Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: T5-kammar -snake oil?

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    268

    T5-kammar -snake oil?

    Jag har hört från serriösa källor att T5-kammar inte ger en effektökning att räkna med på en T7-motor.

    Hur ser det ut matematiskt?
    Är det snake oil och bygger på oerfarna trimmares fantasier?

    Vi kör denna tråd vetenskaplig så slipper vi felaktig information.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924
    Beror på många faktorer. För det första så finns det många olika så kallade T5-kammar. För det andra så måste det kombineras med andra modifikationer. Du kan inte bara smälla dit ett par T5-kammar på en original T7-motor och tro att det ska bli bra. Några av T5-kammarna är väldigt lika T7-kammarna, och beroende på hur man använder dem så är det inte garanterat att man får någon effektökning.

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Beror på många faktorer. För det första så finns det många olika så kallade T5-kammar. För det andra så måste det kombineras med andra modifikationer. Du kan inte bara smälla dit ett par T5-kammar på en original T7-motor och tro att det ska bli bra. Några av T5-kammarna är väldigt lika T7-kammarna, och beroende på hur man använder dem så är det inte garanterat att man får någon effektökning.
    Lite svagt svar....
    Hur används de i en effektiv miljö?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Här är den gamla trevliga länken http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm
    Källa www.900aero.com

    Och ren formellt sett så har väl kamaxlarna utvecklats från 80-talet och framåt att få mer vrid längre ner i registret, tillsammans med modernare turboaggregat, som vaknar tidigare.
    Tittar vi skillnaden på T7 och T5 kammar så skiljer det ju i både lyft och duration, och det beror väl på var man vill ha effektökningen.

    Pratar vi effekt på toppen, så lyfter ju T5 kammarna mer enligt listan , och med rätt medel bör man kunna få ut lite mer effekt, men kanske tappar mer vridmoment om man drar en direkt jämförelse vid specifikt varvtal säg 2500rpm som exempel.

    Det är väl ändå kamaxlarnas uppgift vid olika specs att möjliglägga effekt på olika områden i den tänkvärda användningen!

    Så rent matematiskt skillnaden på kammarna beror nog på hur man ska använda bilen om den lilla skillnaden gör någon större skillnad eller ej.

    Kanske allt ifrån en mer användarvänlig vardagsbil till en mer inte lika mjuk körning om
    Så än knapp märkbar skillnad mer än på pappret.

    Så egentligen förstår jag inte din fråga om skillnaden på T5 och T7 kammar om hur de används i en effektiv miljö.
    Det beror väl på var man vill vara effektiv?

    Och så gör man ju ofta på även T5 motorn att man monterar T16 Kammarna, helst 2 avgaskammar, om man nu vill varva lite till, fast kan vara rätt "tråkiga" i botten om man kanske jämför det lilla matematiska.

    Om någon erfaren källa säger att du inte vinner nåt på att byta till T5 kammar på en T7 bil är det möjligt att en annan trimmare vill ha 15hk extra hellre än 20nm mer i vrid.

    Smaken är som baken och individuell.
    Senast redigerat av Purex den 2016-02-20 klockan 11:58.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Det är ju lite skumt att T7 åkare drömmer våta drömmar om T5 kammar medan T5 åkare drömmer vått om B202 kammar
    Vi som åker B202 är antingen nöjda eller skaffar eftermarknadskammar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Våta drömmar vet jag väl inte.
    T7 åkare kan ju likaväl också åka T16 kammar , men ryktet är väl mer känt att använda T5.

    Handlar ju bara om budget alternativ att jaga det lilla extra
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Det "våta" drömmen ligger väl i att komma billigt undan genom att använda T5 kammar eller andra originalkammar från Saab som man kan komma över billigt.
    268/9,9 + ställbara ståldrev ligger ju i en helt annan budgetklass
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Ja jag är absolut ingen expert på ämnet , men det är ju rätt många här inne under mina 10år på forumet som byter till T5 eller T16, men sällan att de byter till T7.
    Sen om alla är nöjda är ju oxå en fråga, men för den låga pengen så ja, det blir dom nog
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Byt kammar T5 eller värre, T7 kammar är helt värdelösa låg duration och lågt lyft.
    Kanske ger en B235 ca 50hk / Liter i sugeffekt vilket är helt värdelöst.
    Som mest har b234i i originalutförande med mer kompression gett ca 150hp=65hk/l i sug vilket också är kasst.
    Jag tycker man bör sträva efter minst 80hk/l i sugeffekt annars byt till annan motorteknologi/fabrikat
    T7 toppen flödar hyffsat men originalkammarna borde kunna lyfta 10mm för att man ska få ut något.

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    På 9000 så har B204i/S/E/L B234E/L/R från 1994 samma kamaxlar. Är bara B234i som har andra. Så det finns inte så många olika T5 kamaxlar.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. t5 kammar
    Av spawn81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 02:19
  2. 268-kammar med 15t/19t #6
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 22:30
  3. T5 kammar i en T7....
    Av Philuren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 02:03
  4. Kammar???
    Av turbo ted i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •