Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Nordic, Maptun, Hirsch eller något annat till 9-3 SC -08 1,8 BP

  1. #1
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056

    Nordic, Maptun, Hirsch eller något annat till 9-3 SC -08 1,8 BP

    Hej,

    Jag och sambon ska nu köpa nyare Saab, hittat en 9-3 SC 1,8t BP -08.
    Den lite tråkigare motorn, men endast rullat drygt 9k mil, en ägare och säljs nu av samma företag (tom samma säljare) som sålde den ny. De är dessutom samma firma som servat den under de 8 åren.
    VectorActive och Pilotpaketet, plus annat lullull som Responspaket, kurvljusen osv. Väldigt attraktiv bil med andra ord. Så när som på motorn.

    Nu får man visserligen ut 175 hästar om man tankar E85, men vår regering har sen den 1 december gjort detta bränsle rätt oattraktivt (rödgrön röra, straffskatta det mest miljövänliga vi har utom el då), med tanke på vad bensinen just nu kostar.

    Så tänker trimma. Frågan är bara vilkas mjukvara ska ner i den. Nu är jag dock lite inkonsekvent, kan lägga pengar på trim, men inte lust att betala den extra kronan per lite E85. Men det är principiellt.

    Så, jag har gjort tabben en gång, köpa trim av hobbytrimmare på blocket, det gör jag aldrig igen.

    Nordic rear ut för 3k till denna kärra för steg 1
    Maptun 5k för steg 1 (exkl. maptuner då, mest rättvisa jämförelse).
    Hirsch tar 12 900 för 195 hästar, men har 50% rabatt för -08, så 6,5k.

    Vad är att föredra? Finns det fler alternativ?
    Den ska vara en helt vanlig bil, för vanliga transportsyften. Rullar drygt 1k mil om året (sett till vad nuvarande maskin rullar). Men är allergisk mot bilar som inte klarar att komma ut i 120 endast med hjälp av påfarten till motorvägen.

    Någon med åsikt? (flera antagligen)
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Vi är ju många som kör egna alternativ.

    Velar du och vill ha det bästa...tja då är det Hirsch som gäller. Tycker jag.

    Jag skulle aldrig ha köpt något av dom, men Hirsch är Hirsch. Otroligt seriösa i allt.

    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-18 klockan 19:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Jag rekommenderar maptun riktigt duktiga samt jäkligt trevliga var där i somras och köpte ny programvara . Som nr 2 hirsch och sist nordic pga dålig erfarenhet efter felsökning av min gamla programvara

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    har haft både Nordic och maptun i mina bilar bara gott att säga om dom båda
    båda steg1 enda jag kan tilllägga var väl Nordic programet var lite agresivare än maptun i registret men det är ju lite vad man gillar

    ska själv snart göra samma på nya bruksbilen´
    sen kör jag e85 trots priset ändå då bilen går mkt bättre på det jag har ju 175/200 i standard
    9-5 2.0t 08 biopower

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Går lite i samma tankar fast jag har en 175/200 precis som mange32. Har dock inte provat att köra på E85 än men prestandan med 175hk är ju ganska, vad ska man säga "sparsam".

    Men om man ska ha nordic måste man väl åka till Norrköping och få in programmet på "plats" så att säga? Maptun har väl lite sammarbetspartner lite runt om i landet.

    För övrigt.. gäller angivna effekten (tex 220 hk för maptun) med 98 okt soppa?

    Jag har planerat att tanka 95 okt bensin men kanske kan förvänta mig att den ställer ner sig lite då på varma sommardagar?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    När det gäller Maptun så gäller nog Örebro dom har nog inga samarbetspartners vad jag vet och nordic finns i Norrköping och i Falun där Robban jobbar, han är duktig samt trevlig.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Matptun har sin Maptuner så att det går att göra på distans. Sedan är det ju alltid bra att vara på plats ifall det upptäcks några konstigheter eller det blir något strul. Eller om man behöver uppgradera ngn hårdvara. Maptun i Örebro är ganska centralt i landet om man bortser från längst i norr, och Nordic har ju Norrköping och Falun.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    maptun eller nordic i dalarna.
    maptun är riktigt trevligare och vill hjälpa allas till väg. rek verkligen dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    När det gäller Maptun så gäller nog Örebro dom har nog inga samarbetspartners vad jag vet
    Inte mycket du vet :-) :-)

    Här är de svenska https://www.maptun.com/se/aterforsaljare?country=SE

    Finns över halva världen https://www.maptun.com/se/aterforsaljare
    Senast redigerat av perr den 2016-02-21 klockan 22:12.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Jag har Maptun steg 1 i min BLS Flexpower (=2.0t Biopower) ... den ger på pappret 225 Hk både på bensin och på E85, men karaktären är MYCKET roligare på E85 så det kör jag oftast. Helt klart värt den lilla extra milkostnaden!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Går lite i samma tankar fast jag har en 175/200 precis som mange32. Har dock inte provat att köra på E85 än men prestandan med 175hk är ju ganska, vad ska man säga "sparsam".

    Men om man ska ha nordic måste man väl åka till Norrköping och få in programmet på "plats" så att säga? Maptun har väl lite sammarbetspartner lite runt om i landet.

    För övrigt.. gäller angivna effekten (tex 220 hk för maptun) med 98 okt soppa?



    Jag har planerat att tanka 95 okt bensin men kanske kan förvänta mig att den ställer ner sig lite då på varma sommardagar?

    skiljer en del på karaktär om du tankar e85 även original jag kör uteslutande e85 eller ja kanske var tredje /tank bensin för att hålla spridarna samt motoroljan lite trevligare
    9-5 2.0t 08 biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    djäkligt smidigt med maptuner då kan man tanka i o ur programvaran om man känner för det samt lite bonus grejer man trixa med i den
    fast Nordic är värt ett besök med åkte dit med min ss aero resan dit va la så där men hemvägen hade man leende på läpparna hela resan va som en ny bil iofs var det ju aero med 250 hk efter besöket hos dom..
    9-5 2.0t 08 biopower

  13. #13
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Får nog erkänna att det lutar rätt ordentligt över mot Hirsch. Kalla mig fåfäng, men hjorten är fin på bakluckan. Samtidigt är jag snart medelålders (33), och Hirsch känns mer lämplig på en självutsedd gubbes bil än de andra lösningarna som känns mer "dagens ungdom"
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  14. #14
    Hirsch är fint! kör på det !


  15. #15
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kan iaf säga att bilen köptes, levereras nästa vecka. Firman ska åtgärda lite småskavanker jag hitta under provkörningen innan de släpper den till oss, som att 2 av 5 diodsektioner i bakljusrampen vänster var döda, samt lite sprucken plast i bromsljuset.
    Hirsch blir det. Kommer tankas E85 iaf, då fler än folk här i denna tråd pratat varma om karaktären, trimmad som otrimmad. Den kommer stå i garage dessutom, med el, så motorn kommer aldrig sjunka under rumstemp oavsett utetemp. Sen kommer den inte rulla så mycket, runt 1k om året, så den extra kronan kontra den avsevärt billigare skatten man åtnjuter med en BP, gör att man kan räkna hem det om man prompt ska tänka ekonomiskt
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    571
    Hunnit trimma än? Köpte en 9-3 SC 1,8t Biopower -08 nu i helgen och har lagt en beställning på Maptun Steg 1.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Får nog erkänna att det lutar rätt ordentligt över mot Hirsch. Kalla mig fåfäng, men hjorten är fin på bakluckan. Samtidigt är jag snart medelålders (33), och Hirsch känns mer lämplig på en självutsedd gubbes bil än de andra lösningarna som känns mer "dagens ungdom"
    Grattis till bilen!

    Står och velar lite med exakt samma frågeställning jag, och jag var helt inne på Hirsch själv. MEN! Som jag fattat det ger hirsch (på min 2.0t iaf) 200/220 HP på 95 resp E85 medan maptun ger 220/220. Visst blir den bättre, men jag antar att hirsch också lägger kurvorna som original dvs betydligt bättre gasrespons etc på E85. Dessutom får du (vill jag minnas) betydligt mer kräm på maptun eftersom de ger 220 till 1.8 och 2.0 medan hirsch ger mindre till 1.8 pga mindre bromsar etc. Rätta mig om jag har fel dock!

    Summa summarum: tänkte ta maptun själv. Och lurar lite på nya maptuner x prylen.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    571
    Som jag förstod de nu när ja frågade Maptun om maptunerx dosan så är den som den gamla fast med touchskärm. Funktionerna är desamma än så länge dvs. läsa utfelkoder, ladda trim men i framtiden kan det komma fler "appar" till den nya. Jag snålade och körde på den äldre dosan. Blev 6000 kr allt som allt.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Ja så har jag också förstått det! Jag vet inte om den gamla dosan kan logga felkoder och sådant under färd, för det kunde i alla fall den nya som jag förstod det. Eftersom jag kan programmera ganska hyfsat själv är jag lite sugen på att se vilken utvecklingsmiljö man kan använda för att i så fall kunna göra egna små program, och om man eventuellt skulle kunna koppla på en backkamera till skärmen lite enkelt. Men nu är vi rätt OT

    Till TS, om Maptun är intressant kan det vara en idé att åka till Maptun meet på kristi flygare för det brukar finnas rätt bra erbjudanden där (jag tänkte vänta tills dess)
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-14 klockan 18:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag stirrar inte blint på siffrorna får jag erkänna. Jag är inte så jättesugen på "ketchup-effekten", vilket är den känsla jag fått, observera helt subjektiv känsla, från exempelvis Maptun och Nordic. Hirsch följer mer registret som original gör. Har även fått för mig, helt subjektivt igen, att ett jämnare register sliter mindre på koppling. Sen kan allt jag antar vara helt fel.
    Sen har min sambo dock utövat utpressning, att trimning, det sker inte genom vardagsekonomin..... Med vissa rätt fundamentala hotmedel mot mig. Så måste sälja av min 9-5:a för att få till det :P
    Men där pyr separationsångesten samtidigt....
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

Liknande ämnen

  1. Död pump på og 9-3, eller är det något annat?
    Av Xyph3r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-03, 16:53
  2. [LÖST] Steg 1, Nordic, Hirsch eller Maptun OG9-3 Aero
    Av Henriklof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-09-24, 20:29
  3. Råd, steg 1: Hirsch, Nordic eller Maptun?
    Av Teufelschlumpf-79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 00:18
  4. Hirsch eller chippa med något annat?
    Av hadward i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:39
  5. Nu till det uttjatade ämnet Nordic, Maptun eller Speedparts?
    Av Foued25 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •