Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Uppgradera intercooler, när och varför?

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269

    Uppgradera intercooler, när och varför?

    Ett steg 1 ligger på runt 260-270Hk på en Aero. Vridet ligger från 400 Nm uppåt.

    MEN!


    Från vilken effekt är det nödvändigt att skaffa bättre IC samt varför?

    En IC påverkar väl inte avgastemperaturen vilket är den svaga punkten gällande trim?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Snackar vi en 9-5:aero (230/250/260) så är org ic en begränsning redan vid originaleffekt efter ett par långa repor på en solig sommardag. Det har gjorts många mätningar som konstaterat detta. Bilen ställer ned sig och stryper effekten. Så siktar man på ett steg 3 el mer så rekommenderas det en effektivare ic.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Snackar vi en 9-5:aero (230/250/260) så är org ic en begränsning redan vid originaleffekt efter ett par långa repor på en solig sommardag. Det har gjorts många mätningar som konstaterat detta. Bilen ställer ned sig och stryper effekten. Så siktar man på ett steg 3 el mer så rekommenderas det en effektivare ic.
    Men varför?
    Jag är nyfiken om hur det hänger ihop vetenskapligt.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    En IC påverkar väl inte avgastemperaturen vilket är den svaga punkten gällande trim?
    Både rätt och fel. Temperaturen hos en gasblandning som precis genomgått förbränning beror givetvis på gasblandningen utgångstemperatur. Dessutom ger en liten skillnad på ingångstemperatur en större skillnad på sluttemperatur. T.ex. en sänkning på 10 grader C i begynnelsetillståndet kommer sänka sluttillståndet med 20-30 grader C.

    Slå upp sidan 5 och titta på fig. 10 i följande dokument. Det gäller en dieselmotor men du kan förvänta dig ett liknande resultat i en bensinmotor.
    http://buet.ac.bd/me/icme2013/icme20...ME05-TH-35.pdf

    Och det är bara resultatet av att sänka temperaturen. Det finns ytterligare faktorer som spelar in och det är att en uppgraderad laddluftkylare oftast ger mindre tryckfall, vilket innebär att turbon inte behöver ladda lika mycket för att trycket vid motorns insug ska bli samma som innan. Det har också en sänkande effekt på avgastemperatur.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-02-19 klockan 18:53.

  5. #5
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Både rätt och fel. Temperaturen hos en gasblandning som precis genomgått förbränning beror givetvis på gasblandningen utgångstemperatur. Dessutom ger en liten skillnad på ingångstemperatur en större skillnad på sluttemperatur. T.ex. en sänkning på 10 grader C i begynnelsetillståndet kommer sänka sluttillståndet med 20-30 grader C.

    Slå upp sidan 5 och titta på fig. 10 i följande dokument. Det gäller en dieselmotor men du kan förvänta dig ett liknande resultat i en bensinmotor.
    http://buet.ac.bd/me/icme2013/icme20...ME05-TH-35.pdf
    Tack, jag ska läsa på.
    Man blir aldrig klar som trimmare, det finns bara fler frågor hela tiden.....
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Skulle en effektivare (säg alu x-flow) IC i det här fallet innebära ökat moment och hästkrafter tidigare i varvtalet?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Skulle en effektivare (säg alu x-flow) IC i det här fallet innebära ökat moment och hästkrafter tidigare i varvtalet?
    Det lär det väl göra om än lite men som novis i frågan tror jag nog att verkan ökar med flödet.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det finns ytterligare faktorer som spelar in och det är att en uppgraderad laddluftkylare oftast ger mindre tryckfall, vilket innebär att turbon inte behöver ladda lika mycket för att trycket vid motorns insug ska bli samma som innan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Skulle en effektivare (säg alu x-flow) IC i det här fallet innebära ökat moment och hästkrafter tidigare i varvtalet?
    Jag skulle säga nej på den frågan faktiskt. (Kan ha fel dock) Men ju kallare luft in i motorn så bibehålls effekten/hk längre upp i registret under påfrestning/fullgas.

    Desto mindre hårdvaran behöver jobba i låg/mellanregistret desto lättare att få effekten att hålla i sig i högre registret utan att turbo mm storknar.

    Har man en effektiv ic så behöver inte hårdvaran pressas lika hårt vilket i sig ger utrymme för lite mer effekt och stabilare/varaktigare effekt vilket som skrivits tidigare.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Skulle en effektivare (säg alu x-flow) IC i det här fallet innebära ökat moment och hästkrafter tidigare i varvtalet?
    Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Luftflödet genom laddluftkylaren är lågt vid låga varvtal så det blir ingen större skillnad på tryckfall, och temperaturökningen i turbon är också låg innan turbon ger fullt laddtryck. Vissa vill till och med påstå att volymökningen i en större laddluftkylare gör att det tar längre tid att bygga laddtryck, men räknar man lite på det så inser man snabbt att turbon pumpar så mycket luft i förhållande till volymökningen att det har ingen praktisk betydelse.

  10. #10
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Räcker Biltema 79745 till steg 3?
    Typ 290Hk 440Nm?
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...er-2000032592/

    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Om den räcker till kan jag inte svara på. Men tror det blir bra mkt mer jobb att få den på plats med bra kylning än att köpa en modellanpassad ic.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 19:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Well, det slår på 4000:-
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 19:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Lägg upp köpes annons. Tycker det skrotas 9-5:or på löpande band. Någon av dem borde ju ha en alu ic.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Kolla Henke på exd.se

    Möjligtvis aningens dyrare. Aningens bättre kanske.

    /Lufto

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och racestuff har också kinaic och det är nypris.
    Jag köpte en liknande som jag hittade på Marknadsplatsen, hellre betala jag lite extra än att handla på drömfabriken (även om det kommer från samma tillverkare i kina)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Drömfabriken?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och racestuff har också kinaic och det är nypris.
    Jag köpte en liknande som jag hittade på Marknadsplatsen, hellre betala jag lite extra än att handla på drömfabriken (även om det kommer från samma tillverkare i kina)
    Vette tusan om Henke säljer Kina IC. Köpte en själv och det var nog faktiskt ganska långt ifrån en Kina IC Om nu Henke ens håller på mer, så är det till fakto så att allt jag handlat från den killen är jättebra saker./Lufto
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-02 klockan 19:47. Anledning: Ok Lufto, det är uppfattat, men du kan väl skicka sånt via PM, även om du vet att jag läser allt nytt på forumet. :) Raderat.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hur som helst så har han i olika prisklasser och det var väl det som önskades
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hur som helst så har han i olika prisklasser och det var väl det som önskades
    Japp, hade jag varit rik så hade jag inte haft en 04:a på 20k mil
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Eller ens en bil alls? Hoppas du finner lösning Trailer.

    /Lufto

Liknande ämnen

  1. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02
  2. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  3. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  4. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •