Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Nordic, Maptun, Hirsch eller något annat till 9-3 SC -08 1,8 BP

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Sen har min sambo dock utövat utpressning, att trimning, det sker inte genom vardagsekonomin..... Med vissa rätt fundamentala hotmedel mot mig. Så måste sälja av min 9-5:a för att få till det :P
    Men där pyr separationsångesten samtidigt....
    Haha! Känner igen det där... pengarna finns men dom är öronmärkta till annat!
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Jag stirrar inte blint på siffrorna får jag erkänna. Jag är inte så jättesugen på "ketchup-effekten", vilket är den känsla jag fått, observera helt subjektiv känsla, från exempelvis Maptun och Nordic. Hirsch följer mer registret som original gör. Har även fått för mig, helt subjektivt igen, att ett jämnare register sliter mindre på koppling. Sen kan allt jag antar vara helt fel.
    Sen har min sambo dock utövat utpressning, att trimning, det sker inte genom vardagsekonomin..... Med vissa rätt fundamentala hotmedel mot mig. Så måste sälja av min 9-5:a för att få till det :P
    Men där pyr separationsångesten samtidigt....
    Jo men där är vi helt eniga (med min förutfattade mening också alltså), att Hirsch ligger betydligt närmare originalkurvan än Maptun mfl och att det ger mindre slitage på bilen. Hirsch är ju trots allt typat för SAAB och garantier etc gällde, något jag har svårt att se att man skulle få om hållbarheten blev påverkad. Karaktären kan man också se lite mer objektivt genom att jämföra kurvorna på Hirsch resp Maptuns hemsida för att se hp och Nm vid vissa varvtal om man vill det.

    Nej Hirsch är väl det vettigare alternativet på en bruksbil, med baksidan att jag är osäker på hur stor skillnad du faktiskt kommer att känna från original.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Fick hem mitt Maptun steg 1 kit idag till min Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08. Var skeptisk först till hur stor skillnad det verkligen skulle bli. Men jäklar vilken skillnad det blev, kört runt med ett leende på läpparna hela eftermiddagen. Allt som allt tog det ca en kvart att installera. Bilen känns starkare på alla register, inte bara när man varvar ur motorn. Är verkligen en helt annan bil. Värt varenda krona!



    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Man blir ju allt sugen! Måste tanka etanol snart så man får känna på hur 200hk känns som (inte gjort det hittils).

    Tycker faktiskt att körbarheten är väldigt bra på orginal 175hk, tycker bilen känns stark på alla växlar. Min gamle og 9-3:a med steg 1 var totaldöd under 2500 rpm kändes det som, man fick alltid se till att ha i "rätt" växel men med ng 9-3 så är det mer förlåtligt. Kan tänka mig att registret blir underbart med steg 1!
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #25
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Jo, det där lagget, innan det är rätt snurr på turbon, tar sin lilla tid. Har iofs alltid tyckt den bilen varit seg under 2500rpm.

    Nu har jag förvisso Steg 6 å den är absolut piggare kring 2000rpm men total effekt (å även känsla) kommer först vid 2800-3000rpm, då får man se till att ha fixat chassit för att slippa den "kåta snoken"
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  6. #26
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    med baksidan att jag är osäker på hur stor skillnad du faktiskt kommer att känna från original.
    Om bilen är i normalt skick och att det är inga fel på den så kommer skillnad mellan steg 1 exakt vara som den borde med den effekt/moment ökning.



    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900 Visa inlägg
    Men jäklar vilken skillnad det blev, kört runt med ett leende på läpparna hela eftermiddagen. Allt som allt tog det ca en kvart att installera. Bilen känns starkare på alla register, inte bara när man varvar ur motorn. Är verkligen en helt annan bil. Värt varenda krona!
    Visst är det kul när man upplever skillnad mellan org och steg 1 ? Men det är inte den rätta vägen att ta reda på den verkliga skillnad..

    Rekomenderar dig starkt att ta en mättutrustning och testa bilen förre och efter 80-120 100-150 100-200 km/h för att komma fram till den verkliga skillnad.

    Känslan stämmer inte i många fall specielt inte på toppen av effekt kurvan har det visat sig.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Om bilen är i normalt skick och att det är inga fel på den så kommer skillnad mellan steg 1 exakt vara som den borde med den effekt/moment ökning.
    Fast det där är ju att förenkla lite väl mycket. Känslan i en bil har ju som bekant inte bara med antal hästar att göra utan även gasrespons, karaktär (var man har effekten) osv. Hirsch ger för mig en förbättring från original givetvis, men i princip bara till den effekten jag ändå får original på etanol (givet att jag kör på bensin) och vad jag kan se med en sämre kurva (sett till moment vid olika varvtal) än på etanol original.

    Vad hirsch beträffar är det dock rätt enkelt att bestämma sig. På alla ställen jag frågat tillämpar man två veckors prövotid så att säga. Säg inom den tiden att du inte vill ha kvar mjukvaran så behöver du inte betala för den, ibland undantaget för en installationskostnad på några hundra. Däremot hade de iaf i Järna där jag frågade först aldrig plockat bort någon

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Nordic, Maptun, Hirsch eller något annat till 9-3 SC -08 1,8 BP

    Jag provade att tanka etanol för första gången igår när bilen var nära tom på bensin. Har inte hunnit testa så mycket men nog är den piggare det första jag la märke till dock var ju den extrema förbrukning (har som sagt aldrig kört e85 innan).


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #29
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    det första jag la märke till dock var ju den extrema förbrukning (har som sagt aldrig kört e85 innan).
    Att jämföra förbrukning i volym mellan två olika bränslen blir lite som att jämföra äpplen och päron. Räkna om det så du tänker pengar istället. Kronor per mil, det är siffran som betyder något. För några år sedan var E85 ekonomiskt gynnsamt, men med dagens låga bensinpris så förlorar man på att tanka E85. Vissa kommer ju dock köra E85 iallafall, av andra skäl. De kanske tycker det gynnar miljön, det kanske gynnar den lokala bensinmacken som annars inte säljer speciellt mycket E85, eller så är man helt enkelt ute efter den extra effekten

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Fast det där är ju att förenkla lite väl mycket. Känslan i en bil har ju som bekant inte bara med antal hästar att göra utan även gasrespons, karaktär (var man har effekten) osv. Hirsch ger för mig en förbättring från original givetvis, men i princip bara till den effekten jag ändå får original på etanol (givet att jag kör på bensin) och vad jag kan se med en sämre kurva (sett till moment vid olika varvtal) än på etanol original.

    Hej,

    Självklart så är det annat än antalet hk som är avgörande.Men det du måste tänka på är att du inte skall styra dig på just en effekt kurvan på pappret.

    Det har visat sig i många fall att den effekt kurva på pappret som gav mer effekt i verkligheten har gått sämre..

    Sen att hirsch anger av nån annledning lägre siffra kanske finns en annledning till det ?

    Förövrigt så kan du ta dig hur många timmar du vill (om du nu har möjlighet till det) att testa två olika motoruppgraderingar från olika trimföretag specielt på autobahn..Jag är ganska säker att du inte kommer att bli besviken med den helhet som Hirsch har.

    En Hirsch effekt/moment kurvan handlar inte endast om acceleration och en siffra på pappret, när man väl kommer till autobahn så tar det inte så långt tid att inse att det finns en annledning med Hirsch motoruppgraderingar..

    En körupplevelse på högsta nivå,där körbarheten,responsen mm går inte att beskriva utan rekomderas att upplevas!

    Har aldrig jämfört olika motoruppgraderingar hur effekt kurvan ser ut på pappret, utan alltid gjort ett jämförelse i verkligheten under mina 13 år där jag kört olika 9-5 Aero och provat det mesta från Nordic ,MapTun och Hirsch under dom värsta tänkbara förhållande mm

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Att jämföra förbrukning i volym mellan två olika bränslen blir lite som att jämföra äpplen och päron. Räkna om det så du tänker pengar istället. Kronor per mil, det är siffran som betyder något. För några år sedan var E85 ekonomiskt gynnsamt, men med dagens låga bensinpris så förlorar man på att tanka E85. Vissa kommer ju dock köra E85 iallafall, av andra skäl. De kanske tycker det gynnar miljön, det kanske gynnar den lokala bensinmacken som annars inte säljer speciellt mycket E85, eller så är man helt enkelt ute efter den extra effekten
    Jo självklart. Jag är väl medveten om att E85 har lägre verkningsgrad än bensin så en ökad förbrukning var jag förberedd på. Dock så var det ju "spännande" att se detta IRL så att säga.

    Tyvärr är det ju så nu när man räknar om det till pengar så är ju E85 faktiskt ganska mycket dyrare tyvärr. Det hade varit härligt om det inte var så stor skillnad som det faktiskt är nu. Då hade jag tankat etanol hela tiden!

    Men samtidigt, jag kan inte tänka mig att det är så brutal skillnad mot orginal 200hk etanol mot 225hk steg 1 så det är ju "billigare" (för mig) att betala några kronor extra per mil och tanka etanol än att slänga i ett steg 1 program (och köra bensin).

    EDIT: Eller ja det beror ju på vilken tidshorisont man räknar på. Säg 2kr milen dyrare att köra på Etanol idag, det är 3000kr per år för mig. Hm...
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #32
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag är väl medveten om att E85 har lägre verkningsgrad än bensin så en ökad förbrukning var jag förberedd på.
    Detta är dock fel, men det är ett vanligt missförstånd. Verkningsgraden är faktiskt högre när du kör E85, men bränslets energiinnehåll är lägre räknat per volymenhet och det är därför du upplever det som att den förbrukar mer.

    Energiinnehåll (också kallat värmevärde, eller värmemängd):
    1 liter bensin 9,06 kWh
    1 liter diesel 9,8 kWh
    1 liter E85 6,6 kWh

    Verkningsgrad är något helt annat, nämligen kvoten mellan utvunnet arbete och tillförd värmemängd. Det talar om för oss hur mycket av bränslets totala energiinnehåll som omvandlas till rörelseenergi.

  13. #33
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Nu har dock regeringen bestämt sig för att sänka E85-skatten, med upp till 75 öre/l. Hittat något kryphål i EU:s påhitt om att lika skatt för allt, oavsett miljövinst eller inte.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jo självklart. Jag är väl medveten om att E85 har lägre verkningsgrad än bensin så en ökad förbrukning var jag förberedd på. Dock så var det ju "spännande" att se detta IRL så att säga.

    Tyvärr är det ju så nu när man räknar om det till pengar så är ju E85 faktiskt ganska mycket dyrare tyvärr. Det hade varit härligt om det inte var så stor skillnad som det faktiskt är nu. Då hade jag tankat etanol hela tiden!

    Men samtidigt, jag kan inte tänka mig att det är så brutal skillnad mot orginal 200hk etanol mot 225hk steg 1 så det är ju "billigare" (för mig) att betala några kronor extra per mil och tanka etanol än att slänga i ett steg 1 program (och köra bensin).

    EDIT: Eller ja det beror ju på vilken tidshorisont man räknar på. Säg 2kr milen dyrare att köra på Etanol idag, det är 3000kr per år för mig. Hm...
    Du har väl för övrigt bara 175 hp på etanol i 1.8t? Och 150 på bensin?

  15. #35
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Just han har en 2,0t om jag inte missminner mig.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Detta är dock fel, men det är ett vanligt missförstånd. Verkningsgraden är faktiskt högre när du kör E85, men bränslets energiinnehåll är lägre räknat per volymenhet och det är därför du upplever det som att den förbrukar mer.

    Energiinnehåll (också kallat värmevärde, eller värmemängd):
    1 liter bensin 9,06 kWh
    1 liter diesel 9,8 kWh
    1 liter E85 6,6 kWh

    Verkningsgrad är något helt annat, nämligen kvoten mellan utvunnet arbete och tillförd värmemängd. Det talar om för oss hur mycket av bränslets totala energiinnehåll som omvandlas till rörelseenergi.
    Ja självklart har du rätt Jag vet inte varför jag skrev verkningsgrad när jag faktiskt visste att det inte rör sig om det utan om energiinnehållet.

    delofson: Gällande sänkning med 75 öre/l - GÖTT! Var hittar man info om detta och när ska detta införas?


    Förövrigt, ja det är en 175hk på bensin och 200hk på Etanol jag har.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Jag har ju också en 1,8t (dock -04) och funtar på om det kan vara värt med en Steg-1.

    Om jag tolkar detta rätt: http://extranet.hirsch-performance.c.../id/F270006001

    Så är det alltså 50% på Hirsch för min bil - 6 500kr för några extra hästar skulle kunna vara intressant.

    MEN: Min bil är ju lite äldre än era och har rullat några mil... 20 000 för att vara exakt. Frågan är om det i relation till hur långt den har gått och bilens nuvarande värde finns någon mening med att göra uppgraderingen över huvud taget. Vid det här laget kanske det snarare stjälper än hjälper för den gamle?
    Jag är ju inte någon mekaniker utan vanlig Svensson som bara vill få bilen att kunna göra säkrare omkörningar utan att behöva växla ner till trean och gasa för kung och fosterland.

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Just han har en 2,0t om jag inte missminner mig.
    My bad, blandade ihop honom med TS!

    Citat Ursprungligen postat av lucifer579 Visa inlägg
    Jag har ju också en 1,8t (dock -04) och funtar på om det kan vara värt med en Steg-1.

    Om jag tolkar detta rätt: http://extranet.hirsch-performance.c.../id/F270006001

    Så är det alltså 50% på Hirsch för min bil - 6 500kr för några extra hästar skulle kunna vara intressant.

    MEN: Min bil är ju lite äldre än era och har rullat några mil... 20 000 för att vara exakt. Frågan är om det i relation till hur långt den har gått och bilens nuvarande värde finns någon mening med att göra uppgraderingen över huvud taget. Vid det här laget kanske det snarare stjälper än hjälper för den gamle?
    Jag är ju inte någon mekaniker utan vanlig Svensson som bara vill få bilen att kunna göra säkrare omkörningar utan att behöva växla ner till trean och gasa för kung och fosterland.
    Trim lönar sig, med något undantag, aldrig. Just med Hirsch kanske den kan bli lite mer lättsåld iom att den har effekten inreggad (om den är det), men pengarna tillbaka får du aldrig. Se det som att du trimmar den för att få mer glädje medan du har den istället!

  19. #39
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av lucifer579 Visa inlägg
    kunna göra säkrare omkörningar utan att behöva växla ner till trean och gasa för kung och fosterland.
    Kan vi inte släppa det här med att trim = säkra omkörningar? Det är ett marknadsföringstrick från trimfirmorna. I verkligheten skulle jag snarare påstå att du får motsatt effekt. För det första, om du gör en omkörning som du inte skulle ha klarat utan trim, så är det en farlig omkörning till att börja med. För det andra, så är det betydligt större risk att motorn dör mitt under omkörningen om den är trimmad. Tro mig, jag har varit med om det själv. Det högre laddtrycket har en tendens att få slangar att lossna och flyga iväg när man trampar på gasen, vilket kan göra att motorn dör totalt. Det är allt annat än en säker omkörning. I mitt fall så var det tryckröret som lossnade från spjällhuset när jag låg i vänsterfil jämsides med en bil jag höll på att köra om. Det var en väg med mötande trafik, och motorn dog helt när jag var jämsides. Det var bara att trycka på bromsen och glida in i vägkanten. Just den gången var det inte farligt, för det var inte så mycket trafik, men det hade kunnat vara farligt, och om inte annat så är det definitivt pinsamt.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-20 klockan 16:19.

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    My bad, blandade ihop honom med TS!



    Trim lönar sig, med något undantag, aldrig. Just med Hirsch kanske den kan bli lite mer lättsåld iom att den har effekten inreggad (om den är det), men pengarna tillbaka får du aldrig. Se det som att du trimmar den för att få mer glädje medan du har den istället!
    Givetvis är det så - jag räknar inte med att kunna tjäna pengar. Frågan var mer runt det mekaniska - är det värt det på en bil som gått 20k mil?
    Kanske turbon inte gillar det? Kanske motorn inte gillar det?
    Det är väl ändå en ganska rimlig ekvation att mer kraft = mer belastning.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kan vi inte släppa det här med att trim = säkra omkörningar? Det är ett marknadsföringstrick från trimfirmorna. I verkligheten skulle jag snarare påstå att du får motsatt effekt. För det första, om du gör en omkörning som du inte skulle ha klarat utan trim, så är det en farlig omkörning till att börja med. För det andra, så är det betydligt större risk att motorn dör mitt under omkörningen om den är trimmad. Tro mig, jag har varit med om det själv. Det högre laddtrycket har en tendens att få slangar att lossna och flyga iväg när man trampar på gasen, vilket kan göra att motorn dör totalt. Det är allt annat än en säker omkörning. I mitt fall så var det tryckröret som lossnade från spjällhuset när jag låg i vänsterfil jämsides med en bil jag höll på att köra om. Det var en väg med mötande trafik, och motorn dog helt när jag var jämsides. Det var bara att trycka på bromsen och glida in i vägkanten. Just den gången var det inte farligt, för det var inte så mycket trafik, men det hade kunnat vara farligt, och om inte annat så är det definitivt pinsamt.
    Jag köper det du säger och jag är enig (jag gör inga dumdristiga omkörningar) - det var väl mest ett uttryck för att beskriva att jag inte är typen som kommer trixa och mixtra utan endast vill att bilen ska få lite mer "umpf".

Liknande ämnen

  1. Död pump på og 9-3, eller är det något annat?
    Av Xyph3r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-03, 16:53
  2. [LÖST] Steg 1, Nordic, Hirsch eller Maptun OG9-3 Aero
    Av Henriklof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-09-24, 20:29
  3. Råd, steg 1: Hirsch, Nordic eller Maptun?
    Av Teufelschlumpf-79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 00:18
  4. Hirsch eller chippa med något annat?
    Av hadward i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:39
  5. Nu till det uttjatade ämnet Nordic, Maptun eller Speedparts?
    Av Foued25 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •