Ett steg 1 ligger på runt 260-270Hk på en Aero. Vridet ligger från 400 Nm uppåt.
MEN!
Från vilken effekt är det nödvändigt att skaffa bättre IC samt varför?
En IC påverkar väl inte avgastemperaturen vilket är den svaga punkten gällande trim?
Ett steg 1 ligger på runt 260-270Hk på en Aero. Vridet ligger från 400 Nm uppåt.
MEN!
Från vilken effekt är det nödvändigt att skaffa bättre IC samt varför?
En IC påverkar väl inte avgastemperaturen vilket är den svaga punkten gällande trim?
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Snackar vi en 9-5:aero (230/250/260) så är org ic en begränsning redan vid originaleffekt efter ett par långa repor på en solig sommardag. Det har gjorts många mätningar som konstaterat detta. Bilen ställer ned sig och stryper effekten. Så siktar man på ett steg 3 el mer så rekommenderas det en effektivare ic.
Både rätt och fel. Temperaturen hos en gasblandning som precis genomgått förbränning beror givetvis på gasblandningen utgångstemperatur. Dessutom ger en liten skillnad på ingångstemperatur en större skillnad på sluttemperatur. T.ex. en sänkning på 10 grader C i begynnelsetillståndet kommer sänka sluttillståndet med 20-30 grader C.
Slå upp sidan 5 och titta på fig. 10 i följande dokument. Det gäller en dieselmotor men du kan förvänta dig ett liknande resultat i en bensinmotor.
http://buet.ac.bd/me/icme2013/icme20...ME05-TH-35.pdf
Och det är bara resultatet av att sänka temperaturen. Det finns ytterligare faktorer som spelar in och det är att en uppgraderad laddluftkylare oftast ger mindre tryckfall, vilket innebär att turbon inte behöver ladda lika mycket för att trycket vid motorns insug ska bli samma som innan. Det har också en sänkande effekt på avgastemperatur.
Senast redigerat av Brisse den 2016-02-19 klockan 18:53.
Skulle en effektivare (säg alu x-flow) IC i det här fallet innebära ökat moment och hästkrafter tidigare i varvtalet?
Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
"Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag skulle säga nej på den frågan faktiskt. (Kan ha fel dock) Men ju kallare luft in i motorn så bibehålls effekten/hk längre upp i registret under påfrestning/fullgas.
Desto mindre hårdvaran behöver jobba i låg/mellanregistret desto lättare att få effekten att hålla i sig i högre registret utan att turbo mm storknar.
Har man en effektiv ic så behöver inte hårdvaran pressas lika hårt vilket i sig ger utrymme för lite mer effekt och stabilare/varaktigare effekt vilket som skrivits tidigare.
/B
Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Luftflödet genom laddluftkylaren är lågt vid låga varvtal så det blir ingen större skillnad på tryckfall, och temperaturökningen i turbon är också låg innan turbon ger fullt laddtryck. Vissa vill till och med påstå att volymökningen i en större laddluftkylare gör att det tar längre tid att bygga laddtryck, men räknar man lite på det så inser man snabbt att turbon pumpar så mycket luft i förhållande till volymökningen att det har ingen praktisk betydelse.
Räcker Biltema 79745 till steg 3?
Typ 290Hk 440Nm?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...er-2000032592/
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Om den räcker till kan jag inte svara på. Men tror det blir bra mkt mer jobb att få den på plats med bra kylning än att köpa en modellanpassad ic.
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 19:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Well, det slår på 4000:-
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 19:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15
Lägg upp köpes annons. Tycker det skrotas 9-5:or på löpande band. Någon av dem borde ju ha en alu ic.
Kolla Henke på exd.se
Möjligtvis aningens dyrare. Aningens bättre kanske.
/Lufto
Och racestuff har också kinaic och det är nypris.
Jag köpte en liknande som jag hittade på Marknadsplatsen, hellre betala jag lite extra än att handla på drömfabriken (även om det kommer från samma tillverkare i kina)
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Drömfabriken?
Senast redigerat av Brisse den 2016-03-02 klockan 19:47. Anledning: Ok Lufto, det är uppfattat, men du kan väl skicka sånt via PM, även om du vet att jag läser allt nytt på forumet. :) Raderat.
Hur som helst så har han i olika prisklasser och det var väl det som önskades
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Eller ens en bil alls? Hoppas du finner lösning Trailer.
/Lufto