Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 3111213
Resultat 241 till 258 av 258

Ämne: Robin Hood Saab 2.0GTX29R - Snart dax att koppla in Motorstyrning

  1. #241
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 749
    Flödessifrrorna finn hos PPF respektive biltema

    biltema 14" flödar 900 m³/h
    SPAL 336mm (13.22") tryckande flödar 1460 m3/h.


    Sen är SPAL 54mm djup och biltema 63mm

    890 kronor går den 336mm spal på, finns liteo lika storlekar
    http://server.pure-pf.com/webshop2/se/126-tryckande

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #242
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 020
    Medlem#
    3183
    SPAL varje dag

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #243
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Tänkte på TPSen.

    Det mesta i trionic verkar gå att ändra värde i/på, har själv aldrig varit inne och petat där men vad jag förstår är det mesta möjligt.
    Skulle man inte kunna ändra värden för TPSen ifall den sitter spegelvänd?
    Fråga mig inte hur eller vilka värden men skulle det kunna vara möjligt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Flödessifrrorna finn hos PPF respektive biltema

    biltema 14" flödar 900 m³/h
    SPAL 336mm (13.22") tryckande flödar 1460 m3/h.


    Sen är SPAL 54mm djup och biltema 63mm

    890 kronor går den 336mm spal på, finns liteo lika storlekar
    http://server.pure-pf.com/webshop2/se/126-tryckande
    Det var stooor skillnad.
    Och att den inte bygger lika mycket gör att den får plats som tryckande också.
    Surt att min gamle far hade så bråttom att köpa fläkt.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  4. #244
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 157
    Man kan inte ändra TPS input i T5 då det är en rådata ingång utan att skriva om koden. Enklast är att stifta om kontaken, då stiftar man som en Motronic istället så fungerar det.

    Jag har också gjort tabben med Biltema fläkt, köpte även fläktar på andra tuningsidor men alla visade sig vara samma som Biltemas. Slutade med att jag fick köpa en Spalfläkt, var enorm skillnad.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #245
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Man kan inte ändra TPS input i T5 då det är en rådata ingång utan att skriva om koden. Enklast är att stifta om kontaken, då stiftar man som en Motronic istället så fungerar det.

    Jag har också gjort tabben med Biltema fläkt, köpte även fläktar på andra tuningsidor men alla visade sig vara samma som Biltemas. Slutade med att jag fick köpa en Spalfläkt, var enorm skillnad.
    Ok, för jag köpte ny lös kontakt till givaren för att kunna stifta, fast ordningen vet jag inget om.

    Lutar mer och mer åt att byta fläkt... redan innan uppstart.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  6. #246
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Ikväll har jag monterat även de gamla stolarna, så nu har jag två par stolar att skifta emellan lite snabbt.
    Vände även fläktbladen för kylaren, extremt tajt
    Har gjort konsoler till alla stolar så det blir lätt att skifta.
    Farsan har monterat tillbaka framskärmar, styrväxel, och framvagn igen.
    Vi gjorde en batterilåda/bottenram också av L-profiler av Alu, sen borrade vi 2 hål på kortsidorna och
    Petade igenom avgasklammer utan den undre klammern med bara mutter och bricka på
    Undersidan av karossen.
    Så nu hade vi öglor att kunna fästa spännband igenom.
    Senast redigerat av Purex den 2018-03-31 klockan 07:09.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  7. #247
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Dags att ta upp projektet snart igen.
    Nästan 1år i dvala.
    Förhoppningsvis får jag lite hjälp efter påsk, och då är det en milstolpe.
    Skulle varit startad förra året men pga olika anledningar så har hjälpen med eldragning varit tuff.
    Men har stora förhoppnhse att det ska dra igång i påsk
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  8. #248
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Donatorbil inhandlat, Ny kabelhärva för motorn ska dit, samt insug

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  9. #249
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Gett mig på eländet själv.

    Dragit elen bak, och lödit (stavas?) alla skarvar ifrån bakljusen, samt kabelstrumpor på allt och krympslang över varje skarv. Gömmer alla kopplingar i en liten ”bakljuslåda” , ska bara leta upp nåt lämpligt.
    Nästa gång blir det att dra elen fram. Ska då köpa lite riktiga stiftkontakter då jag inte ska gömma allt i en låda.

    LET THERE BE LIGHT.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  10. #250
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Ser ni nu kopparrör i motorrummet så stämmer det bra, hade en rörmokare till att dra vattenrör åt mig då det var
    Rätt knepiga böjar för att komma runt lite snyggt till vattenpumpen.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  11. #251
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 749
    att löda. jag lödde, jag har lött

    så anser jag att böjningarna på verbet "löda" skall vara.

    För övrigt så tycker jag att den som använder ordet "bytade" i skrift borde få offentligt spöstraff första 5 gångerna och efter det bli av med ett finger varje gång.

    vederstyggligheter....

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #252
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    att löda. jag lödde, jag har lött

    så anser jag att böjningarna på verbet "löda" skall vara..
    Jag är ifrån Karlskrona så jag tror jag skrev som jag uttalar det funderade på
    Lött, men blev osäker

    bytade däremot, det kan jag hålla med om , dock är det så vanligt att jag slutat se det som felstavning.. för som sagt, jag verkar skriva som jag pratar ibland.
    Senast redigerat av Purex den 2019-08-16 klockan 23:19.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  13. #253
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Ordnat med alla kopplingar bak idag och fått in allt i en kopplingslåda. Så nu är allt skyddat mot väder och vind.

    Börjat sortera ut elen till belysning fram samt fläkt och lite annat.
    Vill trionic styra starten av bränslepump?
    Ska börja dra bak kablarna dit, och det elsystemet jag köpte har plats för säkring och relä, men
    Behöver jag koppla nåt via trionic först?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Purex den 2019-08-17 klockan 15:11.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  14. #254
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Lagt några timmar ikväll på att dra elen fram till strålkastare och blinkers samt tuta.
    Nu funkar allt via de strömställarna/brytarna som följde med Elsystemet.
    Ska dock försöka få upp det mesta till ratten iallafall, utom brytaren som dimrar instrumentbelysning samt AV/Parkering/halv&helljus omställare.
    Följde med en klassisk fotbrytare för hel/halvljus men den får inte plats nere vid fötterna så där måste jag koppla in mig på ratten.

    Kändes skönt att jord och det mesta i belysning nu lirar som det ska.

    Farsgubben plockade av grenrör och insug också.
    Insuget ska ju bytas mot ett NG900.
    Turbon måste Wastegaten dit, fästet måste modifieras något då den wastegaten annars tar emot karossen.
    Det går att tvinga den lite att ligga 2mm ifrån karossen men med hög snedbelastning på stången, något som inte känns särskilt pålitligt eller smart.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  15. #255
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 749
    jag vet att i org setup så styr T5 bränslepumpen. kanske bra att behålla det så?

    ang WG.

    går det inte böja stången?

    såhär typ



    så länge stången inte sviktar under tryck pga brytkrafter utan trycker åt rätt håll så ska det funka tänker jag?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #256
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    jag vet att i org setup så styr T5 bränslepumpen. kanske bra att behålla det så?

    ang WG.

    går det inte böja stången?

    såhär typ



    så länge stången inte sviktar under tryck pga brytkrafter utan trycker åt rätt håll så ska det funka tänker jag?
    Styr T5 jord eller 12v?


    Stången på WG är redan bruten, men man kanske kan knäcka den lite till om den fortfarande passar i fästet då.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  17. #257
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 020
    Medlem#
    3183
    Utan att vara säker så gissar jag att T5 styr via att jorda.

    Jag matar mina pumpar via kabel direkt från batteriet, via ett 30A relä som slår till efter signal från styrsystemet.
    Jag har Vi-Pec EMS men använder originalhärvan.

    Jag kan kolla om det är jord eller 12+ till relät om du vill?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #258
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 677
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Utan att vara säker så gissar jag att T5 styr via att jorda.

    Jag matar mina pumpar via kabel direkt från batteriet, via ett 30A relä som slår till efter signal från styrsystemet.
    Jag har Vi-Pec EMS men använder originalhärvan.

    Jag kan kolla om det är jord eller 12+ till relät om du vill?
    Ja tack gärna, hade varit bra... så slipper jag dra om hela vägen

    Så du har alltså kopplat pumpen: batteri-relä-pump 12v, T5 pumpsignal(jord)-relä-pump(jord)?
    Utan 12v ifrån tändningen, så ända sättet pumpen startar är när tändningen slås på och t5 jordar?

    Eller ska reläet också ha 12v tändning?

    Edit: hade denna länken sparad, elschema för bränslerelä http://www.saabrally.com/forums/down...le.php?id=1263
    Senast redigerat av Purex den igår klockan 19:33. Anledning: Hittade elschema
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. fråga:kitcar med saab motor,fälgar, mm
    Av 9-3 Robin i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-02, 19:24
  2. Robin's Brukis
    Av Robin92 i forum Projekt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 14:18
  3. SAAB/Corvette kitcar
    Av DUCATI i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 20:58
  4. Mått på motor till kitcar
    Av Tanndal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 09:36
  5. Hood mounted rally light pods.
    Av Tweek's Turbos i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •