita på dem.
Detta är vad jag fått från dem och de har DEKA logo samt unika serienummer.
DEKA630_1_small.JPGDEKA630_2_small.JPG
Det jag själv sett av kinakopior på andra produkter så förekommer oftast ett fåtal "samma" serienummer om och om igen eller inga alls men 100% säker kan man ju inte vara.
Och är man jättenojig skall man inte trimma och helst inte äga bil alls men hur kul vore det?
Nej, de eller andra lär inte chansa eftersom det ju även skulle på verka deras eget arbete.
Risken finns nog om man beställer billigast möjliga på nätet av någon som bara är en trader av allt som går att tjäna pengar på, Spridare, TK, Tech2, Klockor ....
Och oavsett om en eller flera cylindrar får felaktig bränslemängd, kina eller defekt originalspridare eller om det beror på andra felaktiga komponenter som BTR, bränslepump, vakuumslangar, drivsteg så lär bilen inte gå som den ska utan ge flera varningssignaler (Lambdareglering, adaption, bränsleförbrukning, färg på stiften etc...) varpå man reder ut orsaken.
Denna och t.ex. tråden om att hälla i fel glykol i systemet tenderar att bli uppblåsta worst case scenarion som kommer att drabba alla vilket inte är fallet utan ur min synvinkel skrivbordsspekulerande.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Kan väl tillägga att Siemens Deka 630 har en fabrikstolerans på +-6%. Det kan jämföras med originalspridarna i våra T7-motorer som har en tolerans på +-5%. För seriös trimning så måste återförsäljaren flödesmatcha spridarna, helst inom +-1%. För att säkerställa att det görs så bör man som kund kräva att få testprotokoll bifogat med spridarna.
Med tanke på all skit som skrivs om Siemens Deka på nätet så kan man lätt tro att det finns dåliga kinakopior ute på marknaden. Jag har dock letat och försökt identifiera dessa utan resultat (har lyckats hitta kinakopior av Bosch dock). Kan det vara så att folk helt enkelt åker omkring med riktiga Deka som inte är ordentligt flödesmatchade?
Edit: Har också sett vissa trimmare som levererat mjukvara för Siemens 630 som inte är korrekt gjord. De har inte tagit hänssyn till att dessa spridare har helt annan volt-offset jämfört med originalspridarna vilket kan ge problem, speciellt på tomgång och låglast.
Senast redigerat av Brisse den 2016-02-20 klockan 14:38.
Det är ju nästan standardfelet.
Edit: FÖRHOPPNINGSVIS har de flesta med några celler kvar i hjärnan skrivit detta i mjukvaran.
/Lufto
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Ett till standardfel som ALLA trimmare gör är att de inte tar hänsyn till var spridarens linjära område slutar. På tomgång, och när man gasar väldigt lite (mreq < 110mg/c) så hamnar man utanför det området om man kör 630 eller större, och då bör lambdaregleringen stängas av när den undre gränsen för det linjära området passeras, annars får lambdaregleringen fnatt och man riskerar att motorn dör när man trycker in kopplingen när man stannar t.ex. vid ett rödljus. Kör man Biopower så gör det också att etanoladaptionen börjar svaja okontrollerat vid last <110mg/c och vid motorbromsning. Verkar finnas en bugg i Biopower-programmen som gör att den försöker lamdareglera vid motorbromsning ibland, och det är dumt för när man motorbromsar pumpas ren luft genom motorn, utan att något bränsle sprutas in. Man slipper påverkas av den buggen om man gör så att lambdaregleringen stängs av <110mg/c.
Senast redigerat av Brisse den 2016-02-20 klockan 17:10.
Fin Amelin
/Lufto
Den här var intressant (comparison of real Bosch 42 to Chinese knockoff): https://www.youtube.com/watch?v=l2ne6AVnF2k
Låt mig säga att sådana där spridare vill jag inte se i någon bil. För de där spridarna kommer att ge märkliga fel.
Det känns som det börjar bli aktuellt med en FAQ om piratdelar, för i och med att piratdelarna börjar bli mer avancerade så blir det svårare att begripa för den oinsatte vad de kan ställa till med. Förr i tiden kunde man dels ofta bedöma genom att titta på dem och där pirattillverkaren oftast hade ambitionen att tillhandahålla ett enklare men ändå prisvärt alternativ. När det gäller vissa moderna kinakopior så finns ingen ambition utöver att lura av köparen pengarna. Saken kompliceras av att det även finns kinakopior (speciellt av enklare delar) som ändå tillräckligt bra och mycket billigare, eller ersätter utgångna originaldelar som 9000 CS strålkastare, där det viktiga är att man ska vara medveten om vad man köper.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Återfinns i: LambdaCal.MinLoadTab
Edit: Det där hade jag mindre insikt i. Brisse har all ära.
/Lufto
Senast redigerat av Lufto den 2016-02-21 klockan 12:47.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Läs gärna igenom reglerna så denna tråd inte spårar ur.
§1 Sundhet och "netiketten" och §3.3
tänker jag fråmst på och det inte riktat mot någon speciell utan till oss alla.
Och så ser jag gärna att den som faktiskt har egen erfarenhet av kopior på spridarna tråden handlar om postar sin erfarenhet, tråden handlar inte om dåligt matchade spridare eller dåliga program.
Jag tror alla har nytta av att undvika skräpprodukter.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |